• Ustanovitev podjetja
  • Covid-19 – POMOČ PODJETNIKOM
  • Javni razpisi
  • Avtorji
  • E-NOVICE
  • Več o portalu
  • OGLAŠEVANJE
  • Kontakt

NoviPodjetnik

  • Vodenje
  • Prodaja
  • Marketing
  • Komuniciranje
  • Nasveti
  • Zanimivo
  • Finance
  • Startup
  • Razpisi
  • E-NOVICE
Home » Pravila oblikovanja poslovnih modelov (3. del) | primer – platforma Facebook

Pravila oblikovanja poslovnih modelov (3. del) | primer – platforma Facebook

Čas branja: 5 min      
V prejšnjem prispevku smo omenili dve osnovni pravili oblikovanja poslovnih modelov s pomočjo kanvasa.

Prvo pravilo je, da nikoli ne pišemo v polja v kanvasu, pač pa ideje zapisujemo na listke, ki jih v kanvas prilepimo; drugo pravilo pa se nanaša na količino informacij na enem listku, ki pravi, da na listkih ne delamo alinej, ne naštevamo, pač pa za vsako idejo, misel, postavko,… uporabimo svoj listek. Ti dve pravili imata seveda v ozadju določeno logiko in sicer možnost premikanja listkov po posameznih poljih v kanvasu. Vsak premik listka z informacijo pa vpliva na spremembo zgodbe, ki jo kanvas sporoča.

 

Uporaba barvnega kodiranja | primer: Facebook-ov poslovni model

Tem osnovnim pravilom je potrebno dodati še nekaj priporočil. Pogosto se zgodi (kot v primeru Facebook-a v prejšnjem prispevku), da imamo v poslovnem modelu različne kategorije strank, ki jim pripada različna ponudba vrednosti, različni ključni viri, in tako dalje. V tem primeru nam zelo koristi uporaba barvnega kodiranja oz. poenostavljeno povedano, uporaba listkov različnih barv.

Kako to naredimo? Najprej oblikujemo poslovni model brez barvne kode. Tako, kot je predstavljen na sliki spodaj (primer: Facebook poslovni model)

Facebook poslovni model

Primer : Facebook poslovni model

V naslednjem koraku skušamo ugotoviti, kaj je v posameznih poljih medsebojno povezano. Vprašamo se lahko, kako so uporabniki Facebooka (kot stranke) povezani z drugimi polji. Ugotovimo lahko, da je ponudba vrednosti, ki jim jo nudi Facebook (povezovanje s prijatelji, omogočanje samoizražanja in predstavitve ter učenje in raziskovanje. Z uporabo Facebooka lahko dostopa do teh strank (uporabnikov) preko spletne strani in mobilne aplikacije, kar je oboje brezplačno. Uporabnike kodiramo zeleno. Lahko se vprašamo: Zakaj brezplačno? Odgovor je v bistvu preprost. Vsa ta množica uporabnikov (v danem trenutku preko 2 milijarde) je pravzaprav tisti kapital, ki ga Facebook lahko trži drugi skupini strank, to so oglaševalci. In ker Facebook o svojih uporabnikih ve praktično vse, lahko oglaševalcem ponudi izjemno nišno oglaševanje za nizko ceno. Lahko bi rekli: »Zmagovita kombinacija!«.

 

Primer : Facebook poslovni model

 

Oglaševalci so torej tista skupina strank, od katere Facebook v veliki meri ustvarja prihodke. Oglejmo si (modro barvno kodirani), kako so oglaševalci vključeni v poslovni model.

 

 

Tretjo skupino strank v Facebookovem poslovnem modelu predstavljajo razvijalci programske opreme (rožnata barva)  in tudi njim lahko poiščemo pripadajoče elemente v drugih poljih poslovnega modela.

