Predstavljajte si dve podjetji, ki sta enaki v vseh pogledih, razen enemu: zaposleni v prvem podjetju delajo kot najeta delovna sila, medtem, ko so zaposleni v drugem podjetju zaupanja vredni partnerji, ki razumejo ekonomiko posla in sodelujejo pri izboljšanju poslovanja.
Katero podjetje bi imelo boljše odnose s svojimi strankami? Katero podjetje bi imelo nižjo fluktuacijo in boljšo zavzetost zaposlenih? Katero podjetje bi raslo hitreje in donosneje?
V okviru poslovne šole Harvard raziskovalci že vrsto let raziskujejo prakse ekonomskega vključevanja zaposlenih in iščejo odgovore na zgornja vprašanja. Z rezultati raziskav so dokazali, da dosegajo podjetja, ki ekonomsko vključujejo svoje zaposlene, bistveno boljše rezultate. Zadeva je pravzaprav precej logična – v nasprotju z drugimi motivacijskimi orodji, ekonomska vključenost pomaga zaposlenim, da se naučijo delati na način, ki ustvarja več dobička – za podjetje in za vse zaposlene. Vsi se priučijo zgolj potrebnih osnov finančne pismenosti in razumejo, kako njihova produktivnost vpliva na stanje poslovanja. Ko zaposleni razumejo, kako njihovo delo prispeva k uspehu, lažje prepoznajo pomen svojega dela in so pripravljeni bolj trdo delati. Tudi potreb po kontroli ni več – zaposleni se medsebojno spodbujajo, ker vsi prispevajo k večjemu zaslužku vseh. Ekonomsko vključevanje se opredeljuje s številnimi ključnimi dejavniki v podjetju: razumevanjem poslovanja, komunikacijo uspešnosti, nadomestilom za dosežene cilje, ter večjim vključevanjem zaposlenih in strank v vsakdanje dejavnosti. Podjetja, ki uporabljajo ekonomsko vključenost imajo večjo rast dobička in se lažje prilagajajo spremembam na trgu. Ter, kar je trenutno najbolj pomembno – v težkih časih ne odpuščajo.

Sandra Pšeničny

Bill Fotsch
Ekonomsko vključevanje zaposlenih je preprost poslovni pristop, ki spreminja najete delavce v zaupanja vredne partnerje. Sestavlja ga 5 elementov:
1) Ekonomska vključenost strank je ključna, saj stranke opredeljujejo osnovno vrednost vsakega posla,
2) Razumevanje ekonomičnosti posla usklajuje vse zaposlene v skupnem razumevanju, kaj opredeljuje dobičkonosnost in uspeh podjetja,
3) Ekonomska preglednost vsem zaposlenim omogoča, da vidijo, kako gre podjetju, in se učijo iz lastnih uspehov in neuspehov,
4) Z bonusi imajo vsi zaposleni delež v rezultatih, oz. presežkih plana, zaradi česar postanejo ekonomski partnerji v podjetju,
5) Vključenost zaposlenih vodi k nižji fluktuaciji in boljšim odnosom med lastniki, menedžerji in zaposlenimi.
In kako začeti z ekonomskim vključevanjem zaposlenih? Te je potrebno najprej naučiti osnovnih številk, ki zagotavljajo dobičkonosnost, denimo bruto dobičkom od vsake opravljene storitve ali prodanega izdelka, oziroma ceno zaračunane ure. Na timskih sestankih je nato vsak teden potrebno preverjati te ključne številke in se naučiti napovedovanja rezultatov prihajajočih tednov in mesecev. Zaposleni nato sami iščejo ideje, kako popraviti te rezultate. In, za povrh v primeru doseženih in preseženih ciljev, vsi zaposleni prejmejo bonuse od razlike nad presežkom. Najbolje pri temu je, da prihajajo bonusi iz povečanega bruto dobička podjetja – zaradi tega imajo koristi vsi, od lastnikov do delavcev.
Ekonomsko vključevanje zaposlenih gradi kulturo zmagovalcev, ki prispevajo k svojemu uspehu. Zaposlene povezuje z vizijo, poslanstvom, vrednotami in finančnim uspehom.
Spremljajte serijo prispevkov o ekonomskem vključevanju zaposlenih. Kmalu boste lahko prebrali o raziskavi ekonomskega vključevanja zaposlenih, ki jo izvaja Harvardska poslovna šola in pri kateri sodelujejo tudi slovenska podjetja.
Zainteresiranim ponujamo možnost, da izpolnijo prej omenjeno raziskavo ekonomske vključenosti in ugotovijo, kje ima njihovo podjetje možnosti za razvoj. Raziskava se nahaja na povezavi: https://www.research.net/r/EEngagementBenchmarking
Sodelovanje v raziskavi je brezplačno.
sandra.psenicny@openbookcoaching.com
Bill Fotsch in Sandra Pšeničny