Vodenje je proces, ki ga izvaja posameznik – vodja z namenom doseganja zastavljenega cilja. Naj bo to prodaja, razvoj produkta, obdelava podatkov, pomoč strankam, priprava jedi, … ali karkoli že si skupina zastavi za cilj.
Vodenje je sestavljeno iz nekaj zelo pomembnih elementov:
- vodje
- zaposlenih
- procesa dela
Delo vodje je vodenje, razvoj, usmerjanje, nadziranje, motiviranje, reševanje težavnih situacij ter pomoč. Vsak od navedenih elementov je sestavljen še iz mikroelementov, ki se jih bom v prihodnjih prispevkih še dotaknila. Predvsem pa je pomembno, da vodja zna voditi samega sebe. Ključna razlika med uspešnim in proaktivnim vodjo in manj uspešnim in aktivnim vodjo je v tem, da uspešen vodja zna upravljati sam s seboj.
Vodenje samega sebe
Je samozavestna in ustrezno strukturirana osebnost, ki ve, da se nabiranje znanja nikoli ne konča, ki uporablja svoje osebnostne lastnosti sebi in skupini, ki jo vodi, v korist, in ki razvija svoje talente. Zaveda se, da z novo pridobljenim znanem krepi lastne talente, slabi šibki del osebnosti in krepi njen močnejši del. Vodja zna ločiti emocije od razuma. Ciljno usmerjena oseba loči subjektivnost od objektivnosti. V kritičnih situacijah zasleduje zastavljene cilje in se usmerja v čustva, ki so produkt doseženih rezultatov. Tako tudi vodi svoje sodelavce.
Voditi samega sebe pomeni osredotočati se na trenutek. Pomen usmerjenosti se nanaša na trenutno stanje z namenom prehoda v novo stanje, boljše, z bolj uspešno prodajo, novim produktom, pravočasno obdelavo podatkov, … Vse to je moč doseči, če vodja vodi sebe, nadzoruje svoje emocije. Razume, da je njegova vloga vedno usmerjena v umiritev situacije in usmeritev v jutri. Voditi samega sebe pomeni odzivati se kot odrasla oseba, torej odgovarjati na situacije in nikakor ne reagirati nanje, kajti reakcija je otroško obnašanje. Tega si noben vodja ne sme privoščiti, še posebej ne v kritičnih oz. težavnih situacijah.
Vodenje zaposlenih
Poleg sebe, vodja vedno vodi dva pomembna elementa na poti do uspeha: zaposlene in proces dela. Voditi zaposlene pomeni sposobnost zaznati njihove prednosti in slabosti v znanju, prednosti in slabosti v talentih in prednosti in slabosti osebnostnih lastnosti zaposlenih. Ključna razlika med uspešnim in malo manj uspešnim vodjo je, da uspešni zna zaznati ključne prednosti v znanju zaposlenih. Ko govorim o znanju, ne govorim samo o tehničnem znanju dejavnosti, v kateri skupina deluje, temveč tudi o vseh vzporednih znanjih, ki jih ima zaposleni. Poznati prednosti vzporednih znanj, ki so lahko vir splošne razgledanosti ali pa talentov, ki jih ima posameznik, omogoča vodji razporejati naloge na način, da bodo hitro in učinkovito opravljene. Zaposleni pa se bodo počutili dobro in predvsem koristno, saj bodo lahko pokazali in dokazali svoje sposobnosti.
Prav tako pa imajo ključno vlogo tudi osebnostne lastnosti zaposlenih. Znati upravljati z izrazito dinamičnim ali pa z izrazito analitičnim posameznikom je velika prednost v procesu vodenja, predvsem pa v doseganju zastavljenih ciljev.
Voditi uspešno ekipo zahteva učinkovito delitev del in nalog na način, da znate krepiti pozitivno v zaposlenih in posledično slabite negativno. Posledično dosegate visoko stopnjo zadovoljstva v ekipi, v kateri delujete, sinergijo tima in sebe kot sposobnega vodje.
Voditi delo, ki ga skupina izvaja
Voditi proces dela pomeni omogočati nemoten proces dela. Slednje pomeni pravočasno zaznavati kritične točke in poskrbeti, da se v najkrajšem možnem času odpravijo – kar pomeni upravljati in voditi med timi. Delo vodje je upravljanje hierarhično navzdol in hierarhično navzgor. Vodja mora znati upravljati z obstoječim procesom in zaznavati priložnosti za izboljšave in jih komunicirati navzgor ali vodoravno v hierarhiji. To pa izrazito razlikuje dobrega vodjo od proaktivnega vrhunskega vodje.
Dober, proaktiven vrhunski vodja je oseba, ki zna zaznavati priložnosti za izboljšave. Te izboljšave zna ovrednotiti in umestiti v proces obstoječega dela stroškovno učinkovito in jih prodati odločevalcem; ponavadi je to hierarhično navzgor. To pomeni, da vodja naloži delo svojemu vodji.
In tu je temeljni ključ do uspešnega vodje. Ničesar od navedenega ne bo znal izpeljati, če ne bo znal sebe »prodati« kot posameznika, ki zna organizirati in komunicirati s seboj, s skupino, ki jo vodi in v kateri deluje, in z ostalimi, ki so odločevalci in vodje na drugih področjih.
Torej je pot od dobrega vodje do vrhunskega vodje v učinkovitem upravljanju z informacijami, ki pridejo iz vodje, od članov tima in iz procesa dela.