V prejšnji treh prispevkih sem pisala o vlogi in pomenu poslovnega asistenta, o njegovih osebnostnih in poklicnih kompetencah in o tem, kako svoje operativno delo poveže s profesionalnim vodenjem navzgor. Zdajle pa si poglejmo še eno izjemno pomembno komponento. Ni oprijemljiva, jo pa zelo dobro zaznamo in začutimo. Daje prezenco in integriteto. Je magnetična. O čem govorim? O osebni karizmi.
Ta ne spremeni le našega življenja, temveč tudi naš svet.
Oseba, ki jo v polnosti izraža, preprosto žari. Zakaj?
Ker osebna karizma izvira iz notranjosti. Imajo jo pravzaprav vsi, a je pri večini zastrta. Vsi nosimo v sebi ključne gradnike osebne karizme, to so pozitivna naravnanost, samozavest, navdušenje, optimizem, poštenje, osredotočenost, odločnost in intuicijo, le da jih ne znamo, zmoremo ali upamo vedno oziroma v polnosti izraziti.
Pa si naštete gradnike osebne karizme podrobneje poglejmo.
POZITIVNA NARAVNANOST
Pozitivna naravnanost se kaže v telesni govorici in v pisnem ter ustnem izražanju.
Vse to pa pozitivno vpliva tudi na ljudi okoli nas. Vliva na to, ali bomo uspeli ali propadli, ali bomo rasli ali zastali. Odpira duha, širi njegove meje, da bi naleteli na nove priložnosti in da bi rasli, segli navzven, dosegli druga življenja. Izboljšuje odnose z nadrejenimi, podrejenimi in sodelavci. Njegov konstruktivni ton izgrajuje in širi vsako organizacijo, pa naj gre za ogromno družbo ali za vrtičkarstvo društvo. Pozitivna pričakovanja kot magnet privlačijo najboljše, medtem ko negativna pričakovanja privlačijo najslabše. Ko pričakujemo uspeh, popolnoma spremenimo svoj notranji jaz. Postanemo polni upanja in samozavesti.
Pozitivci:
- se imajo radi, so samozavestni, sproščeni in nasmejani;
- so samodisciplinirani in predani svojim nalogam;
- imajo pozitivna pričakovanja in jasne cilje,
- so konstruktivni in usmerjeni v iskanje rešitev;
- vedo, da bodo ovire premagali;
- spremembe jemljejo kot nekaj dragocenega in razburljivega. V njih vidijo priložnost oz. možnost za doseganje večjega uspeha.
Preden lahko začnete razvijati veščine pozitivnega razmišljanja, se morate osredotočiti na moč svojih dobrih lastnosti in biti prizanesljivi do svojih napak. Vsak namreč najprej potrebuje občutek, da je sposoben zadeve dobro opraviti in da se bo ob dodatnem trudu tudi pripravil na spopad s težjimi izzivi. Pozitivni ljudje namreč lahko osvojijo svet.
Pozitivno mišljenje pri poslovanju prinese veliko dobrih posledic, saj:
- poskrbi, da uslužbenci delajo po svojih najboljših močeh, s čimer dosežejo večjo storilnost;
- je najpomembnejši dejavnik za kakovostno opravljeno delo;
- spodbuja inovativnost in ustvarjalnost;
- omogoča delovno okolje, kjer so ljudje odprti, pošteni in si med seboj zaupajo;
- močno izboljša medsebojne odnose, ki so ključni dejavniki učinkovitosti.
SAMOZAVEST
Samozavest pomeni osebno prepričanje o svojih sposobnostih.
Samozavest kažemo vsakokrat, ko:
- verjamemo vase;
- pridobimo potrebno znanje in spretnosti;
- uporabljajmo samozavestno besedišče;
- delujemo lahkotno, a vendar odločno, brez negotovosti, zadreg;
- hitro prispevamo zamisli in predloge;
- osredotočimo se na pretekle uspehe, ne na spodrsljaje ali napake;
- ne dovolimo, da bi napake ali spodrsljaji načeli našo samopodobo;
- se ne bojimo soočiti s pričakovanji drugih in jih vključiti.
