Transferne cene so cene, ki si jih v medsebojnih transakcijah zaračunavajo povezana podjetja, ki delujejo znotraj mednarodnih skupin podjetij.
Transakcije med povezanimi podjetji v zvezi z blagom, finančnimi storitvami, neopredmetenimi sredstvi, storitvami, itd., so sestavni del poslovanja mednarodnih skupin podjetij in vsi pogoji v teh transakcijah morajo biti takšni, da se davki plačujejo v državah, kjer se dejansko ustvarjajo dobički. Temeljni standard, ki ga je treba upoštevati pri oblikovanju transfernih cen, je neodvisno tržno načelo, ki zahteva, da so cene med povezanimi podjetji takšne, kot bi bile v enakih pogojih cene med nepovezanimi podjetji, ki jih določa trg.
Širitev obsega poslovanja zavezancev s povezanimi osebami iz tujine zahteva poudarek na nadzoru pravilnosti transfernih cen. Ustrezno določene transferne cene omogočajo gotovost gospodarskim subjektom pri poslovanju v mednarodnem okolju ter tako pospešujejo mednarodno poslovanje. Po izračunu Finančne uprave 70 odstotkov vseh prihodkov družb, ki oddajajo obračun davka od dohodkov pravnih oseb, ustvarijo družbe v Sloveniji, ki poslujejo s povezanimi osebami.
Področju transfernih cen in zavezancem za davek, ki poslujejo s povezanimi osebami* nerezidenti Finančna uprava RS posveča posebno pozornost.
Prav tako se na navedenem področju spremlja dejavnost tujih družb na območju Republike Slovenije, s ciljem, da se ugotovi, ali ta dejavnost predstavlja stalno poslovno enoto, saj ima v tem primeru Republika Slovenija pravico do obdavčitve dobička nerezidenta.
Na področju transfernih cen so aktivnosti usmerjene v izvajanje preventivnih nadzorov novo registriranih podjetij, v davčne inšpekcijske nadzore, v ugotavljanje dejstev in okoliščin v zvezi z upravičenostjo do odprave dvojne obdavčitve, ter v postopke v zvezi s sklepanjem vnaprejšnjih cenovnih sporazumov. Povprečno je letno izvedenih 60 tovrstnih postopkov.
FURS že od leta 2006 redno izvaja davčne inšpekcijske nadzore transfernih cen.
Posledice ugotovljenih nepravilnosti v opravljenih nadzorih so dodatno obračunane davčne obveznosti ali posredni finančni učinki v obliki zmanjševanja davčnih izgub. Najpomembnejše ugotovitve v davčnih inšpekcijskih nadzorih so se nanašale na neustrezno uporabo metod za določanje transfernih cen**, neustrezno nadomestilo za opravljanje marketinške funkcije, neustrezno nadomestilo za izgubo sredstev in funkcij pri spremembi poslovnega modela, nepravilnosti v zvezi s plačevanjem nadomestil za uporabo neopredmetenih sredstev, nepravilnosti pri zaračunavanju storitev in proizvodov povezanim osebam ter pri obračunavanju obresti v nasprotju z neodvisnim tržnim načelom. Prav tako ugotavljamo, da zavezanci nimajo pripravljene ustrezne dokumentacije, s katero bi dokazali, da so njihove transferne cene v skladu z neodvisnim tržnim načelom.
V davčnih inšpekcijskih nadzorih obravnavamo tudi kršitve predpisov.
V davčnih inšpekcijskih nadzorih s področja transfernih cen je bilo največ postopkov o prekršku vodenih zaradi nepredlaganja dokumentacije, s katero razpolaga zavezanec za davek ali z njim povezana oseba, ter zaradi navajanja neresničnih, nepravilnih ali nepopolnih podatkov v obračunu davka. Davčni organ v davčnih inšpekcijskih nadzorih tudi preverja, ali so izpolnjeni zakonski znaki kaznivega dejanja davčne zatajitve, in ob ugotovitvi le-teh poda ovadbo oziroma naznanilo suma storitve kaznivega dejanja na pristojno državno tožilstvo oziroma policijo.
Barbara Škrinjar, FURS
*Povezane osebe
Za povezani osebi se štejeta zavezanec (rezident ali nerezident) in tuja pravna oseba, kadar:
Zavezanec:
- Lastnik vsaj ¼ tuje osebe
- obvladuje tujo osebo na podlagi pogodbe,
- se pogoji transakcije razlikujejo od pogojev med nepovezanimi osebami,
Tuja oseba (kot zgoraj), plus:
- gre za isto osebo (ponavadi materinska družba)
Iste fizične osebe ali njihovi družinski člani:
- analogno zavezancu.
** Metode oblikovanja transfernih cen:
- primerljive proste cene
- preprodajne cene
- dodatek na stroške
- porazdelitev dobička
- stopnja čistega dobička.
Bistveno načelo je neodvisno tržno načelo, ki pravi, da morajo biti cene med povezanimi osebami primerljive cenam, ki bi veljale med nepovezanimi osebami.