Naš dan se prične s komunikacijo. Slednja je skozi celotno zgodovino stalnica, ki preživi vse spremembe. Iz dobe kmetijstva smo prišli v industrijsko dobo, nato v dobo storitev in informacij. Z razmahom tehnologij, ko svet postaja vse hitrejši in bolj kaotičen, spoznavamo, da se pravzaprav nahajamo v dobi komunikacij. Vedno bolj so pomembna znanja, kreativne ideje in informacije, ki jih potrebujemo tukaj in zdaj. Pa še to običajno takoj.
Industrija komuniciranja črpa energijo iz sprememb in ostaja izjemno pomembna.
PR (odnosi z javnostmi) pa je ujel ravnotežje nekje med svojo tradicionalno vlogo ter novo potjo, ki jo ubira.
Njegova rast je vzpodbudna, saj je po podatkih Holmes Reporta zrastel za 7% v zadnjem letu, hkrati pa rast pričakujejo tudi v prihajajočem letu. PR je odličen v vzpostavljanju odnosov s svojimi ciljnimi skupinami, k čemur stremi vsa komunikacija. Kljub temu pa PR prinaša še več. Več opravljanja z družabnimi omrežji, več kreiranja lastnih vsebin, več podatkov in analiz.
Brez zaupanja ni odnosa
Omogoča nam, da sami postavljamo okvirje svoje zgodbe, saj brez strategije tvegamo, da identiteto naše znamke namesto nas postavi nekdo drug. Vseeno pa velik del dodane vrednosti izhaja iz dejstva, da za razliko od oglaševanja PR ni plačana promocija. Prav zato so potrošniki manj skeptični in uredniškim objavam zaupajo mnogo bolj kot oglasom. Tako PR poskrbi, da jim stranke bolj zaupajo, ter hkrati privablja nove stranke, potencialne sodelavce ali celo investitorje.
Kaj je torej naloga odnosov z javnostmi?
- ozaveščajo ciljne javnosti – dosledna strategija odnosov z javnostmi prispeva k gradnji splošnega zavedanja o izdelku, storitvi ali blagovni znamki; neposredno tudi dopolnjuje prizadevanja trženja in oglaševanja
- postavljajo okvirje zgodbe – brez strategije odnosov z javnostmi tvegate, da nekdo drug namesto vas vzpostavi identiteto vaše blagovne znamke; s skrbno izoblikovano vsebino in izbiro komunikacijskih orodij ter konsistentno in kontinuirano prisotnostjo lahko svoje podjetje povzdignete nad konkurenčna
- poskrbijo za večjo kredibilnost – poenostavljeno bi lahko rekli, da je oglaševanje plačana samopromocija, do katere so potrošniki mnogokrat tudi upravičeno skeptični; raziskave kažejo, da imajo PR zgodbe o podjetjih, izdelkih, storitvah pri potrošnikih večjo kredibilnost in jim tudi bolj zaupajo
- pritegnejo nove stranke/potrošnike – pozitivna ali nevtralna medijska pozornost in izpostavljenost na drugih komunikacijskih kanalih vpliva na nakupne odločitve potrošnikov; slednji bodo prej izbrali izdelek ali storitev, ki je pritegnila pozornost s svojo zgodbo
- privabijo investitorje – s primerno strategijo odnosov z javnostmi privabite tudi investitorje, medtem ko vam višje zavedanje o vaši blagovni znamki (storitvi, izdelku) daje tudi boljša pogajalska izhodišča; prav tako je lahko vaše podjetje percipirano kot bolj uveljavljeno in posledično pomaga ohraniti že sklenjena partnerstva ter pomagati pri vzpostavljanju novih poslovnih sodelovanj
- privabijo potencialne sodelavce – kot vodilni ali vsaj pomembni ponudnik v vaši panogi ste bolj privlačni za kvalificirane posameznike, ki si želijo delati za uspešna podjetja.
Stroškovna učinkovitost PR-ja
PR je eno izmed stroškovno najbolj učinkovitih načinov, s katerim lahko dvignete zavedanje o svojem podjetju, izdelkih ali storitvah ter s tem neposredno vplivate na rast ter prodajo. Strokovnjaki za odnose z javnostmi so pravzaprav ustvarjalci in pripovedovalci vsebin ter zgodb. Ščitijo, izboljšujejo in gradijo ugled podjetij oz. organizacij (izdelkov, storitev), ustvarjajo dodano vrednost ter pozicionirajo podjetja na trgu. Ugled podjetja je velikokrat percipiran kot samoumeven oz. ga zato tudi pogosto zanemarjamo. Vendar je prav ugled glavni dejavnik, ki vpliva na začetni dvom, ali z določenim podjetjem sodelovati, se v njemu zaposliti oz. kupiti njihov izdelek.
S pomočjo PESO modela zastavite aktivnosti in raporedite svoj proračun
PESO model dobro prikaže širino okvirjev dela odnosov z javnostmi.
Paid (P), Earned (E), Shared (S) in Owned (O) media, ki so vključeni v ta model, je razvila Gini Dietrich in je ključen za prihodnost PR-ja.
Pri snovanju komunikacije z njim razporedimo svoje aktivnosti in proračun na način, da s primerno vsebino optimalno dosežemo ciljne skupine.
- Vsebine plačanih medijev (paid media) so splošno znane kot oglaševanje. S tem ko objave naših naročnikov v medijih zagotovimo s plačilom, smo poskrbeli, da ohranimo popoln nadzor nad tem, kakšna bo objava in kje se bo nahajala.
- Najbolj zaželeni so zasluženi mediji (earned media). Kot že ime pove, za te objave ni treba plačati, vendar je treba dobro premisliti o vsebini in novičarski vrednosti, ki je primerna za ciljne medije.
- Družbena omrežja (shared media) so tista, ki omogočajo neposredno vzpostavitev interakcije in komunikacije z našimi ciljnimi skupinami. Ključno je, da je objava, tako vsebinsko kot vizualno primerna za družbeno omrežje, preko katerega nagovarjamo svojo ciljno skupino.
- Z izrazom lastni mediji (owned media) označujemo izobraževalne vsebine, ki jih ustvarimo sami. Gre za objave na blogih, video posnetkih, priročnikih, infografikah, novičnikih ipd. Tovrstni mediji nam omogočajo, da postanemo uredniki in pritegnemo potencialne stranke s pomočjo brezplačne objave dodatnih informacij o nišnih izdelkih, blagovnih znamkah ali storitvah.
PR za večjo konkurenčnost
Neizpodbitno dejstvo je, da je v skoraj vseh panogah ogromna konkurenca. Potrošniki in stranke se odločajo za blagovne znamke izdelkov in storitev, ki jih poznajo in jim zaupajo. Da bi dosegli zaupanje potrošnikov, v ospredje postavite razmišljanje o strategiji odnosov z javnostmi. Nenazadnje ti skrbijo za vaš ugled zunaj in znotraj podjetja ter so ob vsem tem tudi stroškovno učinkoviti. Ob koncu pa velja poudariti, da tudi najboljše strategije odnosov z javnostmi ne prinesejo uspeha čez noč. Zastavite si šest do 12-mesečni načrt s konkretnimi cilji. Sčasoma se boste prebili skozi množico, postali opaženi in uspeli doseči razlikovalno prednost pred konkurenti.
Karmen Čelam