Strateško upravljanje je dobro znana, dobro raziskana in široko uporabljana praksa vse od druge polovice 20. stoletja dalje, strateško predvidevanje pa je v primerjavi z njim še vedno nekoliko eksotično in s preveč resnimi strateškimi teorijami.
Toda življenje v hitro spreminjajočem se svetu nas sili k iskanju nove, bolj fleksibilne metode za gradnjo uspešne prihodnosti našega podjetja. In tak pristop – torej predvidevanje – je namenjen temu, da nam pomaga.
Ne poskušajte napovedovati prihodnosti – raje jo ustvarjajte!
Konvencionalni strateški pristop temelji na ideji napovedi prihodnjega razvoja. Menijo, da nekateri strokovnjaki, znotraj ali zunaj podjetja, znajo nekako predvideti prihodnost in svetovati glede iste.
Strokovnjaki v poslovnih oblekah bodo našli najboljše mesto za podjetje v tej prihodnosti in utrdili pot v obliki ciljev, akcijskih načrtov in projektov. Včasih, ko se iz določenih razlogov prihodnost zdi preveč nejasna, lahko ustvarijo tri scenarije in se poskušajo pripraviti na slabši ali nenapovedan izid.
In zdi se, da ne deluje. Po podatkih Harvard Business Review je 90 odstotkov podjetjem ne uspe doseči svojih strateških ciljev in 60–90 % strateških načrtov podjetja nikoli v celoti niso zagnala in skušala realizirati.
Lahko bi to dejstvo pripisali nezmožnosti ljudi, da bi naredili dolgoročne napovedi, vendar je resnična težava v tem, da je prihodnost po naravi nepredvidljiva in ni pomembno, kako dolgo se trudite predvideti – zmotili se boste.
Tistega dne, ko sem pisal ta članek, sem nameraval imeti spletno srečanje s stranko in nato obisk mojega zdravnika. Imel sem zelo kratkoročni načrt, a ga nisem uspel realizirati.
Prvič, moj internetni sogovornik je nenadoma izgubil povezavo zaradi nekega tehničnega razloga.
Drugič, nekatere ceste v mojem mestu so bile zaprte zaradi tekaškega maratona, bil sem več kot eno uro ujet v prometu, zdravnica pa mi je sporočila, da me ne more več čakati.
Futuristi – strokovnjaki za predvidevanje – verjamejo, da je prihodnost nepredvidljiva, vsi poskusi napovedovanja pa so obsojeni na propad.
Prvič, kot sem omenil v prejšnjem članku, ljudje so manjvredni misleci o prihodnosti.
Drugič, svet je preveč večfaktorski sistem in eni sami možgani ali celo superračunalnik ne morejo upoštevati vseh dejavnikov. Torej nima smisla poskusiti opraviti delo, ki ga ni mogoče opraviti.
Dobra novica je, da je prihodnost mogoče ustvariti, čeprav je nepredvidljiva.
Cel svet okoli nas, razen naravnih predmetov, so ustvarili podjetni in aktivni ljudje. Torej, podjetje, četudi majhno, spreminja svoj svet in svoje okolje in pomaga ustvarjati prihodnost.
Ko menedžerji spoznajo, da prihodnosti ni mogoče napovedati, lahko pa jo ustvarijo, naredijo svojo prvi korak k strateškemu predvidevanju.
Najprej predvidevanje, nato strategija
Predvidevanje ni način za “ugibanje” ali “napovedovanje” prihodnosti. V pomoč so številna orodja, da ustvarite verjeten in zaželen scenarij jutrišnjega dne vaše industrije ali ožjega poslovnega področja.
Kadar sam izvajam igre predvidevanja, od udeležencev ne zahtevam, da najdejo odgovor na vprašanje: »Kakšna bo prihodnost vašega trga?« Prosim jih, naj odgovorijo na vprašanje »Kakšno prihodnost vašega trga bi vam bila bolj všeč?«
Z uporabo nekaterih metod predvidevanja se lahko igramo z možnimi scenariji, razpravo o njih in vizualizacijo.
Čeprav nekatere tehnike predvidevanja, na primer metoda Delphi, izgledajo kot poskus »kukanja« v prihodnost, je v jutrišnjem svetu igra predvidevanja ustvarjalna akcija.
Ne razmišljajmo veliko o verodostojnosti naših napovedi. Najboljši rezultat dostojne igre predvidevanja je seznam idej za prihodnost, vizije in strateške namere, ki jih je mogoče kasneje pretvoriti v akcijske načrte.
Igra Foresight pomaga sprostiti ustvarjalni potencial udeležencev in pogledati svet iz druge perspektive. Če si priznavamo, da je prihodnost nepredvidljiva, moramo biti pripravljeni, da bo naša vizija prihodnosti morebiti drugačna od resničnosti. Vendar to ne pomeni, da je razmišljanje brez vrednosti.
Prvič, katerikoli trenutni, današnji strateg mora oblikovati strategijo, ki jo je mogoče ponovno pregledati skoraj vsak trenutek, torej fleksibilno strategijo.
Drugič, sprostitev ustvarjalnega potenciala članov ekipe omogoča podjetju, da najde tako imenovani moteče rešitve in izdelke, ki spreminjajo igro, le kdo od izvršnih direktorjev po svetu ne sanja o njih?
Če želite videti svoje podjetje uspešno – se igrajte igre predvidevanja!
Svyatoslav Biryulin, podjetniški svetovalec iz Ljubljane