V anketi smo povprašali nekaj ponudnikov prenočišč in turističnih doživetij po njihovem mnenju glede turističnih bonov.
Med sobodajalci so krožile nekatere zgodbice, kako se to ne splača, kakšni da so koristnikov bonov, celo izračun sem bral, ki trdi (če sem si prav zapomnil) da bo od »darovanih« okroglih 230 milijonov (ki jih bo moralo ljudstvo nekako vrniti Državi), le okoli 80 mil. našlo pot na račune ponudnikov turističnih storitev.
Kot izkušenemu raziskovalcu mi je seveda jasno, da na podlagi odgovorov petih ponudnikov ugotovitev ne smemo posplošiti na celotno populacijo ponudnikov. Pogojno bi lahko na tak pristop gledali kot navidezno razpršeno fokus grupo, ki pa pogreša notranjo dinamiko. Dokaj homogena struktura sodelujočih – predstavniki zelo uglednih malih, družinskih in butičnih, razpršenih hotelov z dopolnilno ponudbo zagotavlja precejšnjo reprezentativnost mnenj.
Ta so vredna zaznave in tudi premisleka kreatorjev politike in ukrepov v turizmu.. Vsi so v času pandemijskih omejitev in ukrepov vsaj zadovoljivo poslovali. Vsakega posebej bomo v naslednjih tednih na portalu Podjetnik.net predstavili v člankih.
Sodelujočim smo postavili trditve in nanje so odgovarjali s stopnjo strinjanja in sicer:
1- sploh se ne strinjam 2- ne strinjam se 3- niti niti 4- strinjam se 5 – povsem se strinjam
Osnovna matrika je spodaj.
TRDITVE | Nebesa | Ruska dača | Bazni tabpr | Goričke iže | Istrske hiške | Skupaj povprečje |
Turistični boni so veliko pomagali turistično-gostinskemu sektorju. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4,6 |
Turistični boni so zelo zajezili odliv dopustnikov v bližnjo tujino. | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3,2 |
S sprejemanjem gostov s turističnimi boni so si najbolj pomagali mali ponudniki. | 1 | 2 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Turistični boni so navadili ljudi na dopustovanje v domači državi. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2,8 |
Turistični boni se uporabljajo zlasti za dvo do tridnevno bivanje. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3,8 |
Imetniki turističnih bonov redko podaljšajo bivanje kot samoplačniki. | 4 | 3 | 1 | 2 | 4 | 2,8 |
Turistični boni so potuha za sobodajalce. | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1,6 |
Turistični boni so razvrednotili ponudbo in storitve resnejših subjektov. | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Imetniki turističnih bonov se pogosto vedejo zelo neprimerno. | 2 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1,8 |
Želeli bi si manj gostov – imetnikov turističnih bonov. | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1,6 |
Država bi morala nujno izdati nove bone (za nočitve + zajtrk) v l. 2022 | 4 | 2 | 2 | 5 | 4 | 3,4 |
Država bi morala najti nov instrument za pomoč tistim ponudnikom, ki pridobivajo predvsem tuje goste. | 5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Posamezne trditve so grupirali po vsebini, da bi lažje, tudi kontrolno, primerjali trditve. Vsi se v veliki meri strinjajo, da so boni reševali turistični sektor.
- Večina Slovencev je zaradi bonov dodobra »prerešetala« slovensko turistično ponudbo po spletu in tako spoznala veliko zanimiv destinacij in namestitev, ki so zdaj na njihovi »wish listi«.
- Z boni so največ iztržili najboljši in najbolj pridni turistični ponudniki.
- Poteza vlade je bila izjemna, saj turistični ponudnik ni dobil pomoči v obliki denarja, pač pa si moral ta denar oddelati. In če si to naredil dobro, se ti bo obrestovalo še dolgo v prihodnosti!
Respondenti se strinjajo, da je uvedba turističnih bonov 2020 kot pomoč turističnemu gospodarstvu pomenila le-temu pomenila zelo veliko. Anketirani se ne strinjajo z govoricami, da so boni najbolj pomagali preživeti malim ponudnikom. So pa velike razlike med njimi glede učinkovitosti bonov, da bi ti zadržali koristnike v Sloveniji. Na to kaže tudi odgovor oz. izkušnja posameznih respondentov, da malokdaj po porabi bona gostje podaljšajo bivanje doma. Respondenti menijo, da je bil siceršnji počitniški odliv na morje pravzaprav neokrnjen. Nekoliko boljše mnenje imajo o tem, da so boni prispevali k sprejemanju dopusta oziroma kratkih počitnic v domovini.
Mislim, da so boni pomagali razmeroma majhnemu segmentu turističnega gospodarstva, večini ponudnikov pa ne.
Glede pričakovanj države v smislu reševanja pandemično prizadetega turistično-gostinskega sektorja pa so mnenja nekoliko razlikujejo. Oba respondenta – ponudnika z močno dodatno dejavnostjo ne vidita hude potrebe po nadaljnji pomoči države, samo en pa je mnenja, da je potrebno bone nadomestiti s kakšnim drugim instrumentom. Večina podpira nadaljevanje »bonskih« ukrepov.
Turistični boni so bili izjemno dober kratkoročni ukrep, ki je primarno prispeval k ohranitvi močno prizadete turistične panoge v času korona krize. Sekundarno pa bo lahko imel negativne posledice, saj nekateri ponudniki so zaradi tega ukrepa lahko sklepali, da je denar v turizmu »lahek« in so zaradi ekonomije obsega še povečevali svoje kapacitete namesto, da bi vlagali v razvoj produktov in dvig kakovosti. Čez čas oziroma šele v letu 2023 ali kasneje bomo lahko imeli jasnejšo sliko kaj se sedaj dogaja in kakšne dolgoročne vplive bo imel tak ukrep na panogo.
Tisti respondenti, ki so imeli nekoliko slabše izkušnje s koristniki bonov, kar se tiče njihovega obnašanja in spoštovanja reda, tudi niso navdušeni nad prevladujočim številom le teh. K sreči pa se ni pa pokazalo, kar smo pogosto slišali v pogovorih s sobodajalci, da so »bonarji pogosti neobvladljivi, razgrajajo in dolgo v noč veseljačijo«.
Pod črto – turistični boni 2020 so po mnenju naših anketirancev, zelo uglednih manjših ponudnikov v turizmu, izdatno pomagali tudi manjšim akterjem k preživetju v času pandemije. Izkušnje z boni so bila dobre in želijo si podaljšanje teh ali uvedbo novih ukrepov v podporo turističnemu gospodarstvu.
Na koncu pa mnenje dr. Jurija Žureja, predsednika Nadzornega odbora Turistične zveze Slovenije
https://turisticna-zveza.si/predstavitev-organov-turisticne-zveze-slovenije/nadzorni-odbor

Dr. Jurij Žurej
Turistični boni so v velikem obsegu pomagali turistični panogi in lokalnim okoljem, kjer so se boni koristili. Domači turisti so namreč poleg koriščenja bonov dodobra izkoristili tudi lokalne ponudbe različnih storitev in blaga, kar pomeni da so imeli boni dosti širši vpliv kot zgolj pri ponudnikih, kjer so se boni pokoristili. Boni so zagotovili tudi temeljito redefiniranje Slovenije pri domačem gostu kot destinacije, ki je lepa, zabavna in vredna obiska. Za navedeno se je treba iskreno zahvaliti vladi, ki je sprejela ta ukrep, saj bi sicer dobršen del turizma verjetno le stežka preživel. Moramo pa v turizmu po obdobju bonov narediti resno samorefleksijo in se vprašati, ali smo za bone ponudili primerno storitev, ali pa imamo možnost za izboljšave in ali smo se v obdobju bonov skupaj kaj naučili in ali bolje cenimo domačega turista.