 

 

Ugotovimo lahko, da uporaba barvnega kodiranja omogoča lažje razumevanje poslovnega modela, zlasti v primerih, ko imamo zelo različne segmente strank z zelo različno ponudbo vrednosti za njih. To pa hkrati omogoča, da poslovni model tudi enostavneje in razumljiveje predstavimo.

 

Še nekaj priporočil oz. opozoril na napake

 

Mešanje sedanjosti in prihodnosti

Lahko se zgodi, da pozabimo na »kaj je sedaj« in »kaj si želimo« ter na istem kanvasu mešamo sedanjost in prihodnost. Problem najenostavneje rešimo, če naredimo najprej obstoječ poslovni model posebej, potem pa na novem kanvasu oblikujemo novi poslovni model, kot ga želimo imeti v prihodnosti. Tako bomo oba tudi najlažje primerjali in si zapomnili bistvene razlike med njima ter ugotovili, kaj je potrebno početi drugače, da bo nov poslovni model deloval.

 

Preveč informacij

Včasih kanvas »obremenimo« s preveč informacijami. To se zgodi v primeru, ko je na njem veliko listkov, ki se nam zdijo vsi enako ali zelo pomembni. V takšnih primerih je pomembno, da si vzamemo dovolj časa in kanvas oz. poslovni model ustrezno prečistimo, tudi zato, da nam bo lažje razumljiv. Če se nam kak listek oz. vsebina na njem še vseeno zdi zelo pomembna, lahko te informacije odstranimo s kanvasa in shranimo med opombe; sicer pa pogosto ugotovimo, da se določene zadeve ponavljajo ali pa so večkrat predstavljene z drugimi besedami.

 

Risani model

Kot zadnjo možnost pa lahko omenimo, da si poslovni model lahko dejansko narišemo. To pomeni, da posamezne ideje na listke ne pišemo, pač pa jih vizualiziramo v obliki slik. V tem primeru dejansko upoštevamo pregovor, da slika pove več kot tisoč besed. Primer tako predstavljenega poslovnega modela za podjetje Skype je vzet iz knjige Business Model Generation.

 

Na tem primeru lahko ugotovimo, da na kanvasu ni pomembna količina informacij, pač pa vsebina. Kanvas je orodje, ki nam pomaga oblikovati, razumeti in predstaviti zgodbo poslovnega modela. Naš cilj je, da si z njegovo pomočjo življenje olajšamo, ne pa zakompliciramo. V detajle se spuščamo potem, ko ugotovimo, da model deluje. Če želimo ali to od nas kdo zahteva (na primer banka), delujoči poslovni model lahko detajlneje predstavimo v obliki poslovnega načrta.

 

Zaključek

Z upoštevanjem pravil, predstavljenih v tem in prejšnjih prispevkih, lahko oblikujemo in prototipiramo poslovne modele. Priporočljivo je, da se pred samostojnim delom udeležimo ustrezne delavnice, kjer se še bolj posvetimo uporabi tega orodja in spoznamo različne možnosti uporabe, ki jo nudi. Koristno je tudi, da za potrebe izvajanja delavnic v podjetju (ko na primer želimo odkriti inovacijski potencial podjetja ali popolnoma nove poslovne modele) najamemo zunanjega moderatorja, ki obvlada vodenje delavnic, inoviranje in oblikovanje poslovnih modelov. Takšna oseba nas lahko s svojo nevpetostjo v način razmišljanja v podjetju vodi k boljšim ali morda celo nestandardnim in nepričakovanim (v pozitivnem smislu) rezultatom.

 

Andro Goblon

 

Op. uredništva: preberite si tudi 1.del in 2. del prispevka!

