Ali vaša izjava o poslanstvu opravlja svoje delo?
Pred leti sem bil razmeroma mlad generalni direktor velikega podjetja, ki je proizvajalo materiale za zunanje stenske obloge. Nekoč (bilo je konec decembra) sem se pripravljal na letno božično zabavo, kjer sem moral kot vodja podjetja imeti govor.
Hotel sem povedati nekaj navdihujočega in ambicioznega, glede na to, da je bilo iztekajoče se leto za podjetje izjemno uspešno. Toda navdih me je zapustil – vse, kar sem lahko izmislil, so bile banalnosti, kot je »trdo smo delali in zato nam je uspelo«. Zvenelo je dolgočasno in primitivno.
Potem sem se spomnil, da je naš marketinški oddelek tistega leta med poletno sezono izvajal oglaševalsko akcijo. Stranke, ki so z našimi materiali okrasile stene svojih hiš, so bile povabljene, da nam pošljejo svoje fotografije, posnete pred hišami.
Prejeli smo veliko fotografij z nasmejanimi obrazi naših končnih strank, vendar jih nismo uporabili za interno komunikacijo. Zato sem se odločil, da jih uporabim za ponazoritev in okrepitev svojega govora.
Ko sem stal na odru, so se te slike pojavile na ekranu za mojim hrbtom kot diaprojekcija.
Govoril sem o številkah, o rekordih, ki smo jih tisto leto podrli, in o prispevku vseh zaposlenih, pa me nihče v dvorani ni gledal. Namesto tega so bile vse oči uprte v zaslon in v njih sem videl začudenje – večina ljudi v dvorani še nikoli ni videla končnih potrošnikov. In ta minuta je zame postala navdih.
Pomoč kot evolucijska potreba
Človeška bitja pred tisočletji niso bila idealno opremljena za življenje in uspevanje na Zemlji.
Obstajal je edini način preživetja – združevanje in držanje skupaj. Ta rešitev je za vedno vnaprej določila našo naravo – smo socialna bitja. Toda kaj pomeni – socialno?
To pomeni, da nam je evolucija pomagala vsaj do neke mere preseči naravno egoistično potrebo po osredotočenosti na lastno preživetje in blaginjo. Posledično smo usposobljeni pomagati drugim tudi brez vidne koristi za sebe.
Pomoč drugim nam pomaga preživeti kot vrsti.
Kaj vam je bolj všeč – dajati darila ali jih prejemati?
To vprašanje sem zastavil veliko ljudem in vsi so rekli, da jim prvo prinaša več užitka in veselja (če ne delamo neumnih napak, ko prijateljem ali družinskim članom damo nekaj, česar sploh ne potrebujejo).
Ta prijeten občutek, ko vidimo obraz prijatelja ali partnerja, ki žari od navdušenja, ni nič drugega kot injekcija hormonov sreče v naše možgane. Je del tako imenovanega “sistema nagrajevanja”, fenomena, ki so ga odkrili v drugi polovici 20. stoletja. Narava uporablja ta sistem nagrajevanja, da nas motivira za stvari, ki nam pomagajo preživeti.
Zakaj delate?
Predstavljajte si zaposlenega v vašem podjetju. Tudi če dela samo osem ur na dan, pet dni na teden in se mora voziti v službo, preživi deset ali več ur na delovni dan ali več kot 50 ur na teden v službi ali na poti. Če vsako noč spi osem ur, ji to vsak teden vzame 56 ur iz življenja.
Glede na to, da ima teden 168 ur in potrebuje nekaj časa zase in tudi za nakupovanje, tek, obiske zdravnikov, branje, službena potovanja itd., za svoje delo porabi veliko več ur, kot jih lahko nameni ljudem, ki jih ljubi. Je to delo smiselno in koristno?
Po Gallupovih besedah je izjava o poslanstvu bistvenega pomena z vidika zavzetosti zaposlenih, vendar pa vodje v povprečju niso ravno dobri pri opravljanju tega dela.
Toda kako lahko dostojna izjava o poslanstvu pomaga zaposlenim, da čutijo, da je njihovo delo smiselno?
Daje jim odgovor na vprašanje: »Komu pomagam z dobrim opravljanjem svojega dela?«.
Pomaga jim zadovoljiti njihovo naravno potrebo po pomoči drugim. Če podjetje nima izjave o poslanstvu ali če ne deluje pravilno, imajo zaposleni občutek, da zapravljajo svoj dragoceni čas za nekaj brezvrednega in zaman.
Poslanstvo kot slogan
Pred dvema letoma sem se pridružil podjetju, ki proizvaja naprave in tekočine za odkrivanje raka, kot neodvisni član uprave in predsednik strateškega odbora. Izjava o poslanstvu, ki so jo imeli, je zvenela kot “Diagnostika, ki rešuje življenja.”
Izvedli smo interno raziskavo in ugotovili, da:
- Vsak zaposleni je poznal izjavo o poslanstvu in si jo je lahko priklical brez namiga
- Večina zaposlenih je težko odgovorila na vprašanje: “Ali vas izjava o poslanstvu navdihuje?”
- Večina zaposlenih ni videla jasne povezave med svojim delom in izjavo o poslanstvu
Privlačen, svetel slogan si je bilo torej enostavno zapomniti, vendar ni deloval kot izjava o poslanstvu, kar pomeni, da delavcem ni pomagal videti, da njihovo delo pomaga drugim ljudem.
Kratek, privlačen slogan je primeren za korporativne spletne strani ali predstavitve strank. Toda izjava o poslanstvu je interno komunikacijsko orodje, ki zaposlenim razloži, da je njihovo delo smiselno.
Kot predavatelj vedno iščem dobre primere izjav o poslanstvu, a dobre primere je težko najti. Večina izjav zveni kot “smo za dobro in proti zlu,” vendar niso dovolj konkretne, da bi koga navdihnile.
Starodavni ljudje so živeli v majhnih skupinah, okoli 150 posameznikov, in mi, njihovi potomci, se težko navdušimo nad pomočjo »človeštvu« ali »reševanju planeta«. Richard Thaler, dobitnik Nobelove nagrade, je v svoji knjigi Misbehaving: The Making of Behavioral Economy omenil, da oglasi, ki ljudi spodbujajo, naj prispevajo denar za reševanje, recimo, južnoameriške džungle, delujejo slabše od tistih, ki kličejo na pomoč posamezniku.
Če v oglas postavite obraz bolnega otroka, boste zbrali več sredstev kot dobrodelna organizacija, ki pomaga številnim otrokom, četudi je slednje očitno višje.
Izjava o poslanstvu – tipične napake
Naredil sem seznam tipičnih napak, ki jih po mojem mnenju naredijo vodje pri oblikovanju izjav o poslanstvu za svoje organizacije:
-
Podjetje sploh nima izjave o poslanstvu
-
Podjetje ima slogan namesto izjave
-
Izjava o poslanstvu ni določena
-
Izjava pove zaposlenim, da pomagajo “organizacijam” ali “podjetjem”, kadar dobro opravljajo svoje delo. Ljudje se ne morejo počutiti navdihnjene s pomočjo abstraktnim subjektom, kot so “podjetja”; jih lahko spodbudi le pomoč ljudem
-
Izjava o poslanstvu vsebuje cilje, na primer: “naše poslanstvo je postati največje podjetje na trgu”. Obstajajo tudi druga strateška orodja, ki se uporabljajo za določanje ciljev, kot je vizija. Poslanstvo zaposlenim zagotavlja smisel njihovega dela, tukaj in zdaj, vsak dan.
Med tistim govorom na božični zabavi sem spoznal, da so bili moji podrejeni tako navdušeni, ko so videli nasmejane obraze strank, ker niso vedeli, da njihovo delo osrečuje toliko navadnih ljudi, kot so oni sami. To je bila moja napaka, toda popravljanje je postalo priložnost. Kmalu po zabavi smo ustvarili novo misijo, svetlo in navdihujoče.
Izjava o poslanstvu je pravilna in smiselna, če ga zaposleni uporabljajo, ko otrokom odgovarjajo na vprašanja, kaj počnejo v službi. Če delavci nimajo jasnega in jasnega odgovora, je treba izboljšati ali preoblikovati.
Svyatoslav Biryulin, Ljubljana
Strateg, predavatelj in svetovalec