V poslu je informacija prva, najbolj pomembna in najbolj vredna zadeva.
Če bi slišali, da bo vrednost delnic padla, bi jih verjetno prodali. Če bi slišali, da se bo v naslednjih dneh cena čevljev, ki so vam všeč, znižala za 50%, bi verjetno počakali z nakupom. Torej bi znali »obdelati« informacijo. V ekonomskem smislu. Kaj pa v psihološkem smislu?
Prosim, ne zmrdujte se. Kot vodje morate znati aktivno poslušati, če si le želite biti uspešni in učinkoviti. (No, ampak o tem ste verjetno že slišali in brali…) In prav tako ste verjetno kot vodje že slišali, da nikogar, ki se ne želi spremeniti, ni možno spremeniti. In to drži. Kar pa ne pomeni, da ga ni možno voditi. Saj zato obstajajo vodje.
Kaj je naloga vodje? Naloga vodje je:
- da zna zaznati dobre lastnosti in sposobnosti zaposlenega (tako lahko ustrezno razdeli naloge)
- da zna dati konkretno informacijo (ko je nekaj dobro ali slabo)
- da usmerja miselni proces zaposlenih (skladno s strategijo podjetja).
Zelo pomembno je, da vse navedeno zna delati sproščeno. Sproščeno, pomeni, da je tak način dela in vodenja del osebnosti vodje. Spontano in odločno, brez čustvenih zavor.
Kaj vodja potrebuje za uspešno, spontano in odločno izpeljavo nalog?
Potrebujemo ustrezno strukturo osebnosti, v našem primeru vodje.
Poznamo šest različnih komunikacijskih kanalov:
- ‘Odrasla oseba’ (misli zdaj in ta trenutek),
- ‘Negujoči starš‘ in ‘Kritični starš’ (vedenjski vzorci, ki ste jih prevzeli od vaših vzornikov ali vzgojiteljev),
- ‘Igrivi otrok’, ‘Adaptivni otrok’ in ‘Kljubovalni otrok’ (vedenjski vzorci, ki ste jih uporabljali v preteklosti, kot otrok)
Ti komunikacijski kanali so aktivnem poslušalcu znani. Aktiven poslušalec zna slediti komunikacijskim kanalom v procesu sporazumevanja in ustrezno usmerjati posameznika – zaposlenega. Slednje pomeni, da zna uporabiti ustrezen komunikacijski kanal na ciljno usmerjen način.
Kako vedeti, ali imate kot vodja ustrezno strukturo osebnosti?
Poglejmo še enkrat naloge vodje: Valerija je dinamična. Zelo dinamična (energična, prodorna, temperamentna). Govori zelo glasno (tukaj sem in poglejte me kako sem sposobna), včasih imate občutek, da se rahlo dere (vedno govori pod vplivom emocij…jezno, provokativno, humorno, cinično, razočarano, s prezirom, …nikoli pa mirno in razumsko). Poleg tega v družbi vedno znova poskrbi, da jo opazijo (ogovori vsakega in vedno ima komentar na vse). Smeji se zelo na glas, oblači se malce provokativno za delovno okolje (nosi močne barve) in vedno znova najde napake v procesu dela (natančna, organizirana, sledi vsebini, analitična,….). Ko odkrije napako, prav tako vedno znova poskrbi, da jo sliši vsaj nekaj ušes (poglejte me kaj znam in kako sem sposobna). Na drugi strani je Valerija ambiciozna (želi si karierno napredovati). Če je potrebno delo opraviti, bo pač potegnila uro ali dve (odgovorna, delovna in vestna). Delovno mizo ima vedno urejeno in vedno točno ve, kje ima določen dokument (organizirana in učinkovita). Zaupali ste ji nalogo. Množico podatkov mora razdeliti v tri zelo pomembne ciljne skupine. Pomembno je, da nalogo opravi natančno in pravočasno, ker je od vsega skupaj odvisen uspeh tržne