Preučitev prihodnosti pomaga pri sprejemanju današnjih odločitev.
Pred dvema mesecema sem izvajal delavnico za mednarodno trgovsko podjetje. Uporabili smo več klasičnih orodij za predznanje, kot so zgodovinska analiza, analiza nastajajočih vprašanj, model Tri obzorja itd. Člani ekipe so bili aktivni in ustvarjalni in na koncu pa so prišli do treh verjetnih scenarijev prihodnosti.
Udeleženci so bili ponosni na svoje delo kot tudi zmedeni. Slednje se je zgodilo zato, ker so vsi trije scenariji pomenili, da bo industrija šla skozi globoko preobrazbo, zaradi katere bi njihov posel, kot je zdaj, izginil. In to je bila boleče, a dragoceno spoznanje.
Vsi smo pod vtisom iluzije, da je najbližja prihodnost bolj predvidljiva kot oddaljena. Zato se zanašamo na kratkoročne akcijske načrte in zanemarjamo dolgoročno razmišljanje, zlasti ob upoštevanju, da nas za to nenehno motivirajo guruji, ki se ne naveličajo spomniti, da živimo v svetu VUCA (ali BANI).
Toda prihodnost je popolnoma nepredvidljiva, ne glede na to, kako daleč naprej poskušamo gledati. Nihče ni mogel napovedati lock-downa COVID-19 v februarju 2020. Stvari, kot so nastanek novega konkurenta ali ključni stečaj strank, se vedno zgodijo nepričakovano, zaradi česar so vsi naši kratkoročni in dolgoročni načrti čez noč zastareli.
Mnogi iz tega dejstva sklepajo napačno. Razmišljamo, da načrtovanje samo po sebi nima smisla in da bi moralo podjetje preiti na reaktivni način, torej sprejemanje dnevnih odločitev, ki temeljijo na trenutnih okoliščinah. Težko pa si je predstavljati, da lahko tak pristop pomaga podjetju postati vodilni na trgu. Samo zanašanje na kratkoročne napovedi ni rešitev.
Svet se spreminja – vendar ne tako hitro
Prihodnost je že tukaj. Še ni enako porazdeljena.
WilliamG ibson
Zaradi druge iluzije verjamemo, da se svet razvija lineano, korak za korakom. Zdi se nam, da se bodo sedanji trendi nadaljevali pot v prihodnost nespremenjeni, vendar se nikoli ne zgodi tako. Na primer, e-poslovanje in družbeni mediji v prvih dneh so bili podcenjeni, blockchain, kriptovalute, vizualno iskanje in uberizacija pa so bili precenjeni.
Po teoriji difuzije inovacij je sprejetje vsake nove tehnologije, družbenih sprememb ali celo mode sledilo S-cur ve, ko je bilo zarisano več časa. V začetku so vedno pod radarjem, le tako imenovani “zgodnji posvojitelji” in navdušenci jih opazijo in uporabljajo. Na žalost jih v tej fazi pogosto spregledamo in opazimo le v fazi »zgodnje večine« ali celo kasneje, zato se nam zdi, da se pojavljajo iz neba.
Veliko stvari, ki bodo v prihodnosti korenito spremenile naše življenje, je že okoli nas, vendar jim ne posvečamo dovolj pozornosti. Veliko podatkov o »prihodnjih trendih« lahko najdemo v medijih, če pa se stvar imenuje trend, je to že vsaj v fokusu »zgodnjih posvojiteljev«. Opazovanje trendov pomaga organizaciji razmišljati o prihodnosti, vendar uporaba trendov za dolgoročno načrtovanje pogosto le omogoča vodstvu podjetja, da je v skladu s panogo. Za obvladovanje motenj v strategiji je potrebna analiza prihodnjih sprememb v njihovih najzgodnejših fazah. In metode predodločitev so lahko v veliko pomoč.
