Danes ga skoraj ni podjetnika-začetnika, pa tudi ne izkušenega podjetnika, ki ne bi slišal za metodo vitkega in agilnega podjetništva. Gre za metodo, ki sta jo pred desetletjem začela razvijati Steve Blank in Eric Ries na Univerzi Stanford kot odgovor na dejstvo, da več kot 75% podjetij propade, in to kljub dobro pripravljenemu poslovnemu načrtu in doslednem sledenju takrat priporočenemu start-up podjetniškemu procesu – od inoviranja, pridobivanja investitorjev, izgradnje izvršnega tima, pa vse do dokončanja bleščečega produkta in vstopa na trg s ciljem čim višje prodaje.
Glavni problem procesa gradnje podjetja na podlagi poslovnega načrta je, da podjetnik pridobi povratne informacije s trga šele čisto na koncu samega procesa, po že investiranih večjih časovnih in finančnih virih. Največ start-up podjetij pa propade ravno zato, ker nihče ne želi kupiti njihovih izdelkov. Temelj vitkega in agilnega podjetništva je prenos tržnega tveganja na sam začetek procesa zagona podjetja, kar omogoči podjetniku pridobiti informacije s trga o dejanskih potencialnih kupcih, še preden je zgrajen drag in bleščeč produkt skupaj z vsemi zapravljenimi finančnimi, časovnimi in kreativnimi resursi. Takšna poteza močno zmanjša podjetniško tveganje, s tem pa tudi verjetnost propada podjetja.
V sklopu vitkega in agilnega podjetništva je torej namesto planiranja poudarek na eksperimentiranju, namesto podjetnikove intuicije so v ospredju takojšnje povratne informacije s strani potencialnih strank, prav tako pa je ključen postopni ciklični razvoj produkta v sodelovanju s trgom. Metodologija vitkih in agilnih podjetij /skupaj z izrazi, kot so »pivot«, »najosnovnejši sprejemljivi produkt«, »konstantna izboljšava« in »šprint/ je vedno bolj v uporabi, tako med novodobnimi start-up podjetji kot tudi v učnem programu na najboljših svetovnih poslovnih šolah, ter nenazadnje tudi med uveljavljenimi podjetji.
Temeljni koncepti vitkega in agilnega podjetništva
Teorija in praksa vitkih in agilnih podjetij se konstantno širi ter zajema nove in nove pristope, v zadnjem času predvsem na področju spremljanja metrik razvoja in napredka start-up podjetij – temelji pa ostajajo enaki. Glavna naloga agilnih metod je zagotoviti majhne segmente oziroma posamezne funkcionalnosti produkta v najkrajšem možnem času; funkcionalnosti, ki jih bodo uporabniki dejansko uporabljali. Osrednji koncepti agilnega razvoja so prilagojeno planiranje, zgodnja izročitev in testiranje posameznih funkcionalnosti produkta, nenehna izboljšava, sprotno prilagajanje spremembam, enostavnost, vizualizacija dela, šprint, redni jutranji sestanki in podobno. Z agilnimi metodami torej želimo zagotoviti visoko raven izvršnosti, z ohranitvijo nujno potrebne fleksibilnosti.
Na drugi strani je vitko start-up podjetništvo dizajnirano predvsem za soočanje z negotovostjo ter eliminacijo vsega, kar ne prinaša vrednosti za kupce. Glavna orodja vitkega podjetništva so podatki pred retoriko in egom, testiranje vrednosti z najosnovnejšim sprejemljivim produktom, pivot kot temeljna sprememba v strategiji poslovanja podjetja ter merjenje pravih stvari.
Merjenje pravih stvari se nanaša predvsem na strogo ločnico, kdaj se podjetje nahaja v fazi iskanja poslovnega modela ter kdaj je v fazi izvršnosti. Šele v fazi izvršnosti podjetje lahko začne meriti svoj uspeh na podlagi računovodskih izkazov (izkaz uspeha, bilanca stanja ipd.), v fazi iskanja poslovnega modela pa je nujno, da se startup podjetje opre na povsem druge metrike (inovacijsko računovodje). Tako agilne metode kot vitke metode podjetništva zagovarjajo vizualizacijo dela, zato je pomemben del vitkega in agilnega podjetništva tudi Kanban-tabla za spremljanje napredka dela, ter Kanvas za (re)konstrukcijo poslovnega modela podjetja (Business Model Canvas in Running Lean Canvas). Več o konceptu lahko preberete v knjigi Delaj vitko – avtor: Ash Maury.
Prenos vitkih in agilnih konceptov na področje osebnega uspeha
Kar nekaj temeljnih konceptov in tehnik vitkega in agilnega podjetništva pa je moč prenesti tudi na področje osebnega življenja ter individualne uspešnosti. Namreč, tako kot je poslovno okolje za start-up podjetja postalo kompleksno, nepredvidljivo in nasičeno s ponudbo, tudi naša osebna življenja vedno bolj bremenijo tiranija izbire, nerealna pričakovanja, informacijska preobremenjenost, kompleksnost trgov ter velika negotovost. Če ne drugega, varna služba ne obstaja več, kot je še desetletje nazaj. Zato klasično postavljanje ciljev (S.M.A.R.T. metoda) enostavno ne deluje več, enako kot klasično poslovno planiranje pri start-up podjetjih.