akcije, ki sledi. Valerija stopi v vašo pisarno in reče: »Ne vem, tole ne bo u redu. Podatki so zelo zmedeni. Mislim da informatiki niso razumeli mojih navodil. V bazo podatkov so vključili tudi mlajše od 18 let«. Kaj boste storili? Če ste izbrali odgovor 1 je Valerija zmagala. Uspela je v vas prebuditi komunikacijski kanal Kljubovalnega otroka, ki ga vodja ne uporablja v procesu vodenja in razvoja zaposlenih. Če ste izbrali odgovor 2 ste na boljši poti. Odgovarjate iz komunikacijskega kanala Odrasle osebe – na prvi pogled. Na drugi pogled pa negujete obstoječe stanje, ne razvijate zaposlenega, ne učite ga prevzemanja odgovornosti in razumevanja natančnosti v procesu med – oddelčnih aktivnosti. Če ste izbrali odgovor 3 ste kljub temu, da je Valerija s svojo »igro« želela priklicati Kljubovalnega otroka iz vas, uspeli ohraniti mirno glavo in se odzvali razumsko, na osnovi dejstev skozi komunikacijski kanal Odrasle osebe. Odločili ste se, da najprej preverite ali navedeno »…..mislim, da informatiki niso razumeli mojih navodil!«, drži in se na osnovi ugotovljenega odzovete. Bodite konkretni, jasni in direktno iskreni do sebe! Zamislite si, da imate Valerijo v oddelku in da se podobne situacije dogajajo dnevno in v okviru vsake naloge, ki ji zaupate. Kako bi se odzvali? Če si boste vedno znova izbrali odgovor C in v vas ne bo uspela prebuditi komunikacijski kanal »Kljubovalnega otroka« ali »Negujočega starša« potem ste zagotovo uspešni. Če pa ugotovite, da se vam situacije podobne odgovoru 1 in 2 dogajajo (dotakne se vaših živcev), delajte na sebi, razvijajte se. Tehnične lastnosti produktov, procesi, indeksi rasti, ……so aktivnosti, ki so del vašega delovnega procesa. Izpeljava le-teh in uspešen razvoj tima, ki ga vodite in usmerjate, je odraz vaših vodstvenih sposobnosti in vas kot vodstvene osebnosti. Vodstveno osebnost pa izražate skozi komunikacijske kanale, ki so (lahko) neprofitabilni za vaš razvoj in vaš karierni uspeh. Nazaj k vrednosti informacije. Vaši zaposleni vam dnevno na spontan in neposreden način podajo na množico informacij. In te informacije so ključne za uspešno vodenje in razvoj zaposlenih. Jih boste preslišali? Vaša odločitev, toda pomislite, kaj ste odgovorili na vprašanje, ali bi preslišali informacijo o vrednosti delnic? Ne bi. Zakaj? Ker bi bili neprofitabilni. Zakaj bi torej preslišali vse ostale informacije, ki bi vam omogočile višjo stopnjo profitabilnosti in učinkovitosti? Kaj vam je storiti? Naučite se zaznavati komunikacijske kanale, tako boste vedno pripravljeni in vedno boste konkretno in jasno razumeli pomen sporočila vaših zaposlenih. Naučite se tako, kot ste se naučili tehničnih lastnosti produkta, spremljanja indeksov rasti, delovnih procesov, aplikacij, ipd. Torej, konkretno, jasno in direktno sem vam prikazala, kje je (lahko) težava, če ne uspete svojih zaposlenih motivirati in razvijati, uporabite drug komunikacijski kanal. Ne znate? Potrebujete dodatna pojasnila? Trening aktivnega poslušanja? Lilijana Pavković
No, zdaj veste, kakšno strukturo osebnosti morate imeti, da boste kot vodja svojo nalogo opravili uspešno.
Kako boste to preverili?
Preberite primer zaposlenke!
Rešitev