Na par vprašanj v zvezi z minulo turistično sezono v Covidovem letu nam je odgovorilo nekaj najvidnejših in najaktivnejših turističnih »delavcev«: Mojca Mežek, Turizem Kranjska gora; mag. Petra Stušek, Zavod za turizem Ljubljana; mag. Igor Novel, Turistično združenje Portorož; Janko Humar, Dolina Soče, in ne nazadnje – Maja Pak, direktorica Slovenske turistične organizacije.
Kateri so trije najpomembnejši razlogi za tujce, da obiščejo Slovenijo?
Janko Humar: Zelena – zdrava – aktivna; v letošnjem letu pa je ključnega pomena tudi naša dosegljivost in ne nazadnje bližina, ki zagotavlja večji občutek varnosti, če gre kaj narobe.
Mag. Igor Novel: Še neraziskana destinacija, dobro razmerje med ceno in kvaliteto, raznolika turistična ponudba preko celega leta.
Mojca Mežek: Neokrnjena narava, visoka kulinarika, bogata kulturna in naravna dediščina raznolikost in prostranost dežele. Dejstvo, da sončni vzhod lahko pričakaš na dvatisočaku, popoldne se lahko sprehajaš med vinogradi in ob sončnem zahodu plavaš v morju.
Potovalni standardi slovenskega turizma GREEN&SAFE, ki jih je oblikovala STO vlivajo zaupanje, da je Slovenija varna država in da so sprejeti najboljši možni ukrepi za varno bivanje v času obiska Slovenije.
Mag. Petra Stušek: Lahko rečemo, da je prav kultura najpogostejši motiv za obisk Ljubljane, saj kulturni turizem interpretiramo širše – kot doživetje kulturnih znamenitosti mesta, kulinarike in sodobnega življenjskega sloga Ljubljančanov.
Maja Pak: Težko je izpostaviti samo tri razloge, zaradi katerih je Slovenija vse bolj privlačna in zaželena destinacija, zagotovo pa k atraktivnosti naše dežele ključno prispevajo varnost, trajnostna usmeritev in edinstvena doživetja, ki jih Slovenija obiskovalcem nudi.
Koliko pomagajo svetovne nagrade, priznanja in priporočila na področju turizma pri odločitvi tujcev za obisk Slovenije? Tudi letošnja bera priznanj je spoštljivo bogata: priznanje Best of Europe 2020, Condé Nast Traveller imenuje Slovenijo Naj destinacija sveta v 2021, ameriški Forbes postavila Slovenijo in Ljubljano med najvarnejše božične destinacija, prvič smo dobili celo Michelinovo ozvezdje, Ljubljana je šestič zapored na seznamu Global TOP 100 Sustainable Destinations, in tako naprej.
Janko Humar: Nagrade ne morejo biti cilj, lahko so samo sredstvo. Poznamo kar nekaj destinacij in produktov z laskavimi naslovi, ki niso bistveno povečali svoje realizacije. Nam so sicer zelo konkretno pomoč (npr. uvrstitve naših pohodniških produktov kot sta Alpe Adria Trail ali Juliana Trail na izbrane sezname najbolj atraktivnih poti na planetu – National Geographic Traveller, The Guiardian, New York Times, Lonely Planet…) pri uspešni komunikaciji na trgu, ampak ključni del animacije moramo še vedno opraviti sami.
Mag. Igor Novel: Nagrade lahko pripomorejo k dodatni promociji destinacije, niso pa odločilni faktor za izbiro destinacije. Priporočila prijateljev in znancev imajo po drugi strani velik vpliv na izbiro destinacije, predvsem pa imajo moč, da spodbudijo k rezervaciji dopusta.
Mojca Mežek: Večkrat, ko se Slovenija pojavlja v izborih top5 in top10, bolj je opazna v tujini. Slovenskemu turizmu tovrstna priznanja dajo spodbudo za nadaljnje delo in razvoj butičnega zelenega turizma in priznanje, da je naše delo in prizadevanje za višanje kakovosti turistične ponudbe, bilo opaženo in odlično sprejeto.
Mag. Petra Stušek: Precej, saj utrjujejo imidž trendne, zaupanja vredne, čiste in varne destinacije. Zaveza razvoja destinacije trajnosti se obrestuje, oz. bo še pomembnejša po kriznem obdobju, ko bodo bodoči gostje še bolj pozorni na visoke higienske standarde in bodo potovali bolj premišljeno in spoštljivo do okolja in družbe. Po napovedih vidnejših medijev naj bi bil novi luksuz po pandemiji ravno zeleno in trajnostno
Maja Pak: Ugledna priznanja Sloveniji, slovenskemu turizmu, destinacijam in turističnim ponudnikom ter uvrstitve v sam vrh lestvic držav pomembno pripomorejo k povečanju prepoznavnosti in ugleda Slovenije kot odlične turistične destinacije in za povečano pozornost svetovne in medijske javnosti na našo deželo kot vodilno na številnih področjih. Še posebej smo ponosni, da Slovenija danes predstavlja primer dobre prakse na področju razvoja in implementacije trajnostnega turizma na globalni ravni.
Kaj bi morala država storiti v naslednjem in prihodnjih letih, da bi se obisk tujih turistov povečal?
