Trgovanje v komunikaciji za alfa položaj
Pro-ACT tehnike na področju socialne dinamike vsebujejo tehnike, ki povečujejo zanimanje drugih za nas in hkrati povečujejo naš alfa (dominanten) položaj.
Pomembna tehnika, ki jo je pri tem dobro čim večkrat uporabljati, je trgovanje v komunikaciji. Pri trgovanju uporabljamo nagrade, kar so lahko pozitivni občutki ali darila/storitve. Smisel je v tem, da sogovorniku nekaj damo, hkrati pa ustvarimo okolje, kjer lahko tudi on nekaj da nam. Če dajemo samo mi, je namreč percepcija vrednosti tega, kar dajemo, zelo nizka. Če igramo vedno le prijaznega in ustrežljivega fanta ali punco, ne bo pravega učinka, saj sogovornik ne bo znal ceniti naše energije. Tako na primer nikoli ne dajajmo ničesar, če ona/on ni nekaj naredila za vas. »Dam ti, kar si želiš in pripravim prostor, kjer mi ti lahko daš nekaj, kar si želim jaz.«
V nasprotnem primeru, če damo nekaj kar tako, ali pod pretvezo implicirane kontrausluge (na primer kupimo ji pijačo), tega ne bo cenil/a. Če sogovornik ne želi narediti tega, kar si želite, potem povečujete vrednost darila in napetost in če še vedno ne želi sodelovati v izmenjavi, zmanjšate pozornost in energijo na svoji strani.
Ena od stvari, zaradi katere je oseba privlačna, je sposobnost prikazovanja čustev do drugih, a tudi tu pozor: čeprav ni zdravo ohraniti občutke zaklenjene v notranjosti, pa si lahko s prekomerno odkritostjo naredimo negativno uslugo. Na primer, če povemo punci: “Mislim, da si super, ti si moja sanjska punca in naredil bom vse…”. S tem namreč dajemo preveč vrednosti, kar velikokrat prinese nekaj privlačnosti do vas (ni pravilno, a tako je, saj ve, da vas ima in da ji ni treba narediti ničesar, da bi vas še pridobila). Nasprotno pa se trgovanje lahko hitro spreobrne v prijetno draženje kot na primer:
Vi: “Če me zmasiraš malo po hrbtu, ti povem skrivnost.”
Ona: “Ne zanima me tvoja skrivnost.”
Vi: “Te bo tale. Ker je skrivnost trgovanja z občutki…
Tudi če zabavate skupino ljudi, je potrebno, da tudi oni naredijo nekaj za vas (na primer sodelujejo, vam prinesejo pijačo, uredijo prostor). Vse, kar je zastonj, ni zaznano kot nekaj vrednega, saj ljudje ponavadi cenimo samo vrednost, da smo nekaj naredili.
Nagrade z vaše strani naj ne bodo logične, niti ne ponavljajoče, saj to namiguje na izkoriščanje nagrad za usluge, ki jih želite. Še najbolje deluje tehnika izmenjave, ko sogovornik najprej naredi nekaj za vas (tudi če ste mu to prikrito sugerirali). Tako vas nato bolj posluša in ceni vaše darilo/prispevek, ki sledi iz vaše strani.
Poznan je rek: najhitreje pridobiš prijatelja, če ta nekaj naredi zate.
Prodornost glasu in dihanje
Znanstveniki trdijo, da vsaj 60 % prebivalstva diha preplitvo in se s tem izpostavlja resnim bolezenskim tveganjem. Dihanje je tudi ključnega pomena za dober glas. Naučiti se moramo govoriti s spodnjim delom (trebuhom). Kot pri petju želimo sprostiti mišice okoli diafragme, tako da omogočijo večji dostop zraka. Pozor: ne dihamo z diafragmo, temveč sprostimo diafragmo in s tem omogočimo večjo prostornino. Dihamo s trebuhom, vendar ne na silo – smisel je sprostiti trebuh, kar je sploh velikokrat izziv za ženske. Dober primer so dojenčki, ki zelo dobro dihajo s trebuščkom.
Zvok se namreč ustvarja, ko zrak vibrira ob glasilke. Glas je bolj prodoren in bolj alfa, če je napolnjen z večjo količino zraka (količina) in če je bolj usmerjen (primerno stiskanje glasilk). Da bi lahko izdihali večjo količino zraka, moramo predvsem:
– trenirati globoko dihanje s celotnimi pljuči (trebuh in prsi),
– delati več premorov v našem govoru, ko lahko hitro vdihnemo.
Spreminjanje dinamike govora in čutni sistemi
Samo spreminjanje dinamike govora ustvarja trans (nezavedno vodenje) in povečuje zanimanje. Kot pri vsaki tehniki pa ne smemo pretiravati, saj lahko dosežemo nasprotni učinek in poslušalca spravimo iz transa v kritično vrednotenje. Spremembe dinamike odražajo tudi različno tipologijo osebnosti občinstva. Kinestetiki v občinstvu si želijo počasnega govora,
polnega sočutja, avditivne osebe večji poudarek na ritmiki in vizualne osebe hitro in slikovito predajanje informacij. Zato je pomembno, da govorec začne počasi in potem povišuje tempo, saj je kinestetiki najlažje izgubiti. Omenjeno sosledje se ponavlja. Priporočljiva je tudi prilagoditev glede na vsebino, kjer počasi govorimo o svojih občutkih in emocijah, srednje hitro govorimo o tem, kar smo slišali in hitro govorimo, ko opisujemo posamezne mentalne slike. Priporočljiva je tudi navezava hitrosti govora z uporabljenimi kinestetičnimi, avditivnimi in vizualnimi predikati.
POZOR: Cilj ni pridobiti več ugodja zase, temveč ustvariti boljši odnos. Potrebno je biti pazljiv, da ne delujemo preračunljivi, zato so prikriti ukazi čudovit način, s katerim se lahko izognemo projekciji, da trgujemo.
prof.dr. Andrej Kovačič