• Ustanovitev podjetja
  • Covid-19 – POMOČ PODJETNIKOM
  • Javni razpisi
  • Avtorji
  • E-NOVICE
  • Več o portalu
  • OGLAŠEVANJE
  • Kontakt

NoviPodjetnik

  • Vodenje
  • Prodaja
  • Marketing
  • Komuniciranje
  • Nasveti
  • Zanimivo
  • Finance
  • Startup
  • Razpisi
  • E-NOVICE
Home » DONOSNOST KAPITALA MSP – DVOREZNI MEČ? | Aleš Hauc

DONOSNOST KAPITALA MSP – DVOREZNI MEČ? | Aleš Hauc

Čas branja: 5 min      
Lastniki malih in srednjih podjetij »bi – pa ne bi« stremeli k večjim dobičkom. Zakaj?

 

Donosnost malih in srednjih podjetij je eden izmed kazalcev, o katerih se v teh podjetjih praviloma ne razpravlja veliko, če sploh se.

 

Zdi se, da so lastniki malih in srednjih podjetij veliko bolj osredotočeni na prodajo, in verjemite, tudi prav je tako. Brez uspešne prodaje praviloma tudi ni dobička, saj ima zmanjševanje stroškov tudi svoje dno, pod katerim poslovanje ni več mogoče.

 

‘Dobiček deljen s kapitalom? Kje pa…’

 

Najprej, preden se lotimo obravnave tega kazalca, za vsak primer še enkrat pojasnimo, da donosnost kapitala ni samo dobiček, deljen s kapitalom, gledano na letni ravni, ampak obravnavamo ta kazalec natančneje in v bolj določnem časovnem obdobju.

Govorimo namreč o obravnavi v poslovnem letu, ki je sicer v veliki večini enak koledarskemu letu, včasih pa tudi ne. Dalje, ko govorimo o dobičku poslovnega leta, mislimo predvsem na vsoto mesečnih akumuliranih čistih dobičkov ob koncu vsakega meseca, ki se prikazujejo tako v bilanci stanja kot v izkazu poslovnega izida na določen časovni presek – v našem primeru je to poslovno leto. Zagotovo najbolj pomembna obravnava pa se nanaša na imenovalec tega kazalca, saj še zdaleč ni dovolj, da kapital prikazujemo s knjigovodskim stanjem na ravni konca poslovnega leta. Potrebno je izračunati aritmetično povprečje knjigovodskih stanj kapitala konec vsakega meseca in to uporabiti kot imenovalec obravnavanega kazalca.

 

»Čisti dobiček v poslovnem letu / povprečno knjigovodsko stanje kapitala v poslovnem letu… to pa je kazalec donosnosti kapitala, torej po angleško ‘Return on Equity (ROE)’.«

 

 

Če želite še odstotno udeležbo zbranega čistega dobička poslovnega leta v povprečnem kapitalu poslovnega leta, kazalec množite s sto. Tako boste za lažjo predstavo dobili donosnosti kapitala na letni ravni. Poudarimo seveda, da je omenjeni kazalec mogoče izračunati za družbe z vpisanim in vplačanim kapitalom, kar, recimo, samostojni podjetniki ne izkazujejo. Z nekaj logike je možno donosnost naložb izračunati z imenovalcem, torej vložkom v naložbe podjetnika, vendar to seveda ni povsem primerljivo, saj govorimo o donosnosti naložb in ne kapitala, čeprav je samostojni podjetnik v naložbe vložil svoj denar (ne pa denar od posojil!).

 

Sedaj pa k bistvu.

 

Lastniki podjetja pričakujejo za svoj vložek ustrezno donosnost. Kakšno?

 

V temelju višjo, kot jo lahko dosežejo z alternativnimi naložbami, kot so nakup državnih obveznic, sklepanje bančnih depozitov in podobno. Zaradi zgodovinskega dna pri obrestnih merah teh naložb, ki so sicer praktično netvegane, jih najbrž to ne bo zanimalo. Nakup delnic uspešnih podjetij tudi ni podjetništvo, pa še precej bolj tvegano je. Volatilnost na trgih s surovinami prav tako. Torej, zahtevana donosnost lastnika kapitala je pričakovano najvišja med vsemi navedenimi, saj je tudi tveganje pri svojem podjetju lahko znatno večje.

 

Iz tega izhaja nenapisano pravilo:

zahtevana donosnost kapitala podjetja je v povezavi s stopnjo tveganja, ki ga pri tem nosi lastnik kapitala v podjetju. Stopnja tveganja se v obliki premije za tveganje prišteje netvegani donosnosti, (o kateri smo malo prej pisali), in tvori zahtevano donosnost kapitala.

 

Za potrebe lastnikov v malih in srednjih podjetjih, ki so praviloma enoosebne ali večosebne družbe, je morda prav, da si ogledajo donosnost kapitala svojih največjih, po velikosti primerljivih konkurentov na tržišču. Tako si bodo lažje določili svojo zahtevano stopnjo donosnosti kapitala glede na posebnost njihove dejavnosti, velikost podjetja in strategijo njihovega poslovanja.

 

Primerjati se moramo z boljšimi in ne slabšimi od nas. Boljše si je zadati bolj ambiciozen cilj od konkurence, ampak pri tem ne pretiravati.