 

Jul 11, 2017Andro Goblon
Razširite vsebino:
11 julija, 2017 Izobraževanjecanvas, facebook, poslovni modeli
Andro Goblon

Spletna stran www.mojposlovnimodel.si
LinkedIn Andro Goblon

Andro Goblon se ukvarja s svetovanjem in usposabljanjem na področju uvajanja novih poslovnih orodij, kot so na primer orodje za oblikovanje poslovnih modelov, orodje za oblikovanje ponudbe vrednosti, orodje za inoviranje trendov in druga vizualna orodja, ki omogočajo hitrejše in cenejše pristope k inoviranju in strateške odločitve v podjetju, predvsem pa večjo skladnost med ponudbo podjetja in potrebami trga oz. strank. Pri svojem delu uporablja sodobne pristope in metode (Design thinking, Visual thinking).

Deluje tudi kot projektni vodja in koordinator komunikacijskih aktivnosti v razvojno raziskovalnih projektih EU (pri pripravi vlog in izvedbi projektov), kjer predvsem razpisi, namenjeni malim in srednjim podjetjem velik poudarek dajejo prav inovativnim poslovnim modelom. Podobno je tudi na področju krožnega gospodarstva, ki je tema projekta, s katerim se trenutno ukvarja.

DONOSNOST KAPITALA MSP – DVOREZNI MEČ? | Aleš HaucUMETNOST POGAJANJA 1 | VIDEO seminar | Marko Kryžanowski
 KATEGORIJE 
  • Arhiv (7)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (12)
  • Finance (100)
  • Izobraževanje (155)
  • Javni razpisi (51)
  • Komuniciranje (75)
  • Marketing (36)
  • Podjetniški priročnik (23)
  • Praktični nasveti (117)
  • Prodaja (63)
  • Startup (38)
  • Ustanovitev podjetja (9)
  • Veliko o vsem (176)
 Zanimivo 
javni-razpisi
Javni razpisi v aprilu 2020
oglasevanje
V oglaševanju nič novega
»Samo gledam…« | Kako ugovor obrniti v nakup? | Vito Komac
Atipični zavezanec za DDV
Atipični zavezanec za DDV
inšpektor-za-delo
Ukrepi inšpektorja za delo
Znižajte toleranco do stresa! | Dr. Matej Miklavec
Virtualna-srecanja
Virtualna srečanja – kakšen vtis ustvarite?
 Zanimivo 
Kdaj vse lahko uporabimo kanvas poslovnih modelov? | Andro Goblon
USPEŠNEJŠA PRODAJA | Nekaj kratkih nasvetov
PREDSTAVITEV KNJIGE – ‘Gostilniške debate o e-mobilnosti’ | sreda, 14. 10. 2020
turisticni-boni-2021
Turistični boni 2021 – komu v gospodarstvu so namenjeni?
Izgorelost – kako si pomagati?
 PRIJAVA NA NOVICE 
 Ustanovitev podjetja 
oddaja letnih poročil
Nasveti pred oddajo letnih poročil
podruznica
Poslovna enota ≠ podružnica
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
Prihodnost
Kako dolgo traja dolgoročno razmišljanje?
 Kategorije člankov 
  • Arhiv (7)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (12)
  • Finance (100)
  • Izobraževanje (155)
  • Javni razpisi (51)
  • Komuniciranje (75)
  • Marketing (36)
  • Podjetniški priročnik (23)
  • Praktični nasveti (117)
  • Prodaja (63)
  • Startup (38)
  • Ustanovitev podjetja (9)
  • Veliko o vsem (176)
 Javni razpisi 
čebelar
Trije razpisi za čebelarje
BIZI NOO
Razpis BIZI NOO
mikrokrediti
Mikrokrediti – razpis
razpis
Razpis – uvajanje okoljskih in trajnostnih znakov
razpis
Javni razpis Bizi zadruge
jani razpis
Javni razpis za MSP
zelena-delovna-mesta
680 EUR mesečne subvencije
 Ustanovitev podjetja 
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
Kdo ne more ustanoviti d.o.o. ali s.p.?
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
»Popoldanski« s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
Popoldanski s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
podjetja
Hitro rastoča podjetja
2015-2021 © Podjetnik.net (Zavod Inštitut Mediapro) | www.mediapro.si