Emocije nas poročijo, emocije nam kupijo avto, emocije nam naredijo življenje napolnjeno s prijetnimi ali neprijetnimi spomini. S tem, ko emocije vplivajo na biokemična stanja v telesu, hkrati vplivajo na naše biološko telo in na naše trenutno stanje. In kontrolo naših emocij je najlažje obdržati s sidranjem, ki je tako mati vseh tehnik obvladovanja sebe in drugih.
S pomočjo sidranja so nastale številne skripta v terapijah in množica aplikacij na vseh področjih. Ker je dejstvo, da si želimo veliko prijetnih emocij, predvsem pa obvladovanje našega telesa in naših reakcij, vam danes predstavljam tehniko sidranja našega telesa, ki nam to omogoča.
Pavlov
Verjetno se spomnite kužkov in Ivana Pavlova z zvončki, ki je 1902 objavil kratek znanstveni članek o povezanosti dražljajev hranjenja in zvonjenja z nezavednimi reakcijami kužkov. Ugotovil je namreč, da po približno tristo poizkusih lahko doseže, da se kužki slinijo le ob zvonjenju. Kužki se naučijo povezati zvonček z izločanjem sline.
Iz preproste logike sidranja se je nato razvila celotna veja psihologije, ki nam govori, da ljudje celo veliko lažje povežemo določen dražljaj z nezavednim odzivom.
Sidro je preprosto dražljaj, ki nas spravi v določeno stanje. Sidranje poteka nenehno, načrtovano ali nenačrtovano in v naši glavi imamo izjemno veliko število sider. Tako je na primer sidranje v vrhunskem športu izjemnega pomena. Kdo ni videl nogometaše, kako poljubljajo svoje embleme (na primer križce)?
Brez sidranja ne bi bilo blagovnih znamk in kapitalizma kot ga danes poznamo. Cilj v oglaševanju je vedno prikazati blagovno znamko takrat, ko se potrošnik dobro počuti in tako povežemo te dobre občutke z blagovno znamko – seveda ne da bi potrošnik o tem zavestno razmišljal ali kadarkoli razumel. Ko se pri potrošniku sproži sidro ob pogledu na
blagovno znamko, se potrošnik začne sliniti. Ne sicer nujno dobesedno sliniti (razen če ne gre za hrano), temveč se v njegovem telesu sprožijo pozitivne emocije (biokemične reakcije) in zato kupi izbrani izdelek (ne pa konkurenčnega). V oglaševanju seveda nimamo toliko možnosti uporabiti vse čute, zato večinoma sidramo vizualno.
V trgovini namreč ne moremo uporabljati sider kot npr. glasba in dotiki (kinestetika). Če bi jih lahko, bi vsekakor jih. V kapitalizmu je izbira namreč zelo fiktivna in je namenjena temu, da tisti z močjo lažje kontrolirajo tiste z manj moči. Tudi različne fobije in alergije so sidra, ki se jih je naš nezavedni del naučil in sedaj reagira tako, da na primer želi preprečiti vstop zraka, polnega cvetnega praha, v naše telo. Dihalne poti se zožajo, reakcija v telesu služi kot opozorilo in priprava na boj… in kihamo…naš partner pa morda ne, ker tovrstnih sider nima.
Kako sidranje uporabiti za pozitivne emocije (sidranje smeha)?
Če želite zasidrati smeh, imate dve možnosti: Ali sami poveste neko smešno stvar ali pa (še lažje), vašega sogovornika vprašate, kdaj mu je bilo nekaj smešno. V prvem primeru gre za sidranje trenutnih stanj (kar je zelo močno), v drugem primeru pa sidranje preteklih doživetij. Vaša naloga je torej najprej zbuditi določeno stanje in ko boste opazili, da je partner spremenil biokemično (emocionalno) stanje, takrat naredite nekaj specifičnega (poseben dotik, beseda, tlesk ali kaj podobnega). Pogoj uspešnega sidranja pa je, da greste najprej tudi sami v stanje, ki ga želite zasidrati. Čista stanja so navadno redka, zato je potrebno večkrat ponavljati sidranje, a nekaterim bo to uspelo bolje kot drugim… nekaterim ne tako dobro …vendar lahko z vajo to čudovito tehniko precej izboljšate.
Te tehnike nato zlahka prenesemo tudi na življenje in odnose z našimi bližnjimi. Lahko celo
dodamo zelo močna kinestetična sidra (dotike), ki jih v oglaševanju ne moremo toliko uporabljati.
Vendar pozor. V privatnem življenju je zelo pomembno, da ne sidramo negativnih stanj zlasti na dotike, kar počne večina ljudi, ki ne razume sidranja. Tako se na primer na pogrebih objemajo, ali pa se objemajo, ko se kregajo. Ravno tako se ljudje kregajo v postelji, kar povzroči izzive v spolnosti in dobremu spanju. Uporabljajte torej sidranje v pozitivne namene tako v privatnem kot poslovnem življenju.
Prof.dr. Andrej Kovačič