Oglejmo si nekoliko podrobneje nekaj temeljnih tehnik vitkega in agilnega podjetništva, ki jih lahko s pridom uporabljamo tudi na različnih področjih osebnega življenja – za doseganje večje uspešnosti.
Ne bodite zombi
Nasprotje uspešnega start-up podjetja je ali propadlo podjetje, ali še huje – zombi podjetje. Zombi podjetje je podjetje, ki kar nekako ne propade, na drugi strani pa ne doživi uspeha in hitre rasti. Posledično zombi podjetje postane izjemna potrata virov in človeške energije, ter center velikega nezadovoljstva ustanoviteljev in drugih ljudi ter vseh deležnikov. Namen vitkih in agilnih metod je, da se podjetniki izognejo temu, da bi njihovo podjetje postalo kakršne koli vrste ‘zombi’.
Na enak način je najhuje, kar se vam lahko zgodi v osebnem življenju, da postanete »zombi«. Ne živite, ampak samo obstajate. To se na žalost zgodi več ljudem, kot bi pričakovali. Povprečno zdravje, povprečna služba, povprečni odnosi ipd. – vse to vodi v zombi življenje. V življenju si zaslužite sanjsko službo, izjemne odnose ter optimalno zdravje, ne pa povprečja. V prizadevanju, da ne bi postali zombi v življenju, si lahko pomagate ravno s temeljnimi principi gradnje vitkih in agilnih podjetij. Prva pomembna lekcija torej je, da se nikoli ne smete sprijazniti s povprečjem in postati zombi, ker boste tako postali le center negativne energije …, svoje dragocene sekunde življenja pa boste metali stran, skupaj z dodatnim negativnim vplivom na vašo okolico. Nikoli ne smete postati zombi, ampak si postavite vizijo življenja in ji nato vztrajno sledite!
Kaizen
Kaizen je japonska beseda, ki pomeni spremembo v pozitivnem smislu. Je temelj vitkih in agilnih metod, in sicer s filozofijo, da je potrebno neprestano uvajati izboljšave na vseh poslovnih funkcijah. Konstantno pridobivanje novega znanja, uvajanje sodobnih delovnih metod, večanje hitrosti inoviranja, optimizacija procesov ipd. – vse to sodi pod okrilje Kaizen filozofije.
Nič drugače ni v vašem osebnem življenju. Obstajata dve vrsti miselnosti: prva je miselnost rasti, druga je fiksna miselnost. Ena najpogostejših razlik med uspešnimi in neuspešnimi ljudmi je ravno v teh dveh različnih miselnostih. Fiksna miselnost izhaja iz domneve, da so stvari v življenju posameznika fiksne: od inteligence, talentov do samih situacij, v katerih se nahaja. Miselnost rasti pa nasprotno – da se posameznik lahko v vsem izboljša in da ni skoraj nič fiksnega v življenju. Neprestan osebnostni napredek seveda vodi k napredku in uspehu na različnih področjih življenja. Druga lekcija je torej, da morate neprestano osebnostno rasti in investirati vase, saj ste najboljša in potencialno najbolj donosna naložba.
Vaše okolje in vaši odnosi
Poleg vaše miselnosti sta najbolj pomembna dejavnika uspeha in osebne sreče vaše okolje, v katerem delujete, ter vaši odnosi. Lekcija iz start-up podjetništva je, da ima podjetje s povprečno ali s slabo ekipo na dobrem trgu (pravo tržno okolje) veliko več možnosti, kot izjemna ekipa na majhnem trgu, ki je v upadu (slabo tržno okolje). Ko pa izjemna ekipa ustvari produkt za dober trg, se zgodi nekaj magičnega – nastane izjemno start-up podjetje. Ta formula je sveti gral uspeha vsakega start-up podjetja: pravi trg in prava ekipa.
Nič drugače ni v osebnem življenju. Tudi na področju osebnega življenja je namreč izjemno pomembno, kakšno okolje izberemo in s kakšnimi ljudmi se obkrožimo. Če smo najbolj sposobni in najpametnejši v sobi, smo v napačni sobi. Prav tako je nujno, da se družimo z ljudmi, ki nas podpirajo, spodbujajo in potiskajo preko naših meja cone udobja (prav tako pa tudi mi pomagamo drugim). Prvi korak, če niste obkroženi s pravimi ljudmi, je, da si najdete osebnega mentorja.