Janko Humar: Povečati proračune za promocijo, nadaljevati vlaganja v zelene vsebine in vzpodbujati rast kvalitete ponudbe, osredotočati se na EU tržišča, na čezoceanskih trgih pa nastopati samo z izbrano butično ponudbo z visoko dodano vrednostjo.
Mag. Igor Novel: Privabiti več mednarodnih hotelskih verig in vzpostaviti več letalskih povezav.
Mojca Mežek: Za to zimsko sezono in za pomladno sezono 2021 bi država ogromno pripomogla, če bi sprejela odločitev, da se koriščenje turističnih bonov podaljša vse do maja 2021. To bi vsaj malo omililo posledice epidemij(e). Vsekakor bi si v naslednjih letih želeli čim manj zapiranja meja in omejevanja prehoda za tuje turiste na vseh mejnih prehodih, ker to za obmejna območja kot je naše precej negativno vpliva.
Promoviranje STO na tujih trgih je že zdaj precej aktivno in s tem je potrebno nadaljevati in nadgrajevati te aktivnosti (študijske ture za novinarje iz tujine npr.)
Vsak zavod za turizem s svojimi aktivnostmi na družabnih omrežjih, usmerjenih kampanjah naredi veliko za promocijo destinacije in celotne Slovenije.
mag. Petra Stušek: Naša želja je, da pomagamo ohraniti obstoj podjetij in ohraniti delovna mesta, saj za ponovni zagon celotne turistične dejavnosti, vključno z industrijo srečanj, potrebujemo ustrezne kadre z že pridobljenim znanjem.
Želimo si tudi poenotenja standardov za organizacijo prireditev.
Izrednega pomena je dodelitev državnih pomoči najbolj prizadetim destinacijam, med katere sodi Ljubljana, in njihovim že izdelanim subjektom, ki delujejo tako v spektru turizma, kot organizacije dogodkov in v kulturi, saj zaposlujejo strokovne kadre z dragocenim znanjem. Če bodo vsi ti kadri v luči preživetja odšli v druge branže, naslednje leto ne bomo mogli zagnati naprej pomembnega gospodarstva, ki na državnem nivoju prispeva kar 13 odstotkov BDP, temveč bomo začenjali znova.
Maja Pak: Že na začetku pandemijske krize smo prilagodili trženje, ciljne skupine, načine in vsebine komuniciranja aktualnim razmeram; STO okrepljeno informira slovensko turistično gospodarstvo in medije o vplivu krize na turizem in ukrepih za blažitev vpliva krize. Konec maja smo doma sprožili kampanjo Zdaj je čas. Moja Slovenija. Na novih digitalnih platformah smo v jeseni na ključnih trgih začeli predstavljati Slovenijo medijem in tujim organizatorjem potovanj, skupaj s partnerji. Komunikacijo izvajamo s posebnim občutkom za varnost in s poudarjanjem vrednot, ki so v novih razmerah še posebej pomembne. Nadaljujemo in nadgrajujemo tudi sodelovanje z uglednimi tujimi mediji, ki tudi v tej novi realnosti izpostavljajo Slovenijo kot varno, trajnostno in privlačno destinacijo.
Bi si upali napovedati naslednjo sezono?
Janko Humar: 10-15% slabše kot rekordno 2019, seveda ob primernem tržnem angažiranju.
Mag. Igor Novel: V trenutni situaciji je žal nemogoče napovedovati sezono za več kot mesec ali dva vnaprej
Mojca Mežek: Kakršnokoli napovedovanje je izredno nehvaležno in čisto špekuliranje, glede na to, da se situacija spreminja iz dneva v dan, da vlada glede na epidemiološko sliko sprejema ukrepe, ki za turistično panogo niso spodbudni.
Mag. Petra Stušek: Ker ne vemo, kdaj se bo situacija umirila, je za napovedi še preuranjeno. Bomo pa okrepili promocijske aktivnosti na trgih, od koder bo možno potovati v Slovenijo, v bližnji prihodnosti pa računamo na bližnje trge. Do takrat pa stik s ključnimi trgi in partneji ohranjamo prek webinarjev in spletnih predstavitev. Prepričani pa smo, da ljudje ne bomo nehali potovati in bomo tudi v prihodnje želeli raziskovati tako bližje kot bolj oddaljene destinacije.
Maja Pak: Ocene so zelo negotove zaradi nadaljnjega razvoja pandemije. Trendi kažejo, da bodo (tudi) v prihodnjih letih rasla potovanja v okviru države in potovanja v bližnje destinacije, povpraševanje pa bo zaznati predvsem po varnem oddihu, aktivnostih v naravi in stran od velikih množic.
Ključni so dejavniki, ki bodo vplivali na okrevanje turizma, so uspešnost obvladovanja covida 19 v regiji, Evropi in globalno, možnosti prehajanja meja brez omejitev, pa tudi ukrepi za pomoč panogi. Veliko vlogo bodo imele tudi posledice gospodarske in socialne krize na naših ključnih trgih ter uspešnost prilagoditve turistične industrije spremenjenemu vedenju potrošnikov in novim razmeram po krizi.
Ne vemo, kako bo šlo, vendar so sogovorniki pokazali veliko mero optimizma glede prihodnje sezone, seveda pa bi bilo dobrodošla večja pomoč države za lažje preživetje tako zelo prizadete panoge.
Uredništvo Podjetnik.net