Predstavljajte si, da ste zelo uspešen poslovnež.
Ime vašega podjetja je na seznamu Fortune 500. Nekega čudovitega jutra vstopite v svojo veliko, s soncem polno poslovno stavbo.
Vaši zaposleni se vam smehljajo in vi jim vračate nasmeh. Počutiš se uspešno.
In potem vstopite v svojo osebno pisarno, da me srečate. In povem vam, da se morate pripraviti, da boste vse to podrli.
Kako bi se počutil?
Dinozavri iz preteklosti
Vam naslednje blagovne znamke zvenijo znano: NEC, DEC, Compaq, Atari, Commodore, Amiga, PET, Altair?
Vsa ta podjetja so včasih prodajala računalnike in bila uspešna. Toda zaradi različnih razlogov ne morete več kupiti prenosnika z njihovimi logotipi.
Ni jim uspelo ostati na površju, čeprav je Apple, Dell ali HP uspelo. In njihove zgodbe niso samo poslovni primeri.
Za njimi se skrivajo osebne tragedije, neuresničene sanje in zlomljene usode.
Ken Olsen, ki je leta 1957 soustanovil Digital Equipment Corporation (DEC), se je moral leta 1992 upokojiti. Soočal se je s kritikami, da je spregledal dobo osebnih računalnikov.
Posel je bil takrat v zatonu, a Olsenova upokojitev ni veliko pomagala. Leta 1998 je Compaq prevzel DEC. Vendar pa je Compaq štiri leta pozneje prevzel HP.
Kaj lahko naredimo, da se izognemo njihovi usodi?
Iluzija o koncu zgodovine
Če bi vas vprašal, ali ste se od leta 2013 spremenili, bi najverjetneje rekli “da”. Če pa bi vas vprašal, ali pričakujete, da se boste v naslednjih desetih letih kaj spremenili, bi verjetno, tako kot mnogi drugi, rekli “ne”.
Znanstveniki temu pravijo »iluzija konca zgodovine«.
Verjamemo, da čas, v katerem živimo, predstavlja konec zgodovine. Mislimo, da bo prihodnost skoraj enaka sedanjosti – čeprav je bila preteklost drugačna.
Za to je kriva evolucija.
Naši davni predniki niso skrbeli, katero univerzo bodo obiskovali njihovi otroci ali kako odplačati hipoteko. Živeti tukaj in zdaj so tudi prazne sanje mnogih današnjih podjetnikov in vodilnih delavcev.
Torej se kot vrsta nismo naučili pravilno razmišljati o prihodnosti.