Delo od doma se prijema, prehaja tudi prostore in klasične načine dela, do sedaj obvladovane z besedo ‘šiht’. »Če zaposlenega ne vidim, se sprašujem, če sploh dela,« pravi prenekateri vodja. Sploh pa številni podjetniki, ki so še bolj pazljivi s svojim vloženim denarjem.
Toda najpogosteje so taki pomisleki odveč: taki »domači delavci« večinoma delajo še več od povprečja; veliko več od ‘klasičnih’ in časovno podaljšano, storilnostno preseženo …
Delo od doma ni primerno za vsak poklic ali delovno mesto, so pa številna, ki so za to primerna.
Plusi za delodajalca
Delo od doma ima številne prednosti za delodajalca, in nekateri jih v odnosu do odmaknjenega sodelavca tudi s pridom izkoriščajo ter prihranke v preveliki meri ‘prevalijo’ na take sodelavce.
Naštejmo in ocenimo nekaj dejstev:
- Delodajalec prihrani na prostoru za delavca (denimo 10€/m2 x 12m2 x 12 mes. = 1440€ letno).
- Delodajalec pogosto v določeni meri ali v celoti prevali stroške tehnične opreme in potrošnega materiala na oddaljenega sodelavca.
- Prihranek je lahko navsezadnje tudi na prigrizkih in kavi za zaposlene v pisarnah.
- Fluktuacija tako zaposlenih je manjša, bolniški stalež manjši, lojalnost večja.
- Če so tako zaposleni teritorialno dovolj razpršeni, so tudi ustvarjalci dobrega imena podjetja, neposredno ali posredno spodbujajo zanimanje drugih, da bi se priključili, in so celo informatorji o lokalnih tržnih razmerah.
- Praviloma so delavci od doma bolj produktivni, celo srečnejši (več časa so lahko z družino) in bolj zadovoljni, saj ne izgubljajo časa s potjo na delo.
- Če ustreza naravi vašega dela, lahko dobite oddaljene, celo najboljše delavce kjerkoli na svetu, glede na kompetence in cene dela.
- Oddaljeni delavci so manj utrujeni in manj nagnjeni k izgorelosti ter ne premišljajo venomer o dopustu.
- Oddaljeni zaposleni ne tratijo časa s klepetom s sodelavci, z neplodnimi sestanki, kofetkanjem in kajenjem med delom (saj veste, da nemalokrat ob tem poteka tudi ‘kovanje zarot’, mobing, opravljanje sodelavcev ali vodstva ipd…?!), zato je tudi manj konfliktov med vodstvom in tako zaposlenimi.
- Možnost, da tako zaposleni lahko svobodno izbira čas, ko bo delal – po lastnem ritmu in ne po priganjanju ure začetka dela in prisili ‘štempljanja’…, da ne govorimo o izogibanju stiskam, ko obtiči v jutranjih in/ali popoldanskih prometnih zastojih! – takšna možnost je skorajda neprecenljiva! (Seveda pa je discipliniran odnos do dela tu še nujnejši, saj mora biti delo tako ali drugače, prej ali slej optimalno opravljeno v okvirih pričakovanj delodajalca.)
Ukrepi za uspešnost
Seveda ni vse zgolj samo lepo in koristno in se ne zgodi samo od sebe. Nasprotno: potrebno je zagotoviti pogoje za tako uspešno sodelovanje. Nekaj teh je omenjenih v nadaljevanju.
- Po običajni selekciji in pred angažiranjem je potrebno novemu sodelavcu jasno predstaviti pričakovanja podjetja glede samega dela oziroma pričakovane storitve; osebo moramo seznaniti z načinom in postopki spremljanja in merjenja uspešnosti njenega dela, pa tudi podpore delu in morebitnemu napredovanju.
- Številni ljudje potrebujejo reden ali pogost stik s sodelavci (četudi na drugi lokaciji), da preverijo svoje delo in v pogovorih z drugimi odpravijo morebitne težave, se posvetujejo ali prosijo za nasvet. Oddaljen sodelavec ne sme biti osamljen, zato ga je potrebno občasno, za kak dan ali nekaj dni povabiti na domicilno lokacijo, marsikoga pa (z njegovim dovoljenjem ali na njegovo željo) tudi obiskati doma.
- Zasnovati je potrebno načine in takšne metode, da se tudi oddaljeni sodelavci počutijo kot del teama (morda z rednimi online sestanki, »govorilnimi urami« za reševanje morebitnih zapletov, vključitvijo v korporativno komuniciranje – če je možno, vsaj z letnimi srečanji v živo, morda teambuildingom; tudi vedno odprt »chat room« je primerna oblika za medsebojno formalno in neformalno komunikacijo).
- Novega delavca je potrebno dodatno usposobiti glede komuniciranja, poročanja, odločanja in samostojnega dela.
- Z oddaljenim delavcem je potrebno razviti osebni odnos: se pogovarjati tudi o zdravju, o otrocih in hišnih ljubljenčkih in starih starših in hobijih in ….; osebni odnos krepi medsebojno zaupanje in lojalnost!
Preden pa se odločite, da boste zaposlovali sodelavce, ki bodo delali od doma, je verjetno smiselno, da najprej poizkusno uvedete možnost za tiste, ki jim glede narave dela to odgovarja, da enkrat ali dvakrat tedensko delajo od doma.
Novi Podjetnik
»Pozitivne strani dela od doma:
- Ni se treba voziti na delo; to prihrani čas, ki ga lahko preživim z mojimi najbližjimi. Ko končam z delom, lahko že v desetih sekundah sedim za mizo in jem z družino.
- Nihče mi pri delu ne kuka čez ramo.
- Skrb glede oblačenja je nepotrebna; lahko delam tudi v pižami.
- Povsem sam se lahko odločam, kako bo videti moje delovno okolje, miza, oprema, glasba, itd.
Negativne strani:
- Potrebna je disciplina pri delu; počitek in distrakcija sta zelo lahko nalezljiva.
- Če si plačan na uro, mora biti zaupanje delodajalca zelo veliko.
- Domače okolje (hrup, zvoki, bežni obiski,…) je lahko moteče, če ni dovolj izolirano od delovnega prostora.
- Tako delo je lahko samotno.
- Lahko pride tudi do občutka ujetosti.«