• Ustanovitev podjetja
  • Covid-19 – POMOČ PODJETNIKOM
  • Javni razpisi
  • Avtorji
  • E-NOVICE
  • Več o portalu
  • OGLAŠEVANJE
  • Kontakt

NoviPodjetnik

  • Vodenje
  • Prodaja
  • Marketing
  • Komuniciranje
  • Nasveti
  • Zanimivo
  • Finance
  • Startup
  • Razpisi
  • E-NOVICE
Home » Kdaj je pravi čas za spremembo poslovnega modela? | Andro Goblon

Kdaj je pravi čas za spremembo poslovnega modela? | Andro Goblon. poslovni modeli.

Čas branja: 4 min      
Če bi to vprašanje postavili avtorju metode za oblikovanje poslovnih modelov, Alexandru Osterwalderju, bi vam odgovoril, da takrat, ko vam gre dobro, ko ste uspešni. Sliši se nelogično, pa vendar je v tej misli kar nekaj soli.

 

Nekaj podobnega je povedal tudi Jack Ma, ustanovitelj spletne trgovine Alibaba, ki pravi tako:

»Streho popravljaj, ko sije sonce.«

 

To pa že zveni precej bolj smiselno, mar ne. Vprašanje je le, če ta »zdrava kmečka pamet« zaide v pisarne vodstev podjetij.

Ko podjetju ne gre dobro, oz. ko mu gre slabo, se običajno ukvarja s kriznim managementom. Ko je požar, ga je pač potrebno pogasiti in res ni časa za ugotavljanje vzrokov. To se bo počelo kasneje (»če bo čas«). Ko se ladja potaplja in voda vdira vanjo je najbrž tudi nesmiselno razmišljati o tem, da bi bilo bolje loviti ribe kje drugje. Najprej je potrebno ladjo rešiti, da se ne potopi in jo kolikor se da zakrpati. »Potem bomo razmišljali o drugih možnostih.«

Opazil sem, da mnoga podjetja delujejo po tem vzorcu:

  • ko so v problemih, se ukvarjajo z reševanjem problemov in »nimajo časa« za to, da bi se ustavili, pogledali na probleme iz druge perspektive in probleme v bodoče preprečili
  • ko jim gre dobro, zopet »nimajo časa«, da bi si privoščili pogled iz druge perspektive, ker morajo delati, da lahko izgotovijo naročila.

Skupni imenovalec je torej, da »nimajo časa«. Začaran krog, v katerem ne veš ali »Trnuljčica čaka princa ali to, da se najprej zbode v prst«.

Opazil sem še nekaj, in sicer, da se marsikatero podjetje ukvarja tudi z razvojem in inoviranjem. Na svoj način, seveda. V Sloveniji je na splošno priljubljeno inoviranje izdelkov, postopkov v tehnoloških procesih, malo manj pa inoviranje storitev in precej manj inoviranje poslovnih modelov.

 

Če nadaljujem z opažanjem: tudi o tem, kaj je poslovni model, se krešejo mnenja in marsikdo to razume na svoj način. Nekateri ga poistovetijo z vizijo podjetja, nekateri z organizacijsko strukturo, skratka daleč od definicije, ki jo uporabljam jaz:

 

»Poslovni model opisuje način, kako organizacija (podjetje) ustvarja, dostavlja in zajema vrednost.«

 

To preprosto definicijo je v svoji knjigi Bussiness Model Generation prvi zapisal Alexandre Osterwalder. Na spletu seveda lahko najdete mnogo daljše, bolj komplicirane, a te so že v domeni znanstvenih člankov.

Glede na vse našteto je pravi čas (vsaj za začetek razmišljanja) za spremembo poslovnega modela zdaj. Zakaj zdaj? Zato, ker je vsak »jutri« ali »kdaj drugič« vse bolj oddaljen.

In zato, ker na podjetja delujejo različni vplivi oz. dejavniki: politični, ekonomski, družbeni in tehnološki.