Poleg ljudi enako velja za okolja, v katerih se nahajamo. Veliko lažje smo v osebnem življenju uspešni na trgih, ki rastejo in so perspektivni, kot na trgih v upadanju. Veliko lažje uspevamo v podjetju, ki ima zdrave temelje, spodbudno kulturo in svetlo perspektivo, kot pa, da smo zgolj zadovoljni s pravo službo, ki jo dobimo. Gre pa za zahteven preskok v miselnosti, saj moramo namesto stvari in ljudi, ki se nam zgodijo same po sebi, sami proaktivno poiskati okolja in ljudi, ki so za nas pravi. Glavna prednost 21. stoletja je, da si lahko iz kopice možnosti življenje sestavimo kot sestavljanko iz tistih delčkov, ki nam osebno najbolj ustrezajo – le dovolj pogumni moramo biti.
Začnite z vprašanjem zakaj
Neuspešna in povprečna podjetja začnejo z vprašanjema kaj in kako. Se pravi, kaj bomo proizvajali in kako bomo to proizvedli; zadaj pa je običajno zgolj motiv po dobičku (s čimer ni nič narobe, je pa premalo). Pogosto pa podjetja pozabijo odgovoriti na ključno vprašanje, ki je, zakaj bomo to sploh počeli. Najuspešnejša podjetja na svetu vedno začnejo z vprašanjem zakaj. Gre za emocionalno komponento, ki omogoča bistveno uspešnejše inoviranje, lažje premagovanje ovir, pritegnitev najboljšega kadra ter neprimerno boljšo komunikacijo s strankami (ker je ta iz srca). Ljudje namreč z veseljem sledijo ljudem in podjetjem, ki imajo močno misijo v življenju.
Nič drugače ni v osebnem življenju. Ne glede na to, kaj želite doseči, se morate najprej vprašati zakaj. Zakaj res želite biti bogati, imeti sanjskega partnerja ali službo, biti v dobri formi ali kar koli drugega. Če nimate emocionalno navdušujočega odgovora na vprašanje zakaj, imate malo možnosti, da boste dosegli vaš cilj. Samo čustven naboj je namreč tisti, ki vas lahko popelje čez vse ovire, prav tako pa skozi vsakodnevno trdo delo in do pravih ljudi, ki vam bodo pomagali doseči vaše življenjske cilje.
Kanban
Kar tretjino vaših možganskih nevronov je namenjenih za percepcijo vizualnih elementov. Vsi poznamo rek, da slika pove več kot tisoč besed. To dejstvo uspešna start-up podjetja s pridom izkoriščajo z vizualizacijo dela. Koncept se imenuje Kanban. Kanban je japonska beseda za znak oziroma tablo. Osnovna ideja je, da s »post-it« listki v pisarni jasno vizualizirate potek dela, in sicer tako, da je na vsakem listku napisano opravilo, listek pa se skladno s procesom dela premika iz območja »naredi« v območje »v delu«…, vse do območja »narejeno«. Tako ima ekipa vedno jasen pregled, katere naloge je potrebno še narediti, katere so v delu in katere so že opravljene.
Uporaba vizualizacije v osebnem življenju je prav tako izjemno pomembna. Poleg uporabe table v domačem okolju, kjer vizualizirate, kaj mora narediti vsak član družine, lahko takšno desko uporabite tudi kot vizualno predstavo družinskih (ali osebnih) ciljev – od tega, kam nameravate potovati, do želenega avta ali stanovanja. S takšno vizualizacijo boste imeli vaše cilje vedno pred očmi, prav tako pa najpomembnejša opravila, ki vaš čakajo v naslednjem šprintu.
Šprint, jutranji sestanek in refleksija
Trije pomembni temelji agilnega razvoja (metodologija SCRUM) na operativnem nivoju so šprint, kratek jutranji sestanek in refleksija po šprintu.
Šprint so vse naloge, ki bodo opravljene v določenem zadanem časovnem obdobju (recimo dveh ali treh tednih), predstavljene na Kanban-tabli; kratek jutranji sestanek je namenjen kalibraciji ekipe, refleksija pa stremenju za neprestanimi izboljšavami.
Na jutranjem sestanku vsak član ekipe odgovori na tri kratka vprašanja, in sicer: kaj je naredil dan prej, kaj namerava narediti v tekočem dnevu ter če se pri tem pojavljajo kakšne ovire. Sestanek poteka stoje in ne sme trajati več kot 5 minut.
Po koncu vsakega šprinta poteka sestanek, namenjen refleksiji, kjer ekipa odgovori na tri vprašanja, in sicer: kaj je ekipa naredila dobro, kaj ne tako dobro in zakaj so šle stvari narobe, ter kaj bi lahko naredili še bolje. Na podlagi tega se ekipa odloči, s čim bo nadaljevala, kaj bo prenehala delati in katere nove vedenjske vzorce bo uvedla v svoje delovanje.
Popolnoma enako filozofijo lahko uporabite tudi v vašem osebnem življenju. Na vaši osebni Kanban- tabli imate jasno vizualizacijo zastavljenega šprinta v določenem časovnem obdobju, vsako jutro si vzamete 5 minut za dnevno kalibracijo in osredotočenje na najpomembnejše naloge, po vsakem šprintu pa se vprašate, kaj vam je šlo dobro in s čim je prav, da nadaljujete, kaj pa je potrebno spremeniti, da boste v prihodnosti še bolj uspešni.