*Slovar slovenskega knjižnega jezika: vztrájnik -a m (ȃ) teh. kolo, kolut z masivnim obodom za izravnavanje neenakomernega vrtenja, delovanja stroja.
Thor, skandinavski bog vojne, je vrgel svoje težko kladivo, da je svojim sovražnikom razbil lobanje. Sodobni športniki mečejo kladivo na mirnih olimpijskih igrah. Kako lahko športnica vrže 4-kilogramsko utež in športik 7,26-kilogramsko utež več kot 80 metrov daleč? Leta 1986 je sovjetski atlet Yuriy Sedykh kladivo vrgel 86,74 m in ta rekord še ni bil podrt. Anita Włodarczyk, poljska atletinja, je leta 2016 postavila svetovni rekord za ženske – 82,98 m.
Ko je športnik tik pred metanjem kladiva, za nekaj trenutkov tako atlet kot kladivo postaneta dela vztrajnika, ki drug drugega pospešujeta. Vsaka napaka pa lahko športnika drago stane.
V poslu lahko tako imenovani učinek kladiva povzroči razmnoževanje vašega podjetja – ali pa ga hitro in boleče ubije.
Primer 1
Leta 2016 sem se pridružil upravnemu odboru velikega proizvajalca izolacijskih materialov kot neizvršni direktor. Njegova strategija je bila v doseganju stroškovnega vodstva. Bilo je stroškovno najbolj učinkovito podjetje na trgu. Vitka proizvodnja je bila njegova korporativna religija.
Svojim strankam bi lahko podjetje ponudilo skoraj vse mogoče popuste in še vedno ostalo dobičkonosno.
Strategija stroškovnega vodenja je podjetju omogočila, da se je razvilo v največjo ribo v ribniku. Vsak dobavitelj ali podizvajalec je sanjal, da bi ga imel na seznamu strank.
Podjetje je uživalo velike popuste in posebne pogoje bank, dobaviteljev surovin, logističnih podizvajalcev in prodajalcev programske opreme. Te finančne preference je spremenilo v popuste za stranke.
- Čim boljše cene je podjetje prejelo od dobaviteljev, tem nižje cene je ponudilo kupcem.
- Nižje cene, kot jih je ponudilo strankam, več kupcev je pridobilo.
- Več ko je imelo podjetje strank, boljše pogoje je dobilo od dobaviteljev.
To je bil efekt vztrajnika (Flywheel Effect) v najčistejši obliki.
Primer 2
YouTube je platforma, ki vam ponuja preživljanje časa z gledanjem videoposnetkov. Nato ta čas proda oglaševalcem. Več časa kot boste preživeli na platformi, več oglasov boste videli. Zato je YouTube razvil algoritem priporočil, da bi vas obdržal na platformi. In tako:
- Več oglasov kot vidite, višja je cena oglasa za oglaševalce.
- Več ko platforma zasluži, več vlaga v algoritem priporočil.
- Boljši kot je algoritem, več časa uporabniki preživijo na platformi.
Torej, če menite, da se morate potruditi, da zaprete aplikacije YouTube, TikTok ali Instagram, vedite, da ta strategija deluje.
Vztrajnik in menjava vrednosti
Vsako podjetje je niz procesov ali valov vrednosti, ki zagotavljajo vrednost za šest skupin deležnikov: stranke/kupce/naročnike (predvsem), zaposlene, poslovne partnerje, delničarje, družbo in regulatorje.
Učinek vztrajnika se zgodi, ko vrednost, ki jo ustvarite za eno skupino deležnikov, omogoča zagotavljanje bistveno večje vrednosti za eno ali več drugih skupin.
Primeri:
- Podjetje prodaja izdelke strankam po nizki ceni in jim tako ustvarja vrednost. Nizke cene pritegnejo več strank. Podjetje se povečuje, kar privablja dobavitelje, banke in podizvajalce.
- McKinsey je dobro uveljavljena blagovna znamka delodajalca. Podjetju omogoča zaposlovanje najboljših mladih sodelavcev. To pa posledično izboljšuje kakovost storitev, ki jih nudi strankam.
- Amazon je priljubljena spletna trgovina za milijone strank. Podjetjem pomaga doseči najboljše pogoje od svojih dobaviteljev.
Sistem razvoja učinka vztrajnika je tristopenjski:
- Ustvarite vrednost za eno skupino deležnikov.
- Posledično ustvarite dragoceno sredstvo, kot je baza strank.
- Nato to sredstvo izkoristite za ustvarjanje dodatne vrednosti za drugo skupino zainteresiranih strani in iz njega pridobite večjo vrednost. To vrednost uporabite za ustvarjanje še večje vrednosti za prvo skupino.
Temna stran strateškega vztrajnika
Ta ideja ima samo eno temno stran. Nekatera podjetja se tako ujamejo v ustvarjanje vrednosti za druge deležnike, kot so dobavitelji, da ustvarijo vztrajnik, da pozabijo na svoje kupce.
Največja trgovska veriga v državi, kjer sem delal pred desetimi leti, je izgubila vodstvo, ker so se njeni voditelji preveč igrali z ekonomijo obsega. Uspelo jim je sicer močno povečati kupno moč podjetja. Toda medtem ko so to počeli, so njihovi konkurenti ukradli njihove kupce, tako da so jim ponudili boljšo izkušnjo v trgovini.
Ne pozabite, da so stranke/kupci/naročniki edina zainteresirane skupina, ki prinaša denar v podjetje.
Profesionalni nasveti
Če želite zgraditi vztrajnik za vaše podjetje, boste potrebovali:
- Seznam ključnih deležnikov
- Seznam njihovih potreb
- Seznam sredstev, ki jih lahko razvijete z zagotavljanjem izjemne vrednosti za eno od skupin deležnikov
Če je eno od sredstev nekaj, o čemer sanjajo druge zainteresirane strani, je to lahko dobra točka, ki bo postala vztrajnik vašega podjetja.