 

Politični dejavniki se lahko nanašajo na:

  • ekološka/okoljska vprašanja,
  • veljavno zakonodajo na domačem trgu oz. trgu, kjer želi podjetje prodajati svoje izdelke ali storitve,
  • zakonodajo v pripravi ali sprejemanju,
  • mednarodno zakonodajo,
  • vladne politike,
  • mandate in spremembe zaradi vladajoče politične opcije,
  • trgovinske politike,
  • financiranja, donacije in pobude in spodbude (subvencije),
  • lobiranja in druge pritiske interesnih skupin na določenem trgu
  • vojne in konflikte,
  • …

 

Ekonomski dejavniki se lahko nanašajo na:

  • domače gospodarske razmere,
  • trende v domačem gospodarstvu,
  • trendi na zunanjih trgih,
  • splošna davčna vprašanja,
  • obdavčenja, značilna za proizvode ali storitve,
  • tržne in trgovinske cikle,
  • specifične industrijske dejavnike (lahko tudi sezonskost/odvisnost od vremena),
  • tržne poti in distribucijske trende,
  • stranke oz. končne uporabnike in kaj jih navaja k nakupu,
  • obrestne mere in menjalne tečaje,
  • mednarodno trgovino in monetarna vprašanja,
  • …

 

Družbeni dejavniki se lahko nanašajo na:

  • bivanjske trende,
  • demografske spremembe,
  • mnenja in odnos strank do podjetja oz. panoge,
  • spremembe zakonodaje, ki vplivajo družbene dejavnike,
  • blagovne znamke,
  • nakupne vzorce,
  • modo in vzornike,
  • dostopnost nakupov in trende,
  • etnične in verske dejavnike,
  • oglaševanje in obveščanje javnosti,
  • medijske oglede,
  • spremembe v vzorcih načina uporabe izdelkov ali storitev,
  • …

 

Tehnološki dejavniki se lahko nanašajo na:

  • nove tehnologije (umetna inteligenca, roboti, …),
  • konkurenčni tehnološki razvoj,
  • financiranje raziskav,
  • povezane/odvisne od tehnologije,
  • nadomestno tehnologijo/rešitve,
  • zrelost tehnologije,
  • zrelost in zmogljivost proizvodnje,
  • informacijske in komunikacijske dejavnike,
  • mehanizme in tehnologije nakupovanja,
  • zakonodajo v zvezi s tehnologijo,
  • inovacijski potencial,
  • dostop do tehnologije, licenciranja, patentov,
  • vprašanja intelektualne lastnine,
  • globalne komunikacije,
  • …

 

Razlogov za prenovo poslovnega modela je torej več kot dovolj in za podjetje je bistveno bolje, če jih vidi kot priložnosti in ne kot grožnje.

Vsaj na začetku, ko se v podjetjih prvič srečujejo z oblikovanjem poslovnih modelov, je koristno, da si zagotovijo ustrezno zunanjo pomoč. Ta pomoč je sicer koristna tudi v bodoče. Nekdo, ki ni vpleten v vsakdanje aktivnosti in način razmišljanja v podjetju, lahko skupino, ki se ukvarja s prenovo poslovnega modela, vodi do inovativnejših rezultatov, izven vsakdanjega miselnega polja v podjetju.

Prave spremembe se dogajajo s prebojnimi inovacijami in pri oblikovanju ali prenovi poslovnih modelov ni nič drugače. Do takšnih sprememb pa ne vodi pot običajnega razmišljanja in delovanja. Pustite se presenetiti.

Andro Goblon

 

 

Jul 22, 2018Andro Goblon
Razširite vsebino:
22 julija, 2018 Praktični nasveti
Andro Goblon

Spletna stran www.mojposlovnimodel.si
LinkedIn Andro Goblon

Andro Goblon se ukvarja s svetovanjem in usposabljanjem na področju uvajanja novih poslovnih orodij, kot so na primer orodje za oblikovanje poslovnih modelov, orodje za oblikovanje ponudbe vrednosti, orodje za inoviranje trendov in druga vizualna orodja, ki omogočajo hitrejše in cenejše pristope k inoviranju in strateške odločitve v podjetju, predvsem pa večjo skladnost med ponudbo podjetja in potrebami trga oz. strank. Pri svojem delu uporablja sodobne pristope in metode (Design thinking, Visual thinking).

