Pandemična kriza je močno prizadela slovenski turizem. Panoga ustvarja sicer okoli 12% BDP in zaposluje 10% delovne sile ter prinaša številne, težko merljive, gospodarske in družbene koristi. Lanska turistična sezona je bila iz znanih pandemičnih razlogov naravnost katastrofalna. Za okoli 2/3 je upadlo številno gostov in nočitve, po številu tujih gostov so prvi, nemški, pred italijanskimi in avstrijskimi. Obisk nemških se je zmanjšal za dobrih 40%, ostalih dveh pa okoli 60%. O sezoni 2020 smo se pogovarjali z direktorico Slovenske turistične organizacije, gospo Majo Pak.
Kateri so najpomembnejši razlogi za obisk Slovenije?
Maja Pak: »Zagotovo k atraktivnosti naše dežele ključno prispevajo varnost, trajnostna usmeritev in edinstvena doživetja. Dejstvo je, da Slovenija med tujo medijsko, strokovno in široko javnostjo še ni bila deležna tolikšne pozornosti kot jo ima sedaj. Mediji nas navajajo kot destinacijo vredno obiska oz. še več, kot destinacijo, ki jo je nujno potrebno obiskati (npr. vplivni Conde Nast Traveller). Strokovna javnost nas navaja kot primer dobre prakse in kot vzorčno destinacijo predvsem na področju udejanjanja trajnostne zaveze. Široka javnost nas vse bolj odkriva kot deželo, ki nudi avtentična, pristna doživetja, ki tudi po vrnitvi domov ostanejo še dolgo v spominu. Slovenija je tudi v samem vrhu lestvic najbolj privlačnih, najbolj trajnostnih in tudi najbolj varnih držav in prejemnica številnih uglednih nazivov kot npr. Evropska gastronomska regija 2021.«
K prepoznavnosti in pozicioniranju Slovenije vpliva vrsta dejavnikov, med drugim s širokim konsenzom sprejeta vizija ter sistematični in usklajeni pristop k trženju Slovenije, številni ugledni dogodki, ki jih v zadnjih letih gostimo, uspehi številnih posameznikov (npr. vrhunski športniki ali chefi).
Maja Pak: »Slovenija je med tujimi turisti zaznana kot destinacija, ki je drugačna od množičnega turizma, ponuja raznolike možnosti za sprostitev v naravi in raziskovanje. Ti aktualni trendi v potovalnih odločitvah turistov so se kazali že pred krizo in so trenutno še bolj poudarjeni. Posledično korona krizi se je spremenilo (in se še spreminja) nakupno vedenje potrošnikov; izogibajo se masovnemu turizmu in dajejo prednost individualnim potovanjem. Povprašujejo po personaliziranih doživetjih in dopustovanju v naravi ter manjših nastanitvah. Turisti vse bolj cenijo trajnostni razvoj. Te prednosti bodo slovenskemu turizmu prednosti dale dobro izhodišče za okrevanje po krizi.«
Kakšna svetovna priznanja, nagrade in priporočila je v zadnjih letih Slovenija?
Maja Pak: »Zelo številna, na primer:
– Best of Europe 2020 na seznamu Sustainable Top 100 Destination Awards
– 2019 se je 31 destinacij Slovenia Green uvrstilo na seznam Sustainable Destinations Top 100 in tri priznanja International Travel & Tourism
– 2018 – Best of the Planet – Best of Europe v okviru Sustainable Destinations
– vse Slovenia Green Destinations so zmagovalke Best of Europe v okviru Global Top 100 Sustainable Destinations Awards
– 2017 je National Geographic World Legacy Destination Leadership nagradil STO za trajnostno upravljanje destinacij
– 2016 je Slovenija prejela naziv prva Zelena država na svetu.
Pri STO smo ponosni tudi na priznanja za našo usmeritev in uporabo najsodobnejših prijemov pri trženju in promociji slovenskega turizma. Na hitro:
- marec 2020 – The Golden City Gate Second Star za publikacijo Taste Slovenia in Instagram profil Feel Slovenia.
- 2020 – Grand Prix 2020 za publikacijo »Taste Slovenia – My way of tasting diversity«
- 2019 – štiri zlate (za kampanjo Dva milijona razlogov, zakaj čutimo Slovenijo, publikacijo Media kit, stories na IG, videe z National Geographicom) in dve srebrni nagradi (za video Alpe Adria Trail, strani vodilnih destinacij na portalu) The Golden City Gate.
