Po ameriških statistikah – naših primerljivih podatkov ni, lahko je za orientacijo le število novoustanovljenih poslovnih subjektov in istih izbrisanih iz registra, kjer je novih cca. četrtino več, kot izbrisanih.
Srednjeročno preživi le 10% zagonskih podjetij, še več – kar petina jih pogori prvo leto.
Kakšni ukrepi pomagajo preživeti in uspeti zagonskemu podjetju?
Mentoriranje
Zagonski podjetnik ali skupina si mora pridobiti izkušenega mentorja, ki je na razpolago za nasvet vsak trenutek in morda dvakrat mesečno po eno uro, da je seznanjen s poslovanjem in razvojem in lahko pomaga z nasveti, predvsem z drugačnim videnjem problematike, saj je manj vpleten v dogajanje.
Težo pomembnih odločitev naj podjetnik ne sprejema sam, ampak naj predstavi problematiko širši skupini ljudi, tudi zaupanja vrednih zunanjih sodelavcev.
Oblike so lahko fokus grupa, duel ali metoda delfi.
Pomembno je, da podjetnik dobi zunanje, neobremenjeno mnenje, ki bo morda zadostno, da bo sprejel odločitve, s katerimi bo prekinil zatečeni status quo podjetja, da bo podjetje ukrepalo in se znova pognalo naprej.
Najslabše je vsekakor obupano cepetanje na mestu.
Nove ideje
Ne mahajmo in ne opletajmo z novimi idejami za razvoj ali zgolj rešitev podjetja kar vsepovprek. Natančno jih opredelite, tudi kak korekten izračun je potrebno dodati in biti pri številkah zmerno konzervativen, ne optimističen, saj nas lahko doleti še kup nepredvidenih, škodljivih dogodkov.
Le s skupnim pristopom hišnih in zunanjih strokovnjakov boste dobili objektivno sliko in –nenazadnje – nosili manjšo odgovornost in krivdo v primeru, da se projekt, ideja ali celo obstoj podjetja sfiži.
Pomoč pri kadrovanju
V svoji karieri sem naredil kup napak pri kadrovanju, … in seveda še več dobrih odločitev za pridobitev odličnih sodelavcev.
Da delam napake, sem videl, ko sem najel odličnega, izkušenega kadrovskega strokovnjaka. Izbral bi kar nekaj drugih kandidatov, kot jih je on. In sprejel bi napačne odločitve.
Zato je sodelovanje z izkušenim, v praksi prekaljenim, ne le akademskim strokovnjakom vredno svojega denarja. Verjemite, dobri sodelavci so ključ do uspeha.
Tveganje
Podjetnik mora sprejeti tveganje pri svojih odločitvah in to mu mora biti povsem jasno, preden se odloča za podjetniško pot. Tveganje je celo lahko mikaven izziv. Tvegajo vlagatelji, borzniki, marsikdo.
Je tisto mravljinčenje, zaradi česar sociopati ropajo banke in celo ubijajo ljudi. Poskušajte so počutiti udobno v območju tveganja, to je sestavni del posla in neke vrste začimba, sicer si dobite službo v državni birokraciji.
Kajti s tveganjem je povezana tudi nagrada: rast podjetja, odlični finančni rezultati in podobno.
Uravnoteženje tveganja in nagrade je ključno. Če uspete, je najbolj smotrno prevzeti tolikšen obseg tveganja, da se kljub morebitnem fiasku vseeno lahko za silo postavite na noge.
Ni pa priporočljivo izpostavljati pritisku tveganja tudi sodelavce, saj to ni njihova dolžnost, lahko se zlomijo, še najprej začnejo iskati v kakšni manj tvegani firmi.
Lekcije od neuspehov
Če (in ko) vam ne uspe, je pomembno, da se lahko poberete nazaj, se učite iz neuspeha, hitro napredujete in se naslednjič izboljšate.
Ta pristop je nujno vključiti v kulturo podjetja in velja za vse zaposlene.
Ko ga boste implementirali (še z drugimi ukrepi), boste navdušeni nad oživljeno ustvarjalnostjo in inovativnostjo ekipe. Ne šikanirajte tistih, ki jim je spodletelo pri neki nalogi, razen v izjemnih primerih brezskrupulozne malomarnosti, namerne diverzije ali podobnega.
Če želite, da postale podjetje bolj uspešno, se učite od napak in se približujete, vsaj začasno, popolnosti, ki pa je breme.
Boleč zgled za to so na primer z michelinovimi zvezdicami okinčani chefi, ki se bojijo dobiti še eno zvezdico, saj je brezhibnost uničujoča.
Denar
Delovanje z omejenim proračunom v zgodnjih letih ni zabavno početje in pogosto narekuje, kakšne naložbe si lahko privoščite.
Vendar pa je ena najboljših naložb pač naložba v znanje, v programsko opremo, ki bo šele zaživela, ali tehnologijo, ki je v povojih. Oboje vam bo dalo čez leto ali več pravo konkurenčno prednost.
Učenje
Ustvarite v podjetju pozitivno filozofijo nenehnega izboljševanja in nenehnega učenja. Več znanja daje prednost na trgu.
Podjetnik naj bo odgovoren za motiviranje ekipe za večjo ustvarjalnost in inovativnost. Miselnost o nenehnem izboljševanju vodi do majhnih postopnih sprememb, ki sčasoma vodijo do pomembnih izboljšav.
Poprimite
Ne izogibajte se delu, ki ga mora opraviti podjetnik sam.
Voditi podjetje je zelo odgovorno delo in umetna inteligenca človeka v tem ne more nadomestiti, čeprav mu lahko pomaga.
UI ne more obiskati delavcev, ki delajo ponoči, namesto da bi bili z družinami, jim stisniti roko ter izreči nekaj besed priznanja in zahvale.
Obiščite svojo ekipo na terenu, povabite jih na kakšno slavje ali praznovanje, kljub potrebni distanci lahko ustvarite pristne kolegialne odnose.
Za uspeh se je potrebno potruditi.
Sreča ima malo pri tem. Treba je vložiti pozitivno energijo, veliko energije in čas, tudi siceršnji prosti čas.
Zagonski podjetnik pravzaprav ne more in ne sme razmišljati o 40-urnem delovnem tednu, ampak se mora zavedati, da mu je treba dodati najmanj 20, še raje 30% časa, pa je še vedno zmerna številka.
Tudi skrbi in dela prosti vikendi niso ravno najboljša popotnica za uspešnost zagonskega podjetja, kot ne tri tedenski poletni dopust.
Ampak, če imate svoj posel radi, če verjamete, da sta sposobno uresničiti poslovno idejo, za radi katere ste ustanovili zagonsko podjetje, potem je podjetništvo lahko vznemirljiva in tudi nagrajujoča avantura.
Bi šel sam spet od začetka? Seveda bi.
Vito Komac, urednik portala Podjetnik.net