Avto na firmo – prednosti
Prednosti nakupa/najema osebnega vozila za podjetje so predvsem: znižanje stroškov za kilometrino, povečana mobilnost ključnih zaposlenih, omogočen skupinski, kadar je to potrebno, večji ugled podjetja, ohranitev sredstev za druge potrebe, kadar gre pri nakupu na kredit ali lizing ter zmanjšanje dobička.
Avto na firmo – slabosti
Slabosti avta na firmo pa so zlasti: morda pretirano visoki stroški vzdrževanja (gorivo, popravila, vzdrževanje), zlorabe in nizka skrb s strani uporabnikov, nakup osebnega ne šteje med investicijske olajšave, veliko administracije, ko se vozilo uporablja za zasebne na potrebe.
Nakup službenega vozila
Mika vas, da bi »na firmo« kupili avto, češ, si bom ja znižal stroške in si ne bom iz svojega denarja kupoval avta, saj bi ga kdaj res rabil tudi za službo.
Ampak, ali je nakup službenega avta racionalno smiseln? Kaj povedo na koncu številke? Najprej se je potrebno vprašati, ali opravlja podjetje dejavnost, za kar je uporaba avta smiselna.
Ali službeni avto potrebujemo za:
- dolga potovanja
- prevoz več članov delovne ekipe hkrati na lokacije
- prevoz manjših količin vzorcev ali dostavo manjših količin blaga
- zaradi več prestiža in celostne podobe podjetja
- zunanje oglaševanje (ljudje opazijo logotip vašega podjetja, ko ste na cesti, na parkiriščih, …)
Bo nakup smiseln in upravičen glede obsega potreb podjetja? Koliko kilometrov bomo z njim naredili letno? Morda lahko ocenimo prevožene kilometre na podlagi računovodskega poročila o izplačanih kilometrinah. Ocenjeno število kilometrov vgradimo v izračun celotnih stroškov na letnem nivoju.
Če izračun stroškov glede na življenjsko dobo vozila, predvidene prevožene kilometre, ostale stroške in amortizacijo vozila pokaže ekonomsko upravičenost (denimo zmanjšanje celotnih stroškov prevoza), potem je odločitev za službeno vozilo dokaj enostavna.
Kaj povedo na koncu številke?
Službeni avto za zasebne potrebe
Uporabljajo ga lahko zaposleni, lastnik ali zunanji uporabnik. V takem primeru je potrebno dosledno voditi poti z vpisom v potne naloge, ki morajo biti vedno v vozilu in na voljo morebitni inšpekciji. Le z dosledno evidenco je možno ločiti službene od zasebnih kilometrov.
Moramo mesečno obračunavati bonitete, tudi plačevanje prispevkov in akontacije dohodnine. Najpogostejše napake so pri vodenju evidenc o prevoženih kilometrih, saj so te pogosto nepopolne, manjkajo podatki o uporabnikih, seštevki kilometrov imajo »luknje«, itd. Čeprav ima zaposleni soglasje predstojnika (morda celo sebe) za uporabo vozila za osebne potrebe, mora za službene poti vseeno pisati potne naloge, ki so med drugim tudi podlaga za priznavanje drugih potnih stroškov in morebitne 100% bolniške odsotnosti v primeru nesreče.
Uporaba vozila za zasebne potrebe torej zahteva veliko discipline in natančnosti; včasih je kar naporno sprotno vodenje evidence prevoženih kilometrov in s službenimi potmi povezanih stroškov.
Davkarji na podlagi zakonov pojmujejo, da je uporaba službenega vozila za zasebne namene boniteta. Torej gre za znesek, ki se prišteje davčni osnovi, kar lahko povzroči tudi prehod v višji dohodninski razred.
Boniteta je znesek, ki se prišteje davčni osnovi, kar lahko povzroči tudi prehod v višji dohodninski razred.
Višina bonitete zgolj za uporabo vozila znaša je 1,5% nabavne vrednosti vozila mesečno, če pa podjetje plača tudi gorivo, znaša povečanje 1,875%, Kadar zaposleni prevozi manj kot 500km mesečno, se prejšnjih 1,5% prepolovi. V stroške nabave vozila se všteva tudi DDV. Upoštevana nabavna vrednost vozila pada po 15% letno, od petega leta naprej pa po 10%.
Investicija v službeno vozilo in stroški, ki jih ta prinese
Davčna olajšava za investicijo v osebni avto je možna le za hibridne pogone in povsem električni pogon. Za avtomobil v lasti podjetja se lahko obračunavajo upravičeni stroški, tako za poslovno kot za zasebno uporabo. Upravičeni stroški osebnega vozila so: vzdrževanje (gorivo, gume, vinjete,…) in servisiranje, registracija in amortizacija (upoštevati je potrebno, da je najkrajši čas za amortizacijo osebnega vozila 5 let).
DDV pri nakupu službenega vozila
Davčni zavezanec ne sme odbiti DDV od osebnih avtomobilov, motornih koles, goriv in maziv, nadomestnih delov in storitev, tesno povezanih s tem. Izjema so vozila, ki se uporabljajo za opravljanje dejavnosti prevoza potnikov in blaga, dajanje v najem in zakup ter za nadaljnjo prodajo, vozil, ki se uporabljajo v avtošolah za izvajanje programa usposabljanja iz vožnje v skladu z veljavnimi predpisi, kombiniranih vozil za opravljanje dejavnosti javnega linijskega in posebnega linijskega prevoza ter osebnih specialnih vozil, prilagojenih izključno za prevoz pokojnikov;
Če pri trgovcu z avtomobili v EU kupujete rabljen avto, kar je večkrat privlačna opcija, je treba DDV, ki je na računu prikazan ločeno, plačati ali pa tudi ne, odvisno od tega, kako trgovec obračuna DDV na zadevni avtomobil. Pogosto se je za informacije pametno obrniti kar na davčni urad v državi nakupa.
Pri uvozu rabljenega avta iz EU kupec ni upravičen do odbitka DDV, plačati pa mora DMV, ki je sicer nizek, izjemoma tudi homologacijo.
Alternativne možnosti
Namesto nakupa novega vozila bi podjetje, ki gleda na stroške, preračunalo, kolikšni so primerljivi stroški, če zaposleni uporabljajo lastna vozila.
Podjetje se lahko namesto za nakup odloči za lizing ali najem vozila. Prav zadnje se pogosto izkaže za privlačno opcijo, saj najemodajalec skrbi za vzdrževanje in popravila vozila, podjetje pa le plačuje mesečno najemnino.
Višina bonitete zgolj za uporabo vozila znaša 1,5 % nabavne vrednosti vozila mesečno, če pa podjetje plača tudi gorivo, znaša povečanje 1,875 %. Kadar zaposleni prevozi manj kot 500 km mesečno, se prejšnjih 1,5% prepolovi. V stroške nabave vozila se všteva tudi DDV. Upoštevana nabavna vrednost vozila pada po 15 % letno, od petega leta naprej pa po 10 %.
Uporaba vozila po tretji osebi
Vozilo v lasti podjetja lahko za privatne potrebe uporablja tudi lastnik, ki v podjetju ni zaposlen, ali poslovodna oseba, ki ni zaposlena v podjetju.
Gre za ugodnost in davčno obravnavano kot vsak drug dohodek po 105. členu Zakona o dohodnini in je lahko obdavčen kot dohodek iz pogodbenega razmerja.
Torej: ni vse zlato, kar se sveti; tudi pri nabavi službenega avtomobila je pametno imeti močno ošiljen svinčnik.
Uredništvo Podjetnik.net