 

 

Če je povprečna izkazana donosnost kapitala konkurenčnih podjetij pri malem podjetju X, recimo, 8% na letni ravni, je smiselno zahtevano donosnost tega malega podjetja določiti še nekoliko višje, ampak ne previsoko. Zakaj? Če lastniki kapitala v svojih malih in srednjih podjetjih podredijo vse doseganju zahtevane donosnosti kapitala, in če je za nameček zahtevana donosnost kapitala še previsoko določena, lahko to povzroči težave v poslovanju podjetja. Za ta namen bo potrebno ne samo priganjati prodajne funkcije, ki je najbolj odgovorna za doseganje prodaje in hkrati zagotavljanja ustrezne dodane vrednosti podjetja, ampak tudi precej klestiti stroške, pri čimer imam v mislih največkrat stroške dela, zaradi česar lahko zaposleni v podjetju postanejo nemotivirani, kar se odraža v nižji kakovosti dela, manjšemu obsegu dela in podobnih posledicah. Pri višjem čistem dobičku je višji seveda tudi znesek davka na dobiček.

 

‘Kaj pa davek od izplačanega čistega dobička?’ – Žal ga je treba plačati, a le, če si izplačate dividende.

 

Upoštevati je potrebno tudi dvoje pomembnih dejstev. Ustvarjen čisti dobiček ni namenjen samo lastnikom kapitala, temveč je tudi pomemben generator likvidnosti, dolgoročne plačilne sposobnosti družbe in večje sposobnosti investiranja. V začetnih letih poslovanja podjetja je zato smiselno doseženi čisti dobiček investirati nazaj v podjetje, deleže od dobička pa si pričeti izplačevati takrat, ko se podjetje pomakne v fazo zrelejše rasti. Seveda bodo lastniki kapitala pri izplačilu čistega dobička morali plačati davek, vendar je tako povsod po svetu, Slovenija pa še zdaleč ni davčna oaza, ki bi z nižjimi davki ali celo davčnimi oprostitvami lahko omogočila razcvet podjetništva in nove davkoplačevalce. A vendarle se dobra donosnost kapitala splača – že zaradi bonitetnih hiš, ki vas bodo spremljale, ustreznejša donosnost pa praviloma pomeni tudi večjo privlačnost za kupce, predvsem pa investitorje in dobavitelje, ter seveda boljšo finančno boniteto. To pa šteje največ.

 

Aleš Hauc

 

 

Jun 27, 2017Aleš Hauc
Razširite vsebino:
27 junija, 2017 Financedenar, donosnost kapitala, finance, kapital
Aleš Hauc

Aleš HAUC je lastnik in direktor firme Econconsult Maribor.

LinkedIn: Aleš Hauc

Karierna pot: prva zaposlitev na Ekonomskem institutu v Mariboru, svetovalec za financiranje malih in srednjih podjetij (SME's) direktor notranje revizije v Krekovi banki Maribor, direktor PE Banke Koper v Mariboru, med 2005 in 2012 generalni direktor Pošte Slovenije, nato predsednik uprave Skupine Nova Kreditna banka Maribor. Ukvarja se z ekonomskim in finančnim svetovanjem (poudarki: krizni menedžment in menedžment sprememb);  Izobraževal se je doma in v tujini, tudi predaval, ima certifikat Slovenskega instituta za revizijo za preizkušenega notranjega revizorja in izvoljeni član najvplivnejšega think tanka »Chatham House« iz Londona, Velika Britanija.

Vsebinski marketing - 8 korakov | [3/3] | Domen HrabarPravila oblikovanja poslovnih modelov (3. del) | primer - platforma Facebook
 KATEGORIJE 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (12)
  • Finance (93)
  • Izobraževanje (147)
  • Javni razpisi (47)
  • Komuniciranje (74)
  • Marketing (37)
  • Podjetniški priročnik (21)
  • Praktični nasveti (111)
  • Prodaja (61)
  • Startup (37)
  • Ustanovitev podjetja (9)
  • Veliko o vsem (154)
 Zanimivo 
čas
Učinkovito upravljanje s časom
povracila-stroskov
Povračila različnih stroškov
žensko podjetništvo
Future Females – ženske pomagajo ženskam v podjetništvu
kariera
Kariera na novo
elektronska-pošta
Učinkovita elektronska pošta
Visual Merchandising
Visual Merchandising
Psihološki testi, DIY orodja in filozofija kemičnih nadomestkov hrane (2/2) | Radovan Kragelj
 Zanimivo 
odpoved
Odpoved delovnega razmerja
Pa vse na firmo, prosim! | Tomaž Sršen
Saša Einsiedler: “Kam investirate svoj čas?”
velike ideje
Velike ideje nastajajo v spočitih mislih
Les – slovenska priložnost – lesene stavbe in stavbno pohištvo
 PRIJAVA NA NOVICE 
 Ustanovitev podjetja 
podruznica
Poslovna enota ≠ podružnica
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
Kdo ne more ustanoviti d.o.o. ali s.p.?
podjetja
Hitro rastoča podjetja
 Kategorije člankov 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (12)
  • Finance (93)
  • Izobraževanje (147)
  • Javni razpisi (47)
  • Komuniciranje (74)
  • Marketing (37)
  • Podjetniški priročnik (21)
  • Praktični nasveti (111)
  • Prodaja (61)
  • Startup (37)
  • Ustanovitev podjetja (9)
  • Veliko o vsem (154)
 Javni razpisi 
razpis
Javni razpis Bizi zadruge
jani razpis
Javni razpis za MSP
zelena-delovna-mesta
680 EUR mesečne subvencije
razpis
Subvencije za zaposlitev mladih
Usposabljanje-za-podjetništvo-1
Usposabljanje za podjetništvo
razpis
Razpis: 28 milijonov za večjo predelavo lesa
eurostars
Razpis Eurostars 3
 Ustanovitev podjetja 
Prihodnost
Kako dolgo traja dolgoročno razmišljanje?
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
»Popoldanski« s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
Popoldanski s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
podjetja
Hitro rastoča podjetja
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
2015-2021 © Podjetnik.net (Zavod Inštitut Mediapro) | www.mediapro.si