NAVDUŠENJE
Navdušenje pomeni visoko stopnjo zanimanja, pozitivne energije, strasti in osebne motivacije.
Navdušenje pokažemo, kadar:
- zgrabimo priložnost, da nekaj dosežemo;
- se zbudimo prijetno vznemirjeni zaradi dneva, ki prihaja;
- imamo radi svoje delo;
- kažemo energičnost in smo bolj dejavni od drugih;
- se veselimo in veselo sprejemamo nove izkušnje in izzive;
- se ponudimo, ne da bi nas za to kdo prosil;
- odkrito izražamo svoje prepričanje;
- uspešno odkrivamo svoje sanje, zanimanja, želje in strasti;
- kažemo nalezljivo energičnost ali vnemo za projekte, zamisli in priložnosti.
OPTIMIZEM
Optimizem je prepričanje v dober konec in njegovo pričakovanje, tudi kadar se srečujemo s težavami, izzivi ali stisko.
Optimizem kažemo vsakokrat, ko:
- vidimo prednosti ali pozitivne priložnosti v težavnih okoliščinah;
- predvidevamo ali pričakujemo uspeh, zadovoljstvo ali dosežek pri delu;
- uvidimo brezmejne možnosti, ki so nam dane, da si življenje oblikujemo po svojih željah;
- se lotimo izziva s pozitivno naravnanostjo;
- odstranimo ali zmanjšamo vpliv strahu, dvoma in skrbi, pa naj bodo notranji ali zunanji;
- ostanemo dobre volje kljub težavnim okoliščinam;
- s težavami se spoprimemo z vprašanjem »kako« in ne »ali« jih lahko rešimo.
POŠTENJE
Poštenje je delovanje v skladu z osebno predanostjo, iskrenosti in odkritosti; življenje za posameznikova načela in po njih.
Poštenje kažemo vsakokrat, ko:
- naša dejanja vodijo moralna in etična načela;
- se držimo dogovorjenega;
- se naučimo reči »ne«;
- se izognemo spornim ali nejasnim mnenjem oziroma vedenju do drugih;
- svoje vedenje in storilnost ocenjujemo po stalnih in primernih merilih;
- ne podcenjujemo in kritiziramo drugih za njihovim hrbtom;
- se zavedamo svojih slabosti in področij, ki jih je treba izboljšati;
- cenimo trud drugih ljudi in pokažemo, da se ga zavedamo;
- se vedno trudimo dogovarjati tako, da bi bili vsi zadovoljni;
- naredimo, kar je najbolj prav, čeprav so na voljo tudi druge, lažje in za nas ugodnejše rešitve.
OSREDOTOČENOST
Osredotočenost je usmerjena pozornost na podlagi postavljanja ciljev in določanja pomembnosti.
Osredotočenost kažemo, ko:
- se jasno zavedamo, kaj želimo v življenju doseči;
- smo samodisciplinirani;
- ne dovolimo, da bi nam trenutne okoliščine vzele pogum ali se vmešavale v naše cilje;
- si vzamemo čas, da načrtujemo svoje dejavnosti in jih razvrstimo glede na pomembnost;
- osredotočimo se, pri tem pa ne izgubimo pogleda na celoto;
- premislimo o prednostih, ki jih prinaša doseganje ciljev;
- se trudimo za svoj razvoj; tako zasebno kot v poklicnem življenju.
ODLOČNOST
Odločnost je neumorno stremljenje in delovanje v smeri cilja, smisla ali namena.
Odločnost kažemo, kadar:
- pripravimo načrt za doseganje ciljev ali končanje projekta;
- se znamo sami motivirati;
- ne dovolimo, da nas ohromijo dvomi;
- vztrajamo in delo pripeljemo do konca;
- ne priznamo poraza ali nesposobnosti pri spopadanju z izzivom;
- se ne zanašamo na druge;
- nas ženejo naprej dejavnosti ali cilji, ki se zdijo nemogoči ali nedosegljivi;
- smo pogumni.
