Bogastvo je v naših glavah. Prav vsi smo lahko ustvarjalni, če se tako odločimo. Usklajeno sodelovalno razmišljanje, ki vodi do novih alternativnih zamisli, je lahko raketa vašega napredka.
Veliki uspehi se začnejo z odločitvami. Ena od njih je lahko zavestna odločitev za bolj učinkovito in ustvarjalno razmišljanje ter nenehno postavljanje (pod) vprašanj oz. kako bi lahko še drugače? Običajno razmišljanje je obremenjeno s tem ‘kaj je’, kar določajo analize, ocenjevanja in argumenti. Toda obstaja še drug pogled na razmišljanje, ki ga zanima ‘kaj bi lahko bilo’, in vključuje konstruktivno razmišljanje, kreativno razmišljanje, ‘oblikovanje poti naprej’.
Mit, da se vse dobre ideje zgodijo pod tušem, je seveda samo mit.
Brainstorming – slovar slovenskega knjižnega jezika v svoji drugi izdaji navaja slovenski izraz možganska nevihta – je eden od sistemov generiranja novih idej, nasprotje racionalno-analitičnemu razmišljanju. Največkrat je »skupinski šport« in potrebno ga je načrtno gojiti in voditi. Spontanost je premalo.
Formula za možgansko nevihto bi lahko bila: čas x odprtost na kvadrat x toleranca.
Potrebno si je načrtno vzeti čas, razmišljati sodelovalno (odprtost) in biti odprt do vseh idej (toleranca). Prav premalo tolerance je lahko ključni zaviralec ustvarjalnosti.
Na začetku je pomembno, da sprejmemo vse ideje, jih zapišemo in jih v prvi fazi ne vrednotimo. Idej ne vrednotimo ne vsebinsko ne po osebi, ki jo je prispevala. Zelo pomembno je, da vse zapišemo. Saj veste, vse prevečkrat se zgodi, joj, kaj smo že rekli, imeli … V drugi fazi ideje ovrednotimo, kasneje jih razvijemo, jih damo na volitve – na trg – in dobimo povratne informacije prvih (zadovoljnih) strank.
No, takšna je teorija. V praksi se lahko marsikje zatakne.
Da se ne bi zataknilo, pomagajo trije koraki pri načrtovanju možganske nevihte:
- Kako sploh do idej?
Pomembno je, da imate v mislih, da možganska nevihta ne pomeni, da boste prišli do ideje za Nobelovo nagrado. Včasih tudi na videz majhna izboljšava lahko naredi čudeže. Včasih je dovolj, da se samo vprašate, kako bi lahko obstoječe naredili drugače. Izhodišče so vam lahko prvi odzivi od zunaj (odzivi kupcev, poslovnih partnerjev) in prvi odzivi zaposlenih. Ne pozabite, prav zaposleni so lahko vaša najboljša »vetrnica« – veter za vaše nove ideje oz. izboljšave.
- Kako izbrati udeležence za možgansko nevihto?
Pomembno je, da izberete ljudi različnih profilov – iz različnih področij dela in različne tipe osebnosti. Skupno naj imajo pravzaprav samo eno lastnost – veselje do ustvarjanja nečesa novega. V podjetjih je dobro, da to ni rezervirano za ljudi iz marketinga, temveč sodelujejo tudi prodaja, razvoj, proizvodnja, IT, logistika … Navsezadnje tudi zaposleni iz menze lahko zakuhajo dobre ideje.
- Kdaj se lotiti?
Vsebinsko
Pomembno je, da zastavite jasno izhodišče. Določite jasen področni ali namenski fokus. Primeri področnih fokusov – nove ideje o prehrani, nove ideje za rekreacijo, nove ideje za branje … Namenski Kako imeti vsak dan svež jedilnik? Kako si načrtno vzeti vsak dan 30 minut za rekreacijo? Kako doseči, da bi vsak dan prebrali vsaj 15 strani?
Časovno in lokacijsko
To ni zabava, to je trdo delo in tako naj se ga tudi obravnava. To ni delo za povrh – je del delovnega procesa. Pomembno je, da se časovno načrtuje in se določi realna časovnica. Najbolje je, da se izvaja v okolju, ki ni enako delovnemu okolju (lokacija izven podjetja, v naravi) in da se doseže 100-odstotno osredotočenost. Adijo telefoni, računalniki, dobrodošel papir in pisala.
Možganska nevihta ne prinaša podjetju samo dobrih idej – ja, pravzaprav so to vaši notranji kreativci, inovatorji – temveč tudi povezuje ljudi in dviguje pripadnost podjetju.
Štiri ključna pravila za nevihto idej med možgansko nevihto
- Kvantiteta rodi kvaliteto. Večja, kot je količina idej, večja je verjetnost, da bo kakšna dobra ali celo radikalna.
- Brez presojanja in komentiranja – s tem ustvarimo spodbudno vzdušje v katerem se udeleženci počutijo svobodne, sproščene pri ustvarjanju nenavadnih idej. Namesto pomislekov se udeleženci osredotočijo na razširitev in dodajanje k ideji.
- Nenavadne ideje so dobrodošle – odprejo nove poti razmišljanja
- Naključna beseda, fotografija – dodatna pomoč pri nabiranju idej
Seveda pa možganska nevihta ni rezervirana samo za skupine ljudi.
Včasih ste sami in morate vseeno ustvarjati ideje in reševati probleme. Prednost je v tem, da vam ni treba skrbeti za ego ali mnenja drugih ljudi in ste lahko bolj sproščeni in ustvarjalni. Je pa res, da je skupinsko razmišljanje običajno učinkovitejše za reševanje zapletenih problemov ali izzivov.
Predvsem pa bodite strogi do sebe in se ne ulovite v zanko ideje na prvo žogo.
Ne pozabite, vedno imate dobro idejo, dokler nima kdo še boljše.
Če vam je načrtno in usmerjeno razmišljanje o novih idejah tuje, imam dobro novico. Včasih se pa res zgodijo med tuširanjem ali še bolje naključno. Najraje imam primer izuma pijače Radler. Gostilničarju je zmanjkalo piva, dodal je limonado in rodila se je nova legendarna pijača.
Preprosto, kajne? A ne zanašajte se na to…
Nataša Okorn
https://www.linkedin.com/in/natasaokorn
Preberite si še druge zapise Nataše Okorn:
https://podjetnik.aktualno.si/slogani-preracunavam-v-preigravam/
https://podjetnik.aktualno.si/upravljanje-s-casom/
https://podjetnik.aktualno.si/elevator-speech-ali-poslovni-zmenek-v-dvigalu/
https://podjetnik.aktualno.si/osebnostna-rast-ali-2-minuti-da-vas-prepricam/