Franšizni posel, kakorkoli že je videti vabljiv in uspešen, vendarle ni za vsakogar.
Lahko nas mamijo uspešni primeri v bližini ali po svetu. Lahko se seznanimo s sinergijskimi učinki franšizne mreže od skupne nabave do skupnega oglaševanja. Pa vendar je potrebno narediti samooceno in si kritično in resno odgovoriti na nekaj konkretnih vprašanj pred odločitvijo o nakupu franšize.
Kako hitro želim povrniti franšizni vložek in kakšen donos pričakujem?
Nakup franšize je različno krepak finančni odvod, od nekaj tisoč do nekaj 100 tisoč evrov, seveda so tudi lahko prihodki v tem razmerju. Posel, v katerem bi čez noč zaslužili milijone, pa franšizing seveda ni, poplača se nekako po osmih ali desetih letih, donosi pa so zmerni. Vložek je pravilom več kot le začetni nakup in oprema prostorov za izvajanje dejavnosti. Vsaj za prvo leto, ko posel šele pridobiva prve kupce, je potrebno imeti pred začetkom dovolj velik rezervni sklad; posel mora kazati vse potrebne dejavnosti, dovolj osebja, četudi to ni polno zaposleno, vrhunsko storitev itd. Morda je potrebno tudi več oglaševati, kot ste se nadejali. Če pa gledate v prihodnost in gradite družinski posel, ki ga bodo prevzeli vaši otroci, ki nimajo posebnih poslovnih ambicij in zaposlitvenih možnosti, potem je franšizing lahko prava odločitev.
Ali imam dovolj izkušenj in ali sem pravi za tako vrsto posla?
Če sicer neradi komunicirate z zaposleni in predpostavljenimi, če stranko najraje in samo vidite v hrbet po plačilu računa, potem franšiza verjetno ni najbolj primerna za vas. Franšizing zahteva velik obseg interaktivnosti. Ne samo s kupci in zaposlenimi, ampak tudi z franšizorjem in njegovo ekipo. Če menite, da se o kupljeni franšizi lahko vse naučite v nekaj urah in je za dodatno znanje dovolj letni sestanek, potem se najbrž ne ogledujete v pravem poslovnem modelu. Če ugotavljate, da vam okolica in izkušnje sicer priznavajo komunikacijsko funkcionalnost in čustveno inteligenco, pa se vam zdi, da vam ekipa franšizorja, s katerim boste imeli zelo pogoste stike, nikakor ne ustreza in prihaja do komunikacijskega šuma, potem morda ta franšiza ni za vas. Preudaren potencialni kupec franšize obišče tudi nekaj bodočih kolegov, ki že imajo to konkretno franšizom, in oceni, kako zadovoljni so s poslovnimi rezultati in podporo franšizorja. No, tudi franšizorjeva nekajletna poročila je potrebno videti.
Sem se voljan držati franšiznih pravil in navodil?
Samosvoji egocentrični podjetniki, ki itak vse vedo in znajo bolje od drugih, bodo težko sprejeli za svoje vse postopke in priporočila, celo zahteve, ki jih dobijo od franšizorja in se jim zavežejo. S tem zavržejo izkušnje franšizorja in celotne mreže in gredo raje po svoji poti zmot in napak. Cilj nakupa franšize je vendar nakup delujočega in preverjenega poslovnega modela.
Preveriti je potrebno celoten ponujeni podporni sistem, če vam tak način dela ustreza.
Ne nazadnje – globoko se zazrite vase in se vprašajte:
sem se pripravljen vsaj za leto ali več odreči udobju osemurnega delavnika, prostih vikendov, daljšim dopustom, prevzeti občasna opravila, ki jih sicer nikoli niste opravljali, pa vložiti svoja sredstva, morda celo sposojena?