Novi zakon za varstvo potrošnikov, ki je v uporabi od 26. januarja 2023, posebno pozornost namenja obrambi potrošnikov pred zavajajočimi poslovnimi praksami.
Zavajajoča je praksa, ki vsebuje neresnične informacije, ali če so te predstavljene tako, da zavajajo potrošnika in ga napeljujejo k nakupu blaga, česar sicer ne bi storil. To so lahko:
- Lastnosti blaga, dobavljivost, servisiranje, poreklo, itd.
- Obveznosti prodajalca (zakon vsakega prodajalca, ponudnika in prodajalca imenuje podjetje!) in pravic potrošnika
- Cene, zavajajoče cene in izračuni cen in konkurenčnosti
- Navajanja glede identitete, priznanj, intelektualne lastnine ipd.
- Zavajajoče primerjave s konkurenčnimi izdelki, znamkami ali neenake lastnosti blaga na različnih trgih.
Zavajajoče opustitve so na primer opustitev pomembnih ali bistvenih informacij ali njihovo dvoumno navajanje pri oglaševanju in trženju (npr. krajša življenjska doba produkta), da se potrošnik odloči za nakup, čeprav se ob predočitvi opuščenih informacij ne bi odločil za nakup.
Oglaševanje oziroma predstavitev produkta na prodajnem mestu mora predstaviti:
- Glavne lastnosti produkta
- Podjetje / prodajalca z identifikacijskimi podatki
- Ceno, znesek davka, vse stroške, ki bi bremenile potrošnika in jih je mogoče vnaprej izračunati
- Plačilne pogoje, morebiten čas dobave
- Morebitno pravico do odstopa od posla
- Resničnost oseb/potrošnikov, ki referenčno javno izražajo zadovoljstvo z nekim produktom.
Posebej zavajajoče in nepoštene poslovne prakse so:
- Laganje o podpisništvu kodeksa ravnanja
- Podpora trženju s prikazom znaka zaupanja, kakovosti ali podobno, ki ga sicer ponudnik nima
- Trditev o izpolnjevanju pogojev za pridobitev ustreznih dovoljenj
- Povabilo k nakupu izdelka po določeni ceni, ne da bi razkrilo, da obstajajo utemeljeni razlogi, zaradi katerih ne bo moglo zagotoviti dobave določenega izdelka ali njemu enakovrednega izdelka po navedeni ceni, roku, količini, ipd., pa ve, da tega ne more zagotoviti in ga napelje na nakup produkta pri drugem ponudniku
- Vabilo k nakupu z »bait-and-switch« tehniko
- Zavestno laganje o časovni omejitvi ponudbe
- V komunikaciji s potrošniki ne uporablja uradnega jezika države
- Zakonite pravice potrošnikov se predstavljajo kot posebnost ponudbe
- Komuniciranje ne označi kot plačano oglaševanje
- Zanemarjanje objave glede osebne varnosti potrošnika
- Uporabljajo tehniko »brandjacking«
- Prodajanje v piramidnem sistemu
- Navajanje lažne namere o prenehanju dejavnosti ali selitvi
- Lažno navajanje pozitivnega vpliva produkta na zdravje
- Organiziranje lažne nagradne igre
- Za brezplačne izdelke zaračunavanje prej neopredeljenih stroškov
- Z gradivom navajanje potrošnika na misel, da je produkt že naročil
- Navajanje druge države za poprodajno aktivnost
- Naročanje lažne izjave o zadovoljstvu kupcev.
O kaznih za prekrške smo pisali v prejšnjih prispevkih.
Uredništvo Podjetnik.net