Za vstop v svet vodenja se pričakuje vrsta osebnostnih lastnosti in vrsta sposobnosti. Tokrat bodo predstavljene malo drugače, – skozi aktivnosti.
Ko odločevalci izbirajo posameznike za vodilno mesto, ga opišejo, da naj predlagana oseba izkazuje povezovalne sposobnosti, motivacijske elemente, vztrajnost, analitičnost in strateško razmišljanje. Toda vprašanje je, kako jim to pokazati? V nadaljevanju štiri ključne lastnosti, ki jih morate pokazati, če želite vstopiti v svet vodenja:
- Biti izvrsten operativec, a razmišljati strateško,
- pripadati skupini sodelavcev a razmišljati s svojo glavo,
- sledi navodilom nadrejenega, vendar kljub temu pokazati kreativnost in inovativnost,
- B biti del ekipe, a ne vstopati v »psihološke igre«.
Izvrsten operativec, ki razmišlja strateško, je posameznik, ki ne podaja kritik brez močnega in predvsem profitabilnega (koristnega) argumenta. To je tisti posameznik, ki je nekaj korakov naprej, ki resnično razume, zakaj je proces izpeljan kot je izpeljan in to iz različnih vidikov (pravnega, ekonomskega, sociološkega, strateškega, finančnega in še bi se našlo).
Gre za posameznika, ki je vedoželjen, učljiv in analitičen. Njegov raziskovalni duh želi spoznati celoto delovnega procesa. V bistvu zna biti včasih malo nadležen s postavljanjem vprašanj in nenehnim raziskovalnim preigravanjem situacij. Ampak ima tudi sposobnost, da to »nadležnost« ustrezno dozirati. Vsebina vedoželjnosti/raziskovanje je namenjena razumevanju in izpopolnjevanju delovnega procesa in nikakor ne nesprejemanju nalog ali celo uvedbo sprememb.
Takega posameznika odlikuje visoka stopnja delavnosti in učljivosti. Navadno je posebnež. V družbi je zelo priljubljen, z malce posebnim smislom za humor. Sicer je komunikativen, a zelo zahteven na tem področju. Zahtevnost v procesu sporazumevanja se ne kaže navzven,z nestrpnostjo, odrezavostjo, ipd., temveč v stopnji njegovega notranjega zadovoljstva. Za sogovornike išče posameznike z veliko znanja, predvsem tistega znanja, ki je v praksi že oplemeniten z uspehom. Zanj je avtoriteta resnično tisti posameznik, ki je uspešen tudi v praksi.
Priporočilo:
Če ga ne razvijate ustrezno oziroma ne zna poiskati možnosti za razvoj, postane kljubovalen. Navedeno velja za tiste posameznike, ki nimajo razvite visoke stopnje samozaupanja. Če pa je samozaupanje ustrezno in objektivno, ostane, dokler se lahko kaj nauči; v nasprotnem ob prvi priložnosti poišče novega delodajalca.
S pravo mero samozavedanja svojih sposobnosti zna zelo dobro poskrbeti za svojo samopromocijo.
Pozor: če ste se našli v zgoraj navedenih dejstvih, usmerite pozornost v projektno vključevanje. Če ste reden član projektov, niste pa vodja ali koordinator projektne skupine, bo potrebno izpopolniti način podajanja predlogov. Izkušnje kažejo na dva najbolj pogosta vzroka:
- način podajanja novih predlogov – v izvedbi – ko govorite; naj bo mirno, brez odvečnih vrinjenih stavkov, vse skupaj intonirano z veliko dozo analitičnosti – pazite da ne izgovarjate trdo – »stakato«
- ali pa pretirano izražena čustva; zelo pogosto slišim od vodilnih, da s takimi posamezniki »nekaj ni OK«.
Pozor: niso zaželene pretirano čustvene osebe, so pa zaželene osebe z visoko stopnjo čustvene inteligence. Razlika je v tem, da prvi ne znajo upravljati z emocijami, drugi pa so se naučili.
Če želite delati na sebi, še enkrat pozorno preberite zgornjo navedbo. Mirno, brez pretiranega, navdušenja, jeze, dvoma, cinizma ali česarkoli drugega. Pretirano čustvene osebe niso zaželene v svetu vodilni oz. jih vodilni ne želijo v svoji družbi.