Deluje tudi kot projektni vodja in koordinator komunikacijskih aktivnosti v razvojno raziskovalnih projektih EU (pri pripravi vlog in izvedbi projektov), kjer predvsem razpisi, namenjeni malim in srednjim podjetjem velik poudarek dajejo prav inovativnim poslovnim modelom. Podobno je tudi na področju krožnega gospodarstva, ki je tema projekta, s katerim se trenutno ukvarja.

Elektri(čista) ali E-GOLF vs. E-BMWGost ima vedno prav | zvezdnik Anthony Melchiorri na kratko o hotelirstvu
 KATEGORIJE 
  • Arhiv (7)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (12)
  • Finance (100)
  • Izobraževanje (155)
  • Javni razpisi (51)
  • Komuniciranje (75)
  • Marketing (36)
  • Podjetniški priročnik (23)
  • Praktični nasveti (117)
  • Prodaja (63)
  • Startup (38)
  • Ustanovitev podjetja (9)
  • Veliko o vsem (176)
 Zanimivo 
Najpogostejše napake novih podjetnikov 2/3 | Inštitut Mediapro
Furs in siva ekonomija
Furs in siva ekonomija
uspesnost
Prof. dr. Silvia Vianello: Kako merimo uspešnost?
Osebna karizma poslovnega asistenta | Suzi Asfour
Biznis iz hobija? Hobi-biznis!
turistični-boni-
Turistični boni – mnenja uglednih ponudnikov
Spodbude za digitalno transformacijo MSP – P4D
 Zanimivo 
Saša Einsiedler | Podjetniški cilji!
Virtualne valute – ponzijeva shema ali priložnost? | Dr. Peter Merc
Kreativnost – skrivna sestavina dobrega marketinga
Motivacijski-izreki
Motivacijski izreki
ZAČNI S SLADICO
Začni s sladico
 PRIJAVA NA NOVICE 
 Ustanovitev podjetja 
podruznica
Poslovna enota ≠ podružnica
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
Prihodnost
Kako dolgo traja dolgoročno razmišljanje?
Kdo ne more ustanoviti d.o.o. ali s.p.?
 Kategorije člankov 
  • Arhiv (7)
  • Covid-19 (35)
  • Dogodki (12)
  • Finance (100)
  • Izobraževanje (155)
  • Javni razpisi (51)
  • Komuniciranje (75)
  • Marketing (36)
  • Podjetniški priročnik (23)
  • Praktični nasveti (117)
  • Prodaja (63)
  • Startup (38)
  • Ustanovitev podjetja (9)
  • Veliko o vsem (176)
 Javni razpisi 
čebelar
Trije razpisi za čebelarje
BIZI NOO
Razpis BIZI NOO
mikrokrediti
Mikrokrediti – razpis
razpis
Razpis – uvajanje okoljskih in trajnostnih znakov
razpis
Javni razpis Bizi zadruge
jani razpis
Javni razpis za MSP
zelena-delovna-mesta
680 EUR mesečne subvencije
 Ustanovitev podjetja 
s.p. d.o.o.
Spremembe uradnih podatkov pri d.o.o. in s.p.
podruznica
Poslovna enota ≠ podružnica
družba z omejeno odgovornostjo ustanovitev d.o.o.
Ustanovitev d.o.o. – družba z omejeno odgovornostjo
podjetje
16 RAZLOGOV, ZAKAJ PODJETJA PROPADEJO
Kdo ne more ustanoviti d.o.o. ali s.p.?
2015-2021 © Podjetnik.net (Zavod Inštitut Mediapro) | www.mediapro.si