»Vse je že bilo zamišljeno.«
»Sploh ne vem, kje začeti.«
»Preprosto nisem kreativec.«
Vsi smo imeli frustrirajoče trenutke – ko se od nas pričakuje briljantna nova ideja, a ne glede na to, kako močno se trudimo, preprosto ne moremo pomisliti na nič dobrega (Gellerman, 2016). Takrat pomislimo na ljudi, ki so ves čas kreativni, in se vprašamo, zakaj nismo sami podedovali nobenega od teh kreativnih genov. Mogoče pa je to napačen pogled.
Mnogi psihologi trdijo, da ustvarjalnost ni nekaj, s čimer se ljudje rodijo; to je pravzaprav veščina, ki se je lahko naučimo. Tako kot pri vsaki drugi veščini tudi pri njej kakovost raste s prakticiranjem. Možgani so kot mišice, ki jih je treba razviti – v tem primeru s pomočjo kognitivnih vaj. Težko je napisati jasen recept, zanimivi pa so različni načini, ki pomagajo, da premagamo občutek nekreativnosti. »Biti kreativen ni samo razmišljati v oblakih in upati, da se vam bo zgodila kakšna naključna ideja,« pravi dr. Jeffrey Sanchez-Burks, profesor na Univerzi v Michiganu, ki sodeluje s podjetji za povečanje učinkovitosti in inovacije. »Pravzaprav,« pravi, »je to upanje, da se bo ideja zgodila sama od sebe en vir miselne blokade« (Sanchez-Burks, Stevens, & Plaut, 2008).
Ne glede na to, ali nekdo opravlja umetniško, finančno ali poslovno delo, za ustvarjalnost je potreben načrt za premagovanje inovacijske suše (Schultz, 2016). Pri tem si je mogoče pomagati na vrsto načinov, a vsak od njih potrebuje nekaj vadbe, ker kot je vsem znano, vedenje ni dovolj, treba ga je znati tudi uporabljati in prepoznati učinke uporabe vedenja. Na voljo so preproste, a učinkovite strategije:
Naj telo in um pohajkujeta – Zapustite delovno mesto za 10 minut, razmišljajte o svojih prijateljih, družini, potovanjih in hobijih. Potem se vrnite, osredotočite na problem, ki ga rešujete in preprosto zapišite vse, kar vam pade na pamet – ni vam treba deliti tega z drugimi. Zapišite vse in ne sodite, ali so vaše misli dobre, primerne in relevantne. To boste storili kasneje. »Vse, kar počnete, je, da poskušate aktivirati rezervoar izkušenj in idej, ki jih na delovnem mestu običajno ne bi aktivirali,« pravi Sanchez-Burks. Ko so raziskovalci iz Stanforda prosili študente, naj pripravijo izvirne ideje, so študentje med hojo po tekalni stezi ustvarili 60 odstotkov več rešitev kot takrat, ko so sedeli za mizo. Raziskovalci niso prepričani, ali hoja izboljša razpoloženje ali, tako kot sanjarjenje, pomaga v boju proti nagnjenosti možganov, da zaprejo odvečne ideje, so pa ugotovili, da ustvarjalni učinki trajajo dolgo po premikanju. Zanimivo je, da nizozemske raziskave kažejo, da moški, ki se znojijo štirikrat na teden, razmišljajo bolj kreativno kot sedeči fantje.
Zapišite si 100 zamisli namesto 10. »Raziskave kažejo, da čim več novih idej boste pripravili, tem večja je verjetnost, da boste dobili odlične nove ideje,« pravi Anne Manning, inštruktorica kreativnega mišljenja na univerzi Harvard. Izberite eno težavo – recimo, kako narediti svoj izdelek bolj priljubljen – in naslednjo uro porabite za 100 predlogov, predlaga Manning.
Iz kvantitete v kakovost. Ko se vam porodi neka ideja, ne bodite z njo takoj zadovoljni in preprosto nadaljujte s kreiranjem. »Po prvi verjetni ideji ljudje običajno prenehajo iskati še druge, ker se zataknejo v vprašanjih, ali je ideja dobra ali slaba,« pravi Sanchez-Burks. »Zato prenehajo ustvarjati nove ideje.« Potrjeno je, da se iz dobrega lahko razvije še boljše. Več kot imate idej, večje so možnosti za preboj (Manning, 2015).
Aktivirajte svojo modrost. Raziskovalci s Harvarda in Kolumbije so ugotovili, da je dialog, kjer se krešejo različna mnenja, odličen aktivator ustvarjalnega mišljenja. Če se v miselno aktivnem dialogu pojavi sarkazem, se aktivira sintetično mišljenje, kjer se izmenjujeta dobesedno in abstraktno, dva elementa, ki sta za ustvarjalnost zelo pomembna. Sarkazem se običajno na pozitiven način sprošča ob dobri šali.
