• Ustanovitev podjetja
  • Covid-19 – POMOČ PODJETNIKOM
  • Javni razpisi
  • Avtorji
  • E-NOVICE
  • Več o portalu
  • OGLAŠEVANJE
  • Kontakt

NoviPodjetnik

  • Vodenje
  • Prodaja
  • Marketing
  • Komuniciranje
  • Nasveti
  • Zanimivo
  • Finance
  • Startup
  • Razpisi
  • E-NOVICE
Home » Pravila oblikovanja poslovnih modelov (1. del) | Andro Goblon

Pravila oblikovanja poslovnih modelov (1. del) | Andro Goblon. poslovni modeli.

Čas branja: 4 min      
O kanvasu poslovnih modelov smo že pisali (in bomo še), saj menimo, da gre za enostavno in učinkovito, vendar premalo poznano orodje, ki je hkrati tudi podcenjeno in premalo uporabljano.

 

V tem prispevku bomo spoznali najpogostejšo napako uporabe kanvasa poslovnih modelov.

 

O tem, kaj je poslovni model, obstaja mnogo definicij. Pri iskanju le teh nam kot ponavadi pomaga Google. Zadetke iskanja lahko razdelimo na akademske in praktične. Priznam, da se z akademskimi bolj malo ukvarjam. Veliko bližje mi je praktična definicija avtorjev kanvasa za oblikovanje poslovnih modelov: Alexa Osterwalder in Yves Pigneur i pravita takole: »Poslovni model opisuje, kako organizacija ustvarja, dostavlja in zajema vrednost.«

 

S kanvasom poslovnih modelov lahko, kot smo že omenili v prejšnjih prispevkih, poslovni model predstavimo.

Kanvas nam pomaga poslovni model vizualizirati. Kanvas nam omogoči, da dobimo vpogled v širšo sliko delovanja podjetja in medsebojne povezave med posameznimi elementi poslovnega modela, ki so predstavljeni v prispevku »Kaj vsebuje Kanvas?«.

Poleg tega, da je kanvas orodje za oblikovanje poslovnih modelov, je tudi orodje za vizualizacijo poslovnih modelov

 

»slika pove več kot tisoč besed«

Kljub temu, da je kanvas sila enostaven za uporabo, se je potrebno zavedati, da lahko uporabne in prebojne rezultate dosegamo z njim šele, ko ga razumemo in znamo pravilno uporabljati. Nekateri menijo, da je pri oblikovanju poslovnega modela (z uporabo kanvasa) vse, kar traja več kot pol ure, potrata časa. Sam sicer tega pretiranega hitenja ne razumem prav dobro, menim pa, da bi o tem lahko razmišljamo šele takrat, ko nam je popolnoma jasno, kako se poslovni model s pomočjo kanvasa oblikuje in ko popolnoma razumemo vlogo posameznih elementov kanvasa in različnih možnosti, ki jih nudijo pri oblikovanju poslovnega modela.

Pomembne so torej osnove, ali, kot je nekoč rekel Murphy:

»Bližnjica je najdaljša razdalja med dvema točkama«.

 

Prvo pravilo uporabe kanvasa za oblikovanje poslovnih modelov je torej, da ga znamo uporabljati.

 

Najpogostejša napaka, ki jo opažam je, da mnogi zmotno mislijo, da je kanvas neke vrste tabela, kamor se pač vpiše po točkah vse, kar naj bi sodilo v posamezno polje. Spodnji primer, povzet po podatkih objavljenih na svetovnem spletu, je primer takšne uporabe. Verjamem, da je bil narejen v dobri veri, sicer ga najbrž na spletu ne bi objavili.

Slab primer, kakršni se najdejo na spletu:

 

Podobno napako vsaj na začetku naredi večina uporabnikov, ki se s kanvasom sreča prvič. Sreča v nesreči pa je v tem, da lahko tudi tako oblikovan kanvas služi kot opomnik za izdelavo poslovnega modela.

Kaj lahko razberemo iz zgornjega primera oziroma kaj bi se dalo izboljšati:

  • V polju »ponudba vrednosti« ni jasno predstavljena prednost za stranke oz. uporabnike.
  • Ker obstaja več vrst potencialnih strank, najverjetneje obstaja tudi več različnih ponudb vrednosti zanje.
  • V polju »poti do strank« so na splošno navedene različne možnosti.
  • V polju »odnosi s strankami« se nekatere prej omenjene možnosti ponovijo (namen vzpostavljanja odnosov s strankami je ohranjanje obstoječih strank, pridobivanje novih in rast števila strank – in s tem rast prihodkov).

Naj bo za začetek dovolj. Ker v poslovnem modelu, ki je podan za primer, obstaja več različnih vrst strank, ki jih najverjetneje zanima specifična ponudba vrednosti, bi se preoblikovanja zgornjega poslovnega modela lahko lotili tako, da bi za skupine strank, ki jih zanima enaka ponudba vrednosti, oblikovali poslovni model posebej. V tem smislu bi se zgornji primer poslovnega modela preoblikoval v več poslovnih modelov, v okviru katerih bi lahko natančneje in bolj primerno določili poti do strank, odnose s to vrsto strank ter ključne aktivnosti in ključne vire za zagotavljanje ponudbe vrednosti za to vrsto strank. Tudi seznam partnerjev bi se bistveno zožil, stroški in prihodki pa bi bili bolj natančno definirani in usklajeni s poslovnim modelom.

Že večkrat smo omenili, da je kanvas poslovnih modelov orodje za oblikovanje poslovnih modelov, ki med drugim omogoča vizualno predstavitev poslovnega modela. Če ga uporabljamo zgolj kot tabelo, te možnosti pač ne moremo izkoristiti. Vizualizacija poslovnega modela pa nam omogoča še eno možnost: da poslovni model pojasnimo v obliki zgodbe. Seveda veste za kaj gre: »pitchanje«. Ko lahko poslovni model razložimo v minuti ali manj, pomeni, da se nam je vtisnil v spomin, da razumemo, kako in komu nameravamo ustvarjati in dostavljati vrednost in da imamo najboljši možen način za zajemanje vrednosti zase.

Ostala pravila bodo predstavljena v naslednjem prispevku.

Andro Goblon

Feb 10, 2017Andro Goblon
Razširite vsebino:
10 februarja, 2017 Praktični nasvetiposlovni model
Andro Goblon

Spletna stran www.mojposlovnimodel.si
LinkedIn Andro Goblon

Andro Goblon se ukvarja s svetovanjem in usposabljanjem na področju uvajanja novih poslovnih orodij, kot so na primer orodje za oblikovanje poslovnih modelov, orodje za oblikovanje ponudbe vrednosti, orodje za inoviranje trendov in druga vizualna orodja, ki omogočajo hitrejše in cenejše pristope k inoviranju in strateške odločitve v podjetju, predvsem pa večjo skladnost med ponudbo podjetja in potrebami trga oz. strank. Pri svojem delu uporablja sodobne pristope in metode (Design thinking, Visual thinking).

Deluje tudi kot projektni vodja in koordinator komunikacijskih aktivnosti v razvojno raziskovalnih projektih EU (pri pripravi vlog in izvedbi projektov), kjer predvsem razpisi, namenjeni malim in srednjim podjetjem velik poudarek dajejo prav inovativnim poslovnim modelom. Podobno je tudi na področju krožnega gospodarstva, ki je tema projekta, s katerim se trenutno ukvarja.

Reševanje sporov je poslovno vprašanje - prihranite 13.000 € in 3 leta ! ⚠ | Uroš PetohlebGlasba pri delu in vpliv na produktivnost ? ?
 KATEGORIJE 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (10)
  • Finance (88)
  • Izobraževanje (136)
  • Javni razpisi (43)
  • Komuniciranje (69)
  • Marketing (32)
  • Podjetniški priročnik (16)
  • Praktični nasveti (101)
  • Prodaja (56)
  • Startup (36)
  • Ustanovitev podjetja (7)
  • Veliko o vsem (132)
 Zanimivo 
mobing
Tudi šefi so žrtve mobinga
Josiana Arippol o mikrokreditih in GSO
koreja
Kako poslovati z Republiko Korejo
Maja Pak o slovenskem Covid turizmu
vtis
VTIS – nič več zdomci, pač pa pomembni sokreatorji nacionalnega odpiranja in kroženja znanja
Timo Jappinen – varovanec Draytona Birda | intervju
Mreženje “à la Petra” | Petra Škarja
 Zanimivo 
knjige
Kako prodajati knjige knjigarnam?
Vito Komac – Nastanek krize in njeno gašenje
Crowdfunding in Covid-19
Najpogostejše napake novih podjetnikov 2/3 | Inštitut Mediapro
Arbitraže posebne vrste | Katarina Kresal
 PRIJAVA NA NOVICE 
 Ustanovitev podjetja 
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
»Popoldanski« s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
Popoldanski s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
oddaja letnih poročil
Nasveti pred oddajo letnih poročil
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
Kdo ne more ustanoviti d.o.o. ali s.p.?
 Kategorije člankov 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (10)
  • Finance (88)
  • Izobraževanje (136)
  • Javni razpisi (43)
  • Komuniciranje (69)
  • Marketing (32)
  • Podjetniški priročnik (16)
  • Praktični nasveti (101)
  • Prodaja (56)
  • Startup (36)
  • Ustanovitev podjetja (7)
  • Veliko o vsem (132)
 Javni razpisi 
Usposabljanje-za-podjetništvo-1
Usposabljanje za podjetništvo
razpis
Razpis: 28 milijonov za večjo predelavo lesa
eurostars
Razpis Eurostars 3
Spodbude za raziskovalno razvojne projekte NOO
javni-razpisi
Leto 2022 bo z vidika javnih razpisov zelo bogato
javni-razpis
Razpisa za čisto vodo
javni-razpis
Javni razpis za slovenski jezik
 Ustanovitev podjetja 
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
podruznica
Poslovna enota ≠ podružnica
oddaja letnih poročil
Nasveti pred oddajo letnih poročil
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
2015-2021 © Podjetnik.net (Zavod Inštitut Mediapro) | www.mediapro.si
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT