Verjetno se je že vsakomur pripetilo, da je kupil, naročil po spletu ali telefonu ali dobil v dar nekaj, kar bi želel zamenjati za nekaj drugega.
Okrogli rojstni dnevi, mature, diplome in seveda poroke so idealne priložnosti za obdarovanja brez namiga o želja srečnega obdarovanca. Kaj nam storiti s tako »navlako« in bodočimi praholovci, ki za nas nimajo uporabne vrednosti?
Ali lahko tako blago oziroma darila zamenjamo?
Kar nekaj daril konča v predalu in čeprav so bila podarjena z najboljšimi nameni, je darovalec z darilom `zgrešil´.
Kaj lahko storite v takšnem primeru? Lahko izdelek preprosto vrnete v trgovino? To je eno pogostejših vprašanj potrošnikov, zmotno pa je precej razširjeno prepričanje, da mora prodajalec vrniti denar ali pa zamenjati kupljeni izdelek, če ga vrnete v 8 dneh. Kakšne so vaše pravice v takšnem primeru?
Prodajalec ni dolžan zamenjati brezhibnega izdelka, prav tako ni dolžan zanj izstaviti dobropisa ali vrniti kupnine, razen če je to izrecno obljubljal.
Stvar poslovne prakse prodajalca, tudi konjunkture in zaloge artikla je, ali je prodajalec pri morebitni zamenjavi kooperativen. Lahko da ni, lahko pa poveča lojalnost trenutnega imetnika produkta do svoje znamke, če je pripravljen zamenjati brezhiben izdelek, zanj izstaviti dobropis ali vrniti kupnino.
V duhu dobrih poslovnih običajev prodajalci pogosto omogočijo zamenjavo brezhibnega izdelka. Se pa znajo sklicevati na rok po prodaji produkta, v katerem je možno vračilo ali zamenjava. Roke pogosto naveden na izdanem računu.
Številni primeri so bili, ko so kupci to izkoriščali, na primer pri nakupu cedejev in jih po poslušanju (in nedovoljenem presnemavanju) vračali prodajalcu.
Za darila seveda velja enako, kot za ostale brezhibne izdelke – prodajalec jih ni obvezen vzeti nazaj.
Seveda vračalec blaga lahko zabrenka na vsem razumljivo sentimentalno struno, češ, bil sem obdarovan in s precejšnjo verjetnostjo se bo našla sprejemljiva rešitev.
Pri izdelkih, kupljenih na daljavo prek spleta ali telefona ali izven prodajalčevega poslovnega prostora (od vrat do vrat, sejmi, stojnice) veljajo nekoliko drugačna pravila. Kupec lahko od naročila od naročila (pogodbe) odstopi v 14 dneh. Razlog odstopa je nepomemben. Prodajalec je zavezan povrniti kupnino v 30 dneh.
Zakon o varstvu potrošnikov daje potrošniku pravico do zamenjave le, če ima kupljeni izdelek napako. V tem primeru lahko potrošnik izbira, ali bo od prodajalca zahteval popravilo izdelka, znižanje kupnine, zamenjavo izdelka ali vračilo kupnine.
Praksa
V praksi prodajalci v duhu dobrih poslovnih običajev največkrat omogočijo zamenjavo izdelka. Pogosto zahtevajo, da mora kupec drugi izdelek izbrati v trgovini že kar takoj, ob zamenjavi. Če bo dražji od vrnjenega, bo seveda potrebno doplačati razliko v ceni.
Ob zamenjavi izdelka za cenejšega pa je odvisno od prodajalca, ali je pripravljen vrniti razliko v vrednosti izdelka ali ne; lahko jo pogojuje kot dobropis za nakup katerega drugega izdelka prodajalca.
Dobropisi imajo običajno naveden rok, do kdaj ga je potrebno izkoristiti, torej vključiti v zamenjavo drugega izdelka.
Redkejša je praksa, da bi bili prodajalci pripravljeni potrošniku za vrnjeni izdelek takoj vrniti kupnino.
Račun
Kadar nakupujemo izdelke, ki bi potrebovali bodisi garancijo ali bi bila pričakovana možnost zamenjave, je pomembno, da shranimo račun (včasih je z njim pogojena tudi garancija). Račun bo ob morebitnem vračilu oz. zamenjavi izdelka zahtevala večina prodajalcev.
Z računom dokazujemo, da smo izdelek kupili v določeni poslovalnici, iz njega pa je razviden tudi datum nakupa.
Problem oziroma zagata morda nastane pri darilih, saj darovalci pogosto zavržejo račune, po drugi strani pa želijo vsaj začasno prikriti vrednost darila pred radovednostjo obdarovanca in jih seveda ne prilagajo darilu.
Embalaža
Smotrno je skrbno shraniti embalažo (velja tudi za obdarovalce), saj se lahko zgodi, da prodajalec ne bo želel sprejeti vrnjenega izdelka, če je embalaža poškodovana ali je sploh ni.
Tudi v primeru nadaljnje prodaje, n.pr. na portalu tipa Bolha, sploh pa eBay, imajo ponujeni izdelki višjo ceno, če imajo poleg tudi originalno embalažo.
Uredništvo Podjetnik.net
Preberite si tudi:
https://podjetnik.aktualno.si/garancija-ali-stvarna-napaka-pravice-kupca-prodajalca/
https://podjetnik.aktualno.si/nezadovoljni-kupec-%e2%86%92-zvesta-stranka/
https://podjetnik.aktualno.si/obdavcitev-poslovnih-daril/
https://podjetnik.aktualno.si/zadovoljstvo-strank/