INTUICIJA
Intuicija je sposobnost prisluhnjenja notranjemu občutku in zaznavi:
Intuicijo uporabljamo, kadar:
- slišimo svoj notranji glas;
- ko čutimo, da nekaj ni v redu, in temu sledimo;
- se ne nanašamo samo na to, kar vidimo ali slišimo;
- zaupamo notranji pozornosti.
Globlje kot bodo segle vaše notranje kapacitete (našteti gradniki), močnejša bo vaša osebnost, večje kompetence boste lahko izrazili navzven, uspešneje boste delovali . Vaša zunanja moč bo neusahljivo izvirala iz vaše notranje. Uporabljali jo boste modro in učinkovito, jo zavestno nadzorovali in zanjo tudi v celoti sprejeli odgovornost. V osebnem in poklicnem življenju boste stali trdno in jasno, delovali harmonično in z izjemnim vplivom. Da vse to dosežete, pa morate samozavedanje, odkrit in transparenten način delovanja ter osebno odgovornost najprej in predvsem sprejeti sami.
Pot do profesionalnega napredovanja nujno združuje osebnostno rast, spoznavanje, sprejemanje in izražanje vseh svojih potencialov, ustrezno poklicno usposabljanje, nenehno učenje skozi izkušnje, predvsem pa odprtost duha. Kariera ni nekaj statičnega. Je proces, ki je v nenehnem gibanju in spreminjanju. Razvoj, rast in napredovanje pa so možni le tam, kjer smo sami dovolj odprti, da jih dopuščamo. Poslovni asistent, ki k svojim osebnostnim in poklicnim kompetencam doda še v polnosti izraženo osebno karizmo, postane eden najdragocenejših in najbolj spoštovanih ljudi v svojem delovnem okolju.
Pomena karizme čedalje bolj prepoznavajo tudi poslovni asistenti sami. Še zlasti finalistke in nosilke naziva Poslovna asistentka/tajnica leta. Zavedajo se, da k strokovnim dosežkom odločilno noto da prav osebna karizma. Povprašala sem jih za mnenje. To so povedale:
Karizma je kot nerazložljiva lastnost, ki pa ljudi očara. Poslovni asistent s karizmo zna biti v trenutku. Delu ali sogovorniku posveti polno pozornost. Samozavestno komunicira, izbira besede, sliši sogovornika, zato mu ljudje zaupajo in sledijo. – Željka Borić, poslovna asistenka/tajnica leta 2019
Obilica različnih delovnih nalog, ki morajo biti opravljene z najvišjo mero odgovornosti in znanja, podkrepi in nadgradi dobra karizma. Le-ta mora izražati energijo odločnosti in osredotočenosti. Karizma vpliva na zmožnost hitrega navezovanja stikov in reševanja nepredvidenih situacij. Besede in dejanja so usklajena. Poslovni asistent, ki ima močno karizmo, svoje delo veliko lažje in hitreje opravlja, saj je prežeto s strastjo, veseljem in zanosom. Ima pogum in je samodiscipliniran. Razvija osebno in profesionalno odličnost ter zasleduje vizijo poklica v prihodnosti. – Maja Fink, poslovna asistentka/tajnica leta 2018
Karizmatična oseba se mora v prvi vrsti spustiti na raven vseh ljudi in jim biti blizu. Tako ljudje v njej prepoznajo nekaj posebnega, saj čutijo domačnost ter sproščenost v njihovi bližini. Takšnim osebam ljudje vedno zaupamo, tudi če so kdaj naredili kakšno napako. Saj napake priznajo in se znajo tudi opravičiti. Karizmatična oseba vedno deluje samozavestno in pozitivno, lahko bi rekli, da verjame v čudeže. Vedno ima pripravljenih več rešitev hkrati in iskren ter prisrčen nasmeh na obrazu in iskre v očeh. Njen svet je svetel, jasen, pozitiven, v njem ni prostora za črne misli. Še tako zapleteno zadevo reši na eleganten, prijazen način. Za karizmatično osebo velja »sky is the limit«. – Petra Arnež, Top finalistka izbora poslovno asistentko/tajnico leta 2018
Za portal Novi Podjetnik – Suzi Asfour