Naj mi vesoljni avtomobilski svet oprosti; prvič v življenju bom pisal o dveh avtomobilih, ki jih še nisem preizkusil. Pravzaprav kaj več kot fotografije nisem niti videl. Gre za dva avtomobila iz povsem različnih svetov. Ne samo, da eden prihaja iz Amerike, drugi iz Evrope. Imata povsem različno filozofijo, diametralno različen pristop do kupcev; kar pa jima je skupnega, je avtomobilski razred in cena.
Ampak vseeno, preden se zares lotimo obeh avtomobilov, je treba nekaj več povedati o Tesli – oziroma ustanovitelju Tesle. Brez najmanjšega dvoma je Elon Musk eden največjih genijev našega časa; na podjetniškem področju ga gotovo lahko primerjamo z največjimi umi, kot so Henry Ford, Steve Jobs, Bill Gates … Naredil je nekaj, kar drugim ni uspelo: spodbudil je zanimanje za električne avtomobile. Saj drži, da so obstajali že prej, ampak on je zanimanje za te avtomobile dvignil na povsem drugo raven. Nekateri se sicer norčujejo iz njega, češ da ima “naflancane” lase, ampak mene to sploh ne moti; tudi Wayne Rooney jih ima, pa zato vseeno dobro igra nogomet.
Brez dvoma je Elon Musk s svojo “Apple” taktiko uspel. Drugače si ne morem misliti, da za avtomobil, ki bo na ceste zapeljal šele čez dve leti – za katerega se niti natančno ne ve, kakšne zmogljivosti bo imel, pravzaprav niti nima še dokončne oblike in se seveda ne ve, kaj bo čez dve leti na področju električnih avtomobilov pokazala konkurenca! -, je več kot 100.000 ljudi v nekaj urah rezerviralo ta avtomobil (do danes že skoraj 400.000 in številka še raste).
Zdi se mi tako kot pri Iphonu: ko pride nov model, so ljudje pripravljeni ponoči čakati v vrsti, da bi ga prej dobili. Takim neverjetnim fotografijam sem se čudil na družabnih omrežjih, ko so bodoči lastniki pošiljali selfije … Očitno je Musk s “copy-paste Apple”, obral pravo marketinško in PR-strategijo.
Za Tesla model 3 pravijo, da bo lahko z enim polnjenjem prevozil kakšnih 300 kilometrov, da bo imel pospešek od 0 do 100 km/h pod šestimi sekundami in da bo tovarniška cena nekaj več kot 30.000 evrov.
Tesla model 3 foto: www.tesla.com
Seveda meni ne pride niti na kraj pameti, da bi sploh pomislil, da bi vplačal 1.000 ameriških zelencev zato, da bi imel možnost ta avtomobil kupiti – recimo leta 2019. Nekateri to dojemajo kot avtomobilsko-marketinški nateg stoletja. Ampak četudi je ali pa bi bilo to res nateg, je Musk uspel s Teslo narediti to, kar vsej vesoljni avtomobilski industriji do zdaj ni uspelo narediti: iz avtomobila je naredil “gadget”!
Po drugi strani pa imamo tu konservativnega Volkswagna s svojim passatom GTE. Ta je danes tu! S povsem znanimi zmogljivostmi, natančno določeno ceno, z ugledno tradicijo … Skratka z vsem, kar naj bi kupca zares zanimalo.
Celo subvencije za nakup passata v Sloveniji so povsem jasne: 4.500 evrov prispeva Eko sklad.
Kakšne – če sploh bodo – subvencije čez dve leti (če ste med prvimi vplačali model 3), seveda nihče ne ve. Morda jih sploh ne bo več …
Skratka – passat GTE je tu, z električnim dosegom 50 kilometrov (po tovarniških podatkih), z nekaj več kot 200 konjskimi močmi in ceno nekaj nad 40.000 evrov z vsemi dodatki (pred subvencijo) … -torej bosta ceni povsem primerljivi.
Ali je realen električni doseg med 30 in 40 kilometrov dovolj? Če vprašate mene, bi rekel, da za vsakodnevne potrebe zadostuje. Pot do službe in nazaj, pa še skok v trgovino … Ob tem pa imam povsem normalen avtomobil, s katerim se mi ni treba tresti, ali je naslednja polnilnica prazna, ali sploh deluje in ali je bližnji bife, v katerem bom spil kavo, spodoben, ali pa je bolj kot ne lokalni “pajzel”, kjer ima kava okus po opranih nogavicah … No, tudi o kakovosti izdelave ni nobenega dvoma, pa glede servisa in garancijah tudi ne. Skratka čisto nasprotje nakupu modela 3 … In že zdaj mi je jasno nekaj: GTE passatov ali navadnih passatov bo v Sloveniji vseeno prodano nekaj 10-, če ne 100-krat več kot modelov 3, čeprav se o passatih še zdaleč ne bo toliko govorilo in pisalo, kot se bo o modelu 3.
VW passat GTE foto: http://emobility.volkswagen.de/
Jasno, nekaj 100.000 modelov 3, kot jih bo zapeljalo na ceste, ne bo spremenilo avtomobilske zgodovine. To v absolutnih številkah pomeni kakšno tisočinko promila vseh avtomobilov, ki se vozi po cestah. Je pa Elon Musk odprl kar nekaj vprašanj o prihodnosti avtomobilske industrije. Namreč ne smemo mimo dejstva, da je postal paradni konj ameriške avtomobilske industrije! Američanom je namreč postalo jasno, da kljub aferam, ki so jih zakuhali japonski Toyoti in nemškemu VW, njihova klasična avtomobilska industrija v podobi GM-a in Forda ne bo nikoli več prva in največja na svetu. Torej se je treba obrniti v drugo smer, ki jo zastopa Elon Musk. Tako ima vso državno podporo – v obliki subvencij pa dobiva državno podporo celo pri nas … Tega dejstva ne gre podcenjevati.
Drugo dejstvo pa je to, da spreminja trende prodaje; vse avtomobile proda namreč neposredno tovarna brez kakršnih koli zastopnikov. Torej Primož Lemež ali pa Janez Novak – če hoče dobiti model 3 – denar nakaže neposredno tovarni. Avtomobil pa bodo že nekako dostavili tudi v Slovenijo. Posodabljali pa mi ga bodo kar iz tovarne, tako kot mi Bill Gates posodablja računalnik. Kot vsak električni avtomobil pa tudi model 3 ne bo rabil ravno veliko servisiranja. Morebiti je tu povsem na mestu strah, da bodo lokalni trgovci in mehaniki čez nekaj let skoraj povsem izumrli …
Še ena sprememba pa je sprememba v sami filozofiji razvoja avtomobilov. Elon Musk vse lastnike Tesla- avtomobilov pojmuje kot svoje testne voznike. Genialna ideja! Prvič je to veliko ceneje, kot pa da tovarna opravlja milijone in milijone testnih kilometrov in še potem ne more preizkusiti vseh mogočih razmer, ki jih doživijo vozniki. In drugič: Tesla dobi vse podatke o vožnji vseh svojih avtomobilov in tako neskončno več podatkov o načinu vožnje, kot jih ima vsa ostala avtomobilske industrija! Tisto, kar je pri tem najbolj zanimivo: vsi vozniki Tesel so ponosni na to, da so njihovi testni vozniki …
Skratka – gre za izredno zanimivo dogajanje na področju električnih avtomobilov. Za primerjavo sem vzel passata, lahko pa bi katerega koli priključnega hibrida; cela plejada jih namreč počasi prihaja tudi iz BMW-ja. Da o Toyoti ne govorim. Povsem jasno je, da bodo priključni hibridi v naslednjem obdobju, recimo čez kakšnih 10 let, kraljevali v prodaji, in da bo morala avtomobilska industrija misliti tudi na cenejše izvedbe. Če ne drugače, pa zato, ker jih bo v to prisilila zakonodaja.
Električni avtomobili pa se bodo počasi razvijali, vendar še dolgo ne bodo prevladovali; tudi zaradi nepripravljene infrastrukture ter pomanjkanja električne energije. 5 električnih avtomobilov pri odjemu električne energije namreč pomeni enak odvzem kot večja stolpnica … – če tega morda niste vedeli!
Rekli boste, da se mi ni treba bati zaradi prostih Teslinih polnilnic. Res ne? Zaradi direktive Evropske komisije bodo morale vse tesline polnilnice postati dostopne tudi ostalim uporabnikom. Potem pa seveda ne bo povsem samoumevno, da bodo vedno samevale, tako kot samevajo danes!