Način razmišljanja
Nevrobiologi pravijo, da naši možgani brez intenzivnega osredotočenja razmišljajo bodisi o preteklosti bodisi o prihodnosti. Misli o prihodnosti so svojevrstna, evolucijsko pogojena veščina in mnogi znanstveniki verjamejo, da nam je to pomagalo postati homo sapiens. Toda ko preučujemo jutrišnji svet, ni vedno videti kot tok logičnega razuma. Če naš um skače s teme na temo, čeprav je to lahko tudi koristno, pa ne prinese dovolj. Za razmišljanje o prihodnosti organizacije je potrebno skupinsko delo, organizirano in sistematično razpravljanje, za kar potrebujemo orodja, ki nam jih predvidevanje zagotavlja.
Predvidevanje je aktivnost, ki ne želi napovedati prihodnosti, ker je prihodnost, kot je bilo že rečeno prej, nepredvidljiva. Namesto tega raziskovalci in strokovnjaki predvidevanja ustvarjajo in razvijajo nabor orodij za pomoč udeležencem delavnic pri ustvarjanju verjetnega, doslednega in skladnega scenarij prihodnosti.
Scenariji predodločanja so vedno dolgoročni (za deset let vnaprej ali celo več). In gledati tako daleč v prihodnost je smiselno z razlogom. Svet se v dveh ali treh letih ne bo veliko spremenil, kar ustvarja zablodo, da ni kaj skrbeti.
Zaradi tega udeleženci delavnice varujejo svoje sedanje strategije in poglede na svet, kar pa ustvarja tveganje, da spregledajo kritične spremembe, ki jih je treba preučiti in odražati v strategiji. Nihče ne bi trdil, da bo v desetih letih svet drugačen od sedanjega.
Torej, če pogledamo v daljno prihodnost, pomagamo osvoboditi ustvarjalnost ekipe in osvoboditi njihove misli – osredotočijo se lahko na spremembe.
Ustvarjanje dolgoročnih scenarijev ne pomeni, da bo podjetje dobilo desetletni akcijski načrt; to je absurdno. Vendar bo ekipa zaradi uvida v prihodnost v delavnicah dobila namige o morebitnih prihodnjih socialnih, gospodarskih, vedenjskih in tehnoloških premikih. Predvideti prihodnje spremembe pomaga, da jih preučite in začnete pripravljati nanje. Poleg tega se lahko člani ekipe, ki pričakujejo velike spremembe, vprašajo, kakšne manjše današnje spremembe lahko privedejo do teh premikov.
Ta metoda se imenuje “backcasting”. Zagotavlja hrano za misli za kratkoročno strategijo. Ekipa, ki je odkrila, da bodo njihove stvari izginile, je začela razmišljati, da bi našla in sprejela nove načine poslovanja v prihodnosti, ko se bo industrija spremenila.
Predodločitve igre
Predodločne delavnice so običajno v obliki iger, vendar ne zato, ker njihovi rezultati niso resni. Predsodek je ustvarjalno orodje, ne analitično, ker o prihodnosti ni dejstev in številk. Oblika igre prav tako pomaga, da se izvleče ustvarjalnost ekipe. To je razburljiv dogodek, ki ga vedno spremljajo živahna čustva. Mimogrede, to je dober instrument za team building, čeprav ni bil prilagojen v ta namen.
Sodelovanje v predvideni igri pomaga članom ekipe, da predvidijo in sprejmejo morebitne prihodnje spremembe, da se izognejo vsakodnevni rutini in začnejo strateško razmišljati.
Orodja, kot je Emerging Issues Analysis, jim omogočajo, da opazijo današnje, skoraj nevidne znake množičnih prihodnjih sprememb, stvari, ki so zdaj na začetku S-krivule. S tem se utira pot za inovacije, poslovne modele, ki spreminjajo igre, in izdelke.
Izvedel sem številne igre in delavnice predvidevanja in med vsako od njih so se pojavili neprecenljiva spoznanja. Če bi radi pogledali v prihodnost svoje industrije, okrepili ustvarjalnost svoje ekipe in kreirali veliko idej za vaš poslovni razvoj, organizirajte igro predvidevanja za svojo ekipo. Več o igrah predvidevanja je na moji spletni strani: https://peoplebasedstrategy.com/foresightgameslo
Svyatoslav Biryulin,
svetovalec iz Ljubljane