Začnite delovno jutro s prostim pisanjem. Namesto da se, ko sedete za pisalno mizo, nemudoma lotite svojih projektov, blokirajte deset minut za digitalne vire in se razstrupite tako, da vzamete pisalo in papir ter preprosto pišete. To so vaše osebne misli (ne spletni dnevnik ali podobno!!!), ki so namenjene samo vam. Takšno pisanje aktivira ustvarjalne sokove, saj vas navaja, da z besedami izrazite svoje občutke. Če ne veste, kako začeti, so dobre naslednje iztočnice (Gellerman, 2016):
V zadnjem času se borim z …
Če bi imel več časa čez dan, bi ga izkoristil za …
Danes bom stres razbremenil z …
Počutim se zunaj območja udobja, ko …
Moje delo motivira …
Ta teden sem hvaležen za …
Danes bi se moral izogibati …
V službi se počutim izpolnjeno, ko …
Med člani moje ekipe sem ponosen na …
Najbolje delam, ko …
Udeležite se kreativnega tečaja. Če ste takšna oseba, ki ima raje vodena navodila, je ustvarjalni tečaj lahko pravi način za usmerjanje vaše ustvarjalnosti. Kreativni tečaji so lahko različni: od kreativnega pisanja do fotografij in videov do glasbe, umetnosti in oblikovanja. Ne glede na to, katerega od tečajev se boste udeležili, boste izpostavljeni različnim načinom razmišljanja in pristopom k delu, ki jih lahko uporabite pri svojem delu. Poleg tega boste morda odkrili nekaj svojih prednosti in odpravili kakšno slabost.
Potujte v druge kraje. Ker je vaša ustvarjalnost povezana z oživčenostjo vaših možganov, je pomembno, da vaš um spodbujajo nove vedute, zvoki, okusi, vonji in izkušnje. Z novo kulturno izkušnjo se izpostavite popolnoma drugačnemu pogledu. To omogoča sinapsam v možganih, da razmišljajo na nove načine.
Prebudite svojega notranjega otroka. Otroci veljajo za naravno ustvarjalne in to samo zato, ker si ne postavljajo omejitev in so s svojo ustvarjalnostjo pripravljeni iti v katero koli smer. Nič jih ne zadržuje. Uporabite to miselnost, še posebej, če ste pri svojem delu v slepi ulici. Bodite pripravljeni tvegati, tako kot nezavedno počne otroška misel.
Urediti svoje delovno mesto po svoje. Prilagodljivost prostora glede na osebne želje spodbuja ustvarjalnost. Nekatere študije so pokazale, da vpliva možnost lastne prilagoditve delovnega prostora na višjo raven produktivnosti (Gellerman, 2016). Vaš ustvarjalni navdih se lažje aktivira, če delate v okolju, ki je pisano na kožo vašemu osebnemu slogu dela.
Vključite odmore v vsak delovni dan. Ste že kdaj opazili, da se vam nekatere najboljše ideje porodijo v najbolj naključnih trenutkih, na primer v avtomobilu, na stranišču ali pod prho? Za to obstaja razlog: ti odmori omogočajo, da vaš um še naprej dela na teh idejah, ker se razbremeni okolja, kjer je težje organizirati svoje misli.
Povežite se z ustvarjalnimi ljudmi. Ko ste izčrpali svoj navdih, je morda čas, da izkoristite kreativnost drugih. Obdajanje z ljudmi, s katerimi lahko delite svoje misli in pridobite povratne informacije o svojih idejah in mnenjih, ni dobro samo za vašo ustvarjalnost, ampak tudi za vašo kariero. Ta različna stališča lahko delujejo kot nova perspektiva za delo, v katerem ste se znašli kot v sobi brez vrat in oken.
Čečkajte in rišite po papirju. Ste vizualni mislec? V tem primeru boste morda težje našli pravo idejno smer, če ste omejeni na štiri kote zaslona ali bele stene vaše pisarne. Spremenite svojo rutino in vzemite svinčnik in papir, da bodo vaše ideje postale bolj fizične, tako kot ste tudi vi fizični. Prazen list papirja je dobra možnost, da lahko svoj miselni proces organizirate na lasten način.
Sprostite se ob ogledu smešne vsebine. Raziskave kažejo, da obstaja močna povezava med humorjem in ustvarjalnostjo. Smeh človeka dejansko lahko približa trenutkom navdiha. Humor spravi človeka v boljše razpoloženje, kar omogoča bolj svobodno razmišljanje in boljše reševanje ustvarjalnih problemov.
Med delom poslušajte glasbo. Poslušanje glasbe vam lahko pomaga, da se osredotočite na katero koli nalogo, ki jo trenutno opravljate. Prav tako vas lahko spravi v boljše razpoloženje in celo pomiri živce, če vas navdaja nervoza. Nekatere oblike glasbe lahko pomagajo usmeriti ustvarjalnost bolje kot druge in nevtralizirajo pisarniške šume. Medtem ko je glasba z ekstremnimi spremembami hitrosti ali z besedili moteča, lahko ambientalna glasba poveča delovno vnemo, storilnost in spodbuja kreativno razmišljanje.
Povzetek
Kreativec je človek, ki daje prednost idejam in zamislim, ki vnašajo v življenje spremembe, izboljšave, pestrost, veselje, navdih ali samo razvedrilo. V bistvu kreativci odženejo sive oblake dolgočasja in rutine, ponavljanja vedno istih vzorcev mišljenja in vedenja ter delovanja. Zmotno je, da se ni mogoče preleviti iz navadnega smrtnika v kreativca. Potrebni sta volja in marljivost ter trud in vztrajnost. Z določenimi koraki je pot do kreativnega tržnega komunikatorja lažja. In biti kreativni tržni komunikator je pomembno, saj so kreativci pomembni pri ustvarjanju opaznih in originalnih tržnih sporočil in so tisti, ki dajejo konceptom tržnega komuniciranja meso in kri.
Knjigo lahko naročite na: https://gea-college.si/narocilo-monografije-inovativno-trzno-komuniciranje/
Preberite si še: https://podjetnik.aktualno.si/kreativec-inovator-v-trznem-komuniciranju/