Kako pogosto dobivate na email ponudbe ali vas celo kdo pokliče in vam ponuja nekaj, kar vas ne zanima in ne potrebujete, na primer seminar, križarjenje po Sredozemlju, polavtomatsko vrtno lopato in kar je še teh stvari, ki jih morda išče le ozka ciljna skupina?
Vsak teden? Le vsak mesec? Menda ne – večkrat dnevno!
Če ste vljudni in prijazni, kot je moja žena, ko jo po telefonu nadlegujejo prodajalci knjižnih novosti ali sadik bambusa ali pasti za komarje,… potem boste pojasnjevali in razlagali in se opravičevali, da ste pravkar v bolniškem staležu, da zdaj ne utegnete, ker končujete priprave za nastop in naj vas pokličejo čez kak teden (in upate, da bodo pozabili), da si tako velike investicije ta mesec žal ne morete privoščiti, ker ste ravnokar kupili novo kuhinjo, sicer pa vam je ponudba všeč in tako dalje.
Podobno velja za pisna sporočila, emaile in celo sms-e.
Da se s povratnimi opravičujemo, da smo nekaj spregledali, da se žal ne utegnemo posvetiti predlogu in podobno ali da ne morete priti na neko otvoritev ali promocijo, ker da nimate varstva za psa ali imate avto na servisu in sorodne razlage.
Tisti, ki preveč razlagajo, imajo pogosto dobre namene.
Morda vas prežema empatija, kar je lahko tako moč, kot tudi slabost, zato se postaviti v kožo pošiljatelja sporočila ali ponudbe. Skrbi vas, kako bo ta oseba reagirala, ne bi je radi prizadeli, pa tudi ne želite, da vas ima v slabem spominu. Pretirano razlaganje vzrokov, zakaj ne, ubija vašo samozavest.
Kako se lahko rešite iz tega in postanete bolj samozavestni?
Psihologinja in avtorica uspešnic Nicole LePera je pred kratkim lansirala odlično formulo za opustitev te navade pretiranega pojasnjevanja.
Takole jo je zasnovala:
Pohvala + ne + dobre želje
Zakaj je formula zares učinkovita?
Najprej se avtorica LePera osredotoča na vzroke.
“Prekomerno razlaganje je odziv navade, pri katerem se poskušamo znebiti krivde ali tesnobe tako, da nekomu ponudimo ‘pravi’ odgovor,” pravi LePera. “Korenine pretirane razlage izhajajo iz vzorcev ugajanja ljudem. Mnogi od nas verjamemo, da moramo, če želimo reči ‘ne’ ali česa ne narediti, dati obrazložitev, ki ne bo razočarala ali razburila drugih.”
Kadar preveč obširno nekaj pojasnjujete, se vam lahko zdi, da kar ne morete nehati govoriti, da se ne obvladujete. LePera pojasnjuje: “To je zaradi živčnega sistema in sporočil, ki jih prejema, da je reči ne grožnja ali nevarnost.”
Večina ljudi je sposobna slišati besedico NE.
Njihove reakcije variirajo od takojšnje pozabe, do kratkega razočaranja in postopnega prebolevanja zavrnitve. NE! je močna beseda. Uporaba ne-ja tudi postavlja meje vdiralcem v vaš prostor in vam samim.
Seveda so izjeme, ko kratek negativni odgovor ni dolgoročno smotrn, kot na primer, zavrnitev vabila poslovnega partnerja na hčerino poroko. Takrat se pričakuje daljše pojasnilo.
Če drži »pravilo Toma Hanksa«, potem vsakič, ko sprejmete nekaj, česar si v resnici ne želite, pravzaprav zavrnete stvari, ki jih počnete.
Treba se je naučiti reči NE!.
Vendar groba odrezavost ni potrebna, pa tudi pretirano razlaganje ne, saj s tem obremenjujete s stresom ali tesnobo sebe ali osebo, ki ji rečete ne.
Pretiranega pojasnjevanja se lahko odvadimo z vajo, s preigravanjem vlog in z natančnim formuliranjem variant besedila, ki ga bomo sporočili ponudniku. Verjetno bomo sčasoma ugotovili, kot pravi LePera, »da ljudje dejansko cenijo kratke, jedrnate odgovore. In samozavest pri reči NE! dejansko ustvarja spoštovanje med ljudmi.”
Njena formula – pohvala + ne + dobre želje – je lahko v praksi v kateri od spodnjih oblik.
“Najlepša hvala, ker ste pomislili name s povabilom na slovesnost (hvaležnost). Trenutno sem zares prezaposlen (ne). Vem, da bo to odličen dogodek (dobre želje).”
“Hvala, ker ste delili svoje načrte (hvaležnost). Trenutno nimam potrebe po tem izdelku (ne). Želim vam z njim veliko uspeha (dobre želje).”
LePera še svetuje: “Vadite, da bo to zelo kratko in da ne ponujate izgovorov, ki presegajo tisto, kar je dejansko res.«
Torej: pohvala + ne + dobre želje
Uredništvo Podjetnik.net