- 2018 drugo mesto Cultural Experiences Slovenia v okviru nagrad The Golden City Gate
- zlato nagrado Intermedia-Globe za globalno digitalno kampanjo Slovenia in srebrna za promocijska videa Slovenia Impressions: Feel Pure
- nagrado WTM International Travel & Tourism Award v kategoriji Best in Wellness
- bronasto priznanje Werbe Grand Prix za publikacijo Kulturstaedte in Zlati Sempler za kampanjo Dva milijona razlogov, zakaj čutimo Slovenijo.
- 2017 – tretja nagrada The Golden City Gate na ITB Berlin za video Slovenia in nekaj drugih.
- 2016 – Das Goldene Stadttor za promocijska spota slovenskega turizma v okviru turistične borze ITB Berlin.
- nosilka naziva Evropska gastronomska regija 2021; kot edina tuja država je prejela priznanje »Nation of the Year« s strani Food and Travel Italia 2020 Reader Awards za odličnost na področju enogastronomije
- Lonely Planet izpostavlja Bled in The Slovenia Green Capitals route
- je kot najbolj priporočljiva počitniška destinacija za leto 2021 po izboru Condé Nast Travellerja
- je druga najhitreje rastoča destinacija l. 2020 po izboru USTOA
- najbolj vroča destinacija leta po izboru Virtuosa v letu 2019
- prva na lestvici Destination Ranking Central Europe po izboru revije FVW.
Prav trajnost, ki je naša velika konkurenčna prednost, smo v slovenskem turizmu nagradili z oblikovanjem odgovorih potovalnih standardov slovenskega turizma, ki jih komuniciramo z znakom GREEN&SAVE. Slovenija je tudi kot ena prvih držav na svetu pridobila možnost uporabe znaka Safe Travels Svetovnega potovalnega in turističnega sveta WTTC.
Več priznanj je prejela tudi STO za strokovno delo in prepoznavne dosežke kot npr. sprejem v skupnost Virtuoso Sustainability Community, itd.«
Še precej bi jih lahko našteli, tudi na spletni strani www.slovenia.info jih lahko najdemo.
Kakšni so ukrepi za zadržanje in povečanje obiska tujih gostov v Sloveniji?
Maja Pak: »Za tržno-komunikacijske aktivnosti Slovenije kot turistične destinacije na tujih trgih je pristojna STO, ki je takoj ob nastopu korona krize prilagodila tržno-komunikacijske in razvojne aktivnosti STO novi situaciji. Pomembno je, da turistična podjetja preživijo, ohranijo čim večje število zaposlenih in prilagodijo poslovanje popolnoma novim razmeram, to je, da prevetrijo ponudbo, na novo opredelijo ciljne trge in ciljne skupine, prav tako promocijske in prodajne poti. Potreben je tudi razmislek o drugačnih kriterijih uspešnosti. Turistična podjetja so in še bodo morala na novo opredeliti poslovanje in uvesti spremembe v poslovne modele.
Za pomoč turističnemu gospodarstvu je več razpisov za sofinanciranje promocije, tako za podjetja, vodilne destinacije, turistične vodnike in druge.
Trendi kažejo, da bodo (tudi) v prihodnjih letih rasla potovanja v okviru države in potovanja v bližnje destinacije, povpraševanje pa bo zaznati predvsem po varnem oddihu, aktivnostih v naravi in stran od velikih množic.
Zavedamo se težkega položaja, v katerem se danes turizem nahaja. In zavedamo se, da bo pot iz te krize težka in dolgotrajna.
Verjamemo pa, da ima slovenski turizem dobro izhodišče pri okrevanju, saj smo v preteklih letih Slovenijo dobro pozicionirali na zemljevid sveta, še posebej na področju trajnosti. Srečo imamo tudi, da živimo v eni najbolj varnih držav. Varnost in trajnost pa sta v novi realnosti v ospredju odločitve turista pri izbiri ciljne destinacije. To predstavlja naš velik potencial na poti iz krize.
Pomembno je, da tudi v teh časih ohranimo stik s tujimi trgi, da bomo imeli najboljšo možno pozicijo v času, ko se bodo turistični tokovi vrnili na raven pred krizo.«
Uredništvo Podjetnik.net