No, najprej si morate priznati, da potrebujete izpopolnjevanje. Bolj se boste izpopolnjevali prej boste lahko vstopili v svet vodenja.
In še nekaj, vodje zelo radi rečejo, da se taki rodijo. Pa vam lahko povem, da to ne drži. Vodja se naredi. Sam ali s pomočjo drugih. Preveč sem srečala tistih, ki jim manjka samo stotinka sekunde do vodilne pozicije.
BOJ ZA OBLAST II. DEL
Za vstop v svet vodenja se od posameznika pričakuje sposobnot dela v timu z veliko dozo individualne kreativnosti.
Ko odločevalci izbirajo posameznike za vodilno mesto iščejo posameznike, ki znajo delovati Motivacijsko. Predvsem v ključnih situacijah. ko podjetje uvaja spremembe in je potrebno znati »potegniti« tim v aktivo z najmanjšo možno izgubo učinkovitosti. Drugi korak ključnih aktivnosti, ki ste jih morate pokazati, če želite vstopiti v svet vodenja:
- izvrsten operativec a razmišljate strateško,
- pripadate skupini sodelavcev a razmišljate s svojo glavo,
- sledi navodilom nadrejenega a kljub temu pokazati kreativnost in inovativnost.
- del ekipe, a ne vstopate v psihološke igre,
Vprašanje je ali je navedeno protislovje izvedljivo. Pripadati skupini sodelavcev pomeni zasledovati skupni cilj. Ta del je enostaven, malo bolj zahteven pa je drugi del navedbe. Tu pogosto slišim vprašanje kako naj zasledujem skupni cilj a razmišljam s svojo glavo? Pomislite, naše telo deluje kot en ustroj. Pa ima eno srce, en želodec, ena jetra, ena pljuča ipd. Vsak organ opravlja svojo nalogo. Skupaj, kot skupina individualcev pa omogoča delovanje celotnega ustroja. Našega telesa. In kako delujejo. Vsak organ dela svoje delo popolnoma neodvisno od drugega organa a kljub tej individualnosti telo deluje.
Pa se vrnimo v poslovni svet. Razmišljati s svojo glavo pomeni, da ko želite predlagati modifikacijo procesa dela morate upoštevati najmanj korak pred vami in korak za vami v procesu dela, če že ne širše. Kar nas vodi v to, da imate možnost izpopolnjevati oz. nadgrajevati vaše področje dela na način, da sovpada s korakom pred vami in korakom za vami, pa vseeno podjetju ali procesu dela dodaja vrednost v smislu prihranka, hitrosti, modernizacije ipd. No, nikakor pa ne pozabite na ostala področja (zakonodajni, finančni, sociološki, časovni, ipd). Zveni kompleksno, a je veliko bolj enostavno kot se bere.
Kakšen je tak posameznik
Tak posameznik je tam nekje v skupini, neopazen, veliko posluša, veliko sprašuje in zelo redko v skupini izraža svoje stališče. Če ima pretirano izraženo analitičnost pogosto deluje kot socialno nespretena oseba in to je njegova ključna pomanjkljivost. Želi si vključiti v družbo, vendar ga zavira socialna nespretnost. V delovnem okolju je zelo koristen a je z vidika kandidata za vodenje, navadno že tako stigmatiziran (etiketiran), da ga odločevalci ne vidijo kot kandidata, sam pa ne zna dovoliti si, stopi v ospredje.
Druga skupina posameznikov pa je tista, ki nenehno izraža svoje mnenje. Vendar komunikacijsko na zelo nespreten način, tako da odločevalcem pošilja sporočilo pretirano čustvene osebe (beri: Boj za oblast I. del)
Priporočilo:
Ključ za uspeh tovrstnega posameznika je v tem, da izpopolni način podajanja novih predlogov na način da bo znal navdušiti in potegniti s seboj celoten tim ali del tima še bolje pa odločevalce. Torej vsebinsko kritika sama po sebi ni kritika brez nove ideje, temveč je kritika predlog za izpopolnjevanje z različnimi nameni (prihranek časa, prihranek denarja, izpopolnjevanje produkta, lažje do cilja, ). In to je tisto ključno kar morate znati postaviti v ospredje in predvsem znati predstaviti na ustrezen način. To imenujemo »prodaja ideje«.
Večji izziv je aktivirati samozavest takšnega posameznika na način, da bo profitabilna zanj. V takih primer se priporoča, da si poišče svetovalca, ki ga bo znal potegniti iz začaranega kroga neučinkovitega analitičnega razmišljanja.
Pretirana samozavest pa ponuja nov izziv. Postaviti samozavest na ustrezen nivo, tako da posameznik v procesu »prodaje ideje« deluje samozavestno in ne samovšečno.
Vrednost vodje ni izražena s plačilno listo, temveč v tem koliko delodajalcev si jih želi imeti. Vrhunski vodja je posameznik, ki dela na sebi. Krepi svoje sposobnosti in znanje in stremi k temu, da na enak način delujejo njegovi sodelavci.
BOJ ZA OBLAST III. DEL
Za vstop v svet vodenja se pričakuje strateško razmišljanje. Gre za sposobnost, ki jo v fazi vstopa v sveto vodenja moramo znati pokazati iz pozicije odraslosti in ne iz pozicije kljubovalnosti.
Tretji korak je korak ko moramo znati pokazati analitičnost, kreativnost in sposobnosti strateškega razmišljanja v ustreznem razmerju. In vse skupaj v pravem trenutku. Tukaj sreča ne igra nikakršne vloge gre za sposobnost presojanja kdaj, koliko izrazito in kako delovati v smislu komunikacije. Pomislite vse navedeno morate znati predstaviti, naključno v trenutku, takrat ko se pojavi priložnost. In če je priložnost zamujena….. .
Tretja od štirih sposobnosti:
- izvrsten operativec a razmišljate strateško,
- pripadate skupini sodelavcev a razmišljate s svojo glavo,
- sledi navodilom nadrejenega in je kljub temu kreativen in inovativen.
- del ekipe, a ne vstopate v psihološke igre,
Vsaka družba ima svoje poslanstvo, cilj in strategijo za uspešno delovanje. Vprašanje pa je kako je z vašim poslanstvom, osebnim ciljem in strategijo za doseganje tega cilja? Tretji korak vam omogoča stopiti iz povprečja in prestopiti v svet vodenja. A pozor, prvi cilj je slediti navodilom narejenega a ne slediti jim. Spret protislovje.
V tem koraku stopamo v višjo sfero. Kar pomeni, da je zelo pomembno, da igramo na tak način, da v svojem nadrejenem ne vzbujamo negativnih emocij. Saj veste, sledimo navodilom, a smo kreativni in inovativni. Kar pomeni, da vpeljemo spremembe brez predhodnega direktnega dovoljenja nadrejenega. Ko se odločimo za ta korak moramo biti pripravljeni na vse. Bolj bomo modri pri izvajanju bližje bomo temu, da nas zaznajo kot potencial za vodenje. Ta korak težje izpeljete sami, potrebujete sodelavce in če ste spretni v koraku dve, vam je v koraku tri prihranjen dodatni trud.
Torej, kaj potrebujete. Morate biti spreten pogajalec. Izpopolniti morate svoje socialne veščine, predvsem morate razumeti pomen in moč argumenta. Predvsem je pomembno to kako argumentirate. Nikoli močno in pretirano odločno, temveč z rahlo dozo humorja a vseeno analitično in razmišljujoče. Vaša intonacija glasu je tista ki pusti »črva« v glavi posameznika. In v spretnost izrabe lastnega glasu se splača vlagati. Ne stane veliko, ogromno pa da.
Kakšen je tak posameznik?
Posameznik, ki je potencial za vodstveno mesto a ima pogosto težave v strukturi osebnosti – odnos do avtoritete. Po izkušnjah sodeč so to bili v mladosti »uporniki z razlogom«. Kar v osnovi ni popolnoma nič narobe. Posameznik, ki je upornik z razlogom je osebnost z visoko stopnjo analitičnosti. Otrok svoje generacije, ki v proces dela želi vključiti novosti. Težje sprejema da se nekaj dela tako, kot se dela, brez da bi vključevali novitete. Tak posameznik je bil razmišljujoč že v obdobju odraščanja, a ni imel ustreznih socioloških spretnosti, da bi znal svoje ideje predstaviti na ustrezen način. S tovrstnim vedenjem je vedno naletel na kontra upor avtoritet ( staršev, učiteljev, okolice), sam pa je se odzival skozi strukturo otroka, s kljubovanjem. Ker v nadaljevanju ni delal na tem – izpopolnjeval veščeni asertivnosti v komunikaciji, pogosto ostane v ozadju pri napredovanjih. Vse kar se mora naučiti, je ciljno uporabiti veščine asertivne komunikacije, nikakor pa ne v sebi »ubijati« kreativnega otroka.
Posameznik, ki ima omenjene lastnosti se uvršča med najboljše vodje. Med svojimi zaposlenimi zna prepoznati »kljubovalne otroke z razlogom« in jih usmeriti na pot uspeha. Na prvi pogled ne deluje prijazno, a ima največje število uspešnih posameznikov ob koncu kariere.
Predlog: če ste se v zgoraj navedenem besedilu prepoznali me pokličite. Sodite v vrsto posameznikov s katerimi najraje delam, so zelo učljivi, hitro dojamejo in najhitreje dosegajo uspeh.
BOJ ZA OBLAST IV. KORAK
Četrti korak je ključen za uspeh posamezika. Pri svojem delu 60% časa namenim ravno psihološkim igram. Kako biti del ekipe in ne slediti emocijam drugih, ki vas lahko postavijo pod nezaželen žaromet. Žaromet zdraharja.
- izvrsten operativec a razmišljate strateško,
- pripadate skupini sodelavcev a razmišljate s svojo glavo,
- sledi navodilom nadrejenega in je kljub temu kreativen in inovativen.
- del ekipe, a ne vstopate v psihološke igre,
Najprej nekaj besed o tem kaj so psihološke igre?
V vsakodnevnem življenju se samostalnik igra ali glagol igrati se uporablja v različnih situacijah. Kot npr. spontanost zabava, neresnost pretvarjanje, tekmovanje , lahko pa tudi kot spletka oz. prevara. Najdemo jih v različnih besednih kombinacijah »otrok se igra« , igranje družabnih iger«, »igre na srečo«, igranje vlog« itd. Vendar za razliko od običajnih iger ima v teoriji osebnosti pojem »igra« negativen pomen. Nanaša se na nekaj kar ni zabavno in predvsem ni profitabilno. Gre za zelo resne situacije, ki so destruktivne in samodestruktivne za posameznika, ki si želi uspeti.
V času dela razvoja in zadnja leta tudi podpori pri doseganju vodstvenih pozicij ugotavljamo da obstajajo štiri ključne sposobnosti, ki jih mora imeti kandidat za vrhunskega vodjo:
- Sposobnost komunikacije
- Sposobnost organizacije
- Analitične sposobnosti in
- Sposobnost vztrajnosti.
Sposobnosti organizacije in analitične sposobnosti se pri posamezniku najhitreje razvijejo. Prva se nanaša na tehnično izpopolnjevanje in se zelo hitre pokaže v prihranjenem času ali pa v organizaciji dela. Če se posameznik tehnično posveti procesu jo lahko zelo hitro osvoji. Druga (analitičnost) je povezana z znanjem, ki ga zahteva dejavnost oz. področje na katerem deluje. Že sama želja po uspehu posameznika motivira k dodatnem usposabljanju, raziskovanju, izpopolnjevanju. Ni nujno da znanje pridobiva v formalni obliki, že ustrezna izbira socialne mreže lahko krepi in razvija omenjeno sposobnost.
Ključni izziv sta sposobnost komunikacije in sposobnost vztrajnosti. Med seboj sta zelo tesno povezani, kajti če je sposobnost komunikacije na nizkem nivoju je posledično sposobnost krepitve vztrajnosti hendikepirana.
Psihološke igre so del vsake komunikacije, ki se dogaja na nezavednem nivoju. Del vsakega socialnega kroga in v delovnem okolju praktično stalnica. Zagotovo pa so destruktivne takrat ko nezavedno vstopamo v »igro«. Lahko bi rekli, da smo bili v »igri«, vsakokrat ko nezadovoljni pomislimo »pa zakaj se to meni vedno znova dogaja«.
V igro lahko vstopamo iz treh različnih pozicij. Pozicije manjvrednosti, pozicije reševanja in iz pozicije nestrinjanja. Navedeno imenovanje ne pomeni dobesedno, da ste manjvredni, da rešujete ali da se ne strinjate, vendar tako delujete (zvenite), zato sogovornik, ravno tako nezavedno vstopi v igro in začne se začaran krog.
Kje je tu vztrajnost?
Vztrajnost je lastnost strpnih, ki se odvija na razumskem, lahko celo rečemo strateškem nivoju. Ustrezno izpeljan proces pogajanja se igra takrat ko zavestno zavzamemo omenjene pozicije in zavestno vstopimo v igro ter ravno tako zavestno sprejmemo odločitev, kdaj bomo izstopili iz igre oziroma kdaj bomo igro prekinili. Če vse navedeno v procesu sporazumevanja ne izvajamo zavestno, se naša vztrajnost spremeni v trmo, kar je za delovno okolje socialno nesprejemljivo. In vse tisto kar smo mislili in želeli doseči postane nedosegljivo. Dosežete ravno nasprotno od želenega in kot oseba dobite etiketo konfliktne osebe, medtem ko je bil vaš namen, pred vstopom v proces sporazumevanja predstaviti se kot vztrajna, analitična in dobro organizirana oseba z odličnimi komunikacijskimi sposobnostmi, Oseba primerna za vodenje.
Primer:
Nezavedno igranje igre:
Sestanek vodje prodaje in sestanek tima komercialistov. Namen sestanka je analiza prodajnih rezultatov promocije.
Vodja: promocija je za nami rezultati so dobri. Pohvala ekipi. Predlagam pa da pogledamo rezultate po posamezniku in analiziramo kje so še priložnosti za naslednjo promocijo.
Komercialist (vstopa v dialog iz pozicije manjvrednosti): Promocija je bila dobro organizirana, vendar nas je presenetilo slabo vreme. Tako da več kot to se ni dalo narediti.
Vodja (nezaveden vstop v igro iz pozicije nestrinjanja): Vedno lahko naredimo več in volje. Vreme ni razlog za neuspeh. Predlagam da nadaljujemo z brainstormingom.
Komercialist (poglobi igro iz pozicije manjvrednosti): Ravno vreme je ključni dejavnik, saj se je tudi organizator sejma pritožil da je manj obiskovalcev kot lansko leto.
Vodja (poglobi igro iz pozicije nestrinjanja): Organizator sejma ima svoje cilje mi imamo svoje cilje. Zato moramo biti pripravljeni na vse.
Komercialist (zamenja pozicijo in prestopi iz pozicije manjvrednosti v pozicijo nestrinjanja): Če je tako potem v bodoče bolj pametno načrtujte promocije in spremljajte vremensko napoved.
Pomislite kako se vodja počuti? Ali je zadovoljen? Je ohranil svojo avtoriteto? Če bi vedel kaj dela, ali bi ponovil enak način komunikacije?
Zavestno izpeljana komunikacija:
Vodja: promocija je za nami rezultati so dobri. Pohvala ekipi. Predlagam, pa da pogledamo rezultate po posamezniku in analiziramo kej so priložnosti za naslednjo promocijo.
Komercialist (vstopa v dialog iz pozicije manjvrednosti): Promocija je bila dobro organizirana, vendar nas je presenetilo slabo vreme. Tako da več kot to se ni dalo narediti.
Vodja: kot rečeno rezultati so dobri. Zdaj pa nadaljujmo z brainstormingom.
Za vse, ki bi želeli naučiti se vrteti po plesišču poslovnega sveta, pokličite. Naučila vas bom igrati igro na način, da boste lažje in hitreje prodajali ideje, pokazali svoje sposobnosti na profitabilen način in dosegali zastavljene cilje.
Kdo je Ljiljana Pavković?
Ljiljana Pavković že več kot 20 let deluje na razvoju uspešnih posameznikov. Deluje v različnih dejavnostih. In je tudi sama zaposlena tako, da svojo teorijo živi tudi sama.
Ljiljana Pavković ne ponuja unificiranih teorij. Njeno delo je podprto s prakso in dejanskim uspehom njenih varovancev. Je nosilec mednarodnega licence Transakcijskega analitika – coacha. Razume da je vsak posameznik osebnost zase.
Ljiljana Pavković je izvrstna predavateljica in motivacijski govornik.
Aktivno je vpeta v uspeh več kot 140 komercialistov, vodij prodaje in direktorjev. Svetuje in sodeluje z vodilnimi različnih teamov.
Vaš kontakt do uspeha:
Telefon: 040 424 626 ali institucijastps@gmail.com ali lilipavkovic@gmail.com
FB Ljiljana Lili Pavković – Šola za vodje