• Ustanovitev podjetja
  • Covid-19 – POMOČ PODJETNIKOM
  • Javni razpisi
  • Avtorji
  • E-NOVICE
  • Več o portalu
  • OGLAŠEVANJE
  • Kontakt

NoviPodjetnik

  • Vodenje
  • Prodaja
  • Marketing
  • Komuniciranje
  • Nasveti
  • Zanimivo
  • Finance
  • Startup
  • Razpisi
  • E-NOVICE
Home » Pravila oblikovanja poslovnih modelov (2. del) | Andro Goblon

Pravila oblikovanja poslovnih modelov (2. del) | Andro Goblon. poslovni model.

Čas branja: 4 min      

Poslovni model | V prejšnjem prispevku smo omenili, da kanvasa poslovnih modelov nikoli ne uporabljamo kot tabele (ker to pač ni).

Kanvas je orodje za vizualizacijo poslovnih modelov, ki omogoča skupni jezik razumevanja, torej kaj je in kako deluje poslovni model.

Kanvas običajno uporabljamo v skupini, lahko pa tudi individualno, kot pripomoček za strukturiranje poslovne ideje.

 

Poslovni model – kako ga oblikujemo?

Za pravilno uporabo kanvasa potrebujemo sam kanvas, najbolje večjega formata, na primer B0 (1000 x 1414). Če delamo sami, bo dovolj tudi A3.

Potrebujemo še »post it« listke ali »stattys« listke v različnih barvah, debelejše flomastre ali podobna pisala, lepilo in nekaj praznih tako imenovanih konceptnih listov. In lahko začnemo.

Pri delu, torej oblikovanju poslovnega modela, moramo upoštevati dve osnovni pravili:

  1. Nikoli (ampak res nikoli) ne pišemo v polja v kanvasu! Zato smo si pred tem pripravili »post it« listke v različnih barvah. Zakaj? Po definiciji je kanvas, kot že veste, orodje (in ne tabela). V primeru, da se »zmotimo«, lahko listek preprosto odlepimo ali zamenjamo z drugim s primernejšo vsebino. Pogosto se tudi zgodi, da zamenjujemo stranke in partnerje in v takšnih primerih lahko listek le premaknemo v ustrezno polje.
  2. Na vsak listek napišemo samo eno idejo oz. zamisel. Torej: nobenih alinej na listku. Ta naloga je malo zahtevnejša, ker zahteva premislek, kaj je »tisto pravo«, kar bomo zapisali na listek. Če nameravamo imeti dva različna distribucijska kanala, to pač napišemo na dva listka, na vsakega posebej. In podobno za vsa ostala polja v kanvasu.

 

Kje začeti s poslovnim modelom?

Pravzaprav je popolnoma vseeno, kje začnete z oblikovanjem poslovnega modela. Nekateri začno v polju »Stranke«, spet drugi v polju »Ponudba vrednosti«. Lahko bi začeli tudi z naštevanjem ključnih virov v ustreznem polju kanvasa, ali pa s ključnimi aktivnostmi, ki so potrebne za to, da bo poslovni model deloval in ustvarjal, dostavljal in zajemal vrednost.

Opomba: kanvas ima devet polj. Ko prototipiramo poslovni model, ni nujno, da takoj zapolnimo vseh devet. Za začetek je dovolj, da le tista polja, ki so potrebna za delovanje poslovnega modela za konkretno idejo.

 

Na kaj je še potrebno paziti?

Listki v posameznih poljih morajo biti med seboj smiselno povezani. Na primer, vsakemu segmentu strank pripada ustrezen listek v polju ponudba vrednosti (lahko enak za več segmentov strank), vsaka ponudba vrednosti pa mora imeti ustrezno povezavo s ključnimi viri in ključnimi aktivnostmi. Če kjerkoli v kanvasu opazite listek brez povezave, ga odstranite, ker gre za tako imenovano »siroto« (»orphan« listek).

 

Kaj storiti, ko končate z oblikovanjem?

Povejte zgodbo svojega poslovnega modela. Pomagate si tako, da iz kanvasa odstranite vse listke in jih med pripovedovanjem (zelo kratke) zgodbe zopet vstavite v ustrezna polja. Tako boste svoj poslovni model lažje razumeli in ponotranjili in resnično se zavedajte, da »nakladanje« nikomur ne koristi, ne vam, ne poslušalcem. Povejte le tisto, kar je bistveno.

 

Primer za Facebook poslovni model:

poslovni model

Facebook poslovni model

 

 

Zaključek

S pomočjo zgornjih navodil lahko vsakdo sam ali v skupini oblikuje poslovni model. Priporočam, da se pred »resnim« delom o tem ustrezno usposobi, bodisi s samoučenjem na to temo ali z udeležbo na ustrezni delavnici. Samoučenje ponavadi traja malo dlje. Za skupine v podjetjih, ki se nameravajo ukvarjati s tem, je tudi smiselno, da razmislijo o zunanji pomoči vodenja lastnih delavnic oblikovanja poslovnih modelov za svoje podjetje. Razlog je preprost: nekdo, ki ni povezan s podjetjem, lažje vodi in usmerja skupino, saj ni (četudi nezavedno) uokvirjen v vzorce načina razmišljanja, ki so lastni podjetju ali panogi, v kateri podjetje deluje, poleg tega pa skupino lahko vodi in usmerja tudi s postavljanjem ustreznih vprašanj. Eno izmed možnih podajam za primer: »Kakšen bi bil vaš poslovni model, če bi popolnoma ignorirali, da naše stranke v veliki meri do interneta dostopajo preko mobilnih telefonov?«

 

V enem prihodnjih prispevkov bodo predstavljeni načini, kako testirati poslovni model. Poslovni model namreč ni večen. Prav tako ni vklesan v kamen. Najbolje je, da takoj, ko se za izbrani model odločimo, začnemo s testiranjem, ali so bile naše predpostavke pravilne in jih, če se izkaže da ne kaže najbolje, čim prej na podlagi povratnih informacij zamenjamo z novimi.

 

Andro Goblon

Mar 14, 2017Andro Goblon
Razširite vsebino:
14 marca, 2017 Izobraževanjekanvas, poslovni modeli, poslovni načrt
Andro Goblon

Spletna stran www.mojposlovnimodel.si
LinkedIn Andro Goblon

Andro Goblon se ukvarja s svetovanjem in usposabljanjem na področju uvajanja novih poslovnih orodij, kot so na primer orodje za oblikovanje poslovnih modelov, orodje za oblikovanje ponudbe vrednosti, orodje za inoviranje trendov in druga vizualna orodja, ki omogočajo hitrejše in cenejše pristope k inoviranju in strateške odločitve v podjetju, predvsem pa večjo skladnost med ponudbo podjetja in potrebami trga oz. strank. Pri svojem delu uporablja sodobne pristope in metode (Design thinking, Visual thinking).

Deluje tudi kot projektni vodja in koordinator komunikacijskih aktivnosti v razvojno raziskovalnih projektih EU (pri pripravi vlog in izvedbi projektov), kjer predvsem razpisi, namenjeni malim in srednjim podjetjem velik poudarek dajejo prav inovativnim poslovnim modelom. Podobno je tudi na področju krožnega gospodarstva, ki je tema projekta, s katerim se trenutno ukvarja.

7 korakov do več kontaktov na konferencah | Matjaž KovačičUstvarite višjo dodano vrednost vaše rešitve | Robert Andolšek
 KATEGORIJE 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (11)
  • Finance (93)
  • Izobraževanje (147)
  • Javni razpisi (47)
  • Komuniciranje (74)
  • Marketing (37)
  • Podjetniški priročnik (21)
  • Praktični nasveti (111)
  • Prodaja (61)
  • Startup (36)
  • Ustanovitev podjetja (9)
  • Veliko o vsem (151)
 Zanimivo 
javna narocila
Podjetnik – specialist za javna naročila?
DONOSNOST KAPITALA MSP – DVOREZNI MEČ? | Aleš Hauc
kreativne-spletne-delavnice
Kreativne spletne delavnice
10 RAZLOGOV PROTI SPREMEMBAM | Dr. Serhat Tatlı
zaposlovanje
Hitro rastoči startup in gradnja prodajne ekipe
javni-razpis
Razpisa za čisto vodo
Kriza kot priložnost
 Zanimivo 
Pozitivno-delovno-okolje
Pozitivno delovno okolje
družbeniki
ODVETNIŠKE SKRIVNOSTI 4/1
razpis
Razpis za vlaganja v smučišča in nastanitvene kapacitete
Trg nepremičnin v 2023 - 1
Trg nepremičnin v 2023 – 1
krizno komuniciranje
Krizno komuniciranje in napake
 PRIJAVA NA NOVICE 
 Ustanovitev podjetja 
»Popoldanski« s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
Popoldanski s.p. oziroma s.p. za polovični delovni čas
podruznica
Poslovna enota ≠ podružnica
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
oddaja letnih poročil
Nasveti pred oddajo letnih poročil
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
 Kategorije člankov 
  • Arhiv (6)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (11)
  • Finance (93)
  • Izobraževanje (147)
  • Javni razpisi (47)
  • Komuniciranje (74)
  • Marketing (37)
  • Podjetniški priročnik (21)
  • Praktični nasveti (111)
  • Prodaja (61)
  • Startup (36)
  • Ustanovitev podjetja (9)
  • Veliko o vsem (151)
 Javni razpisi 
razpis
Javni razpis Bizi zadruge
jani razpis
Javni razpis za MSP
zelena-delovna-mesta
680 EUR mesečne subvencije
razpis
Subvencije za zaposlitev mladih
Usposabljanje-za-podjetništvo-1
Usposabljanje za podjetništvo
razpis
Razpis: 28 milijonov za večjo predelavo lesa
eurostars
Razpis Eurostars 3
 Ustanovitev podjetja 
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
Prihodnost
Kako dolgo traja dolgoročno razmišljanje?
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
podjetja
Hitro rastoča podjetja
2015-2021 © Podjetnik.net (Zavod Inštitut Mediapro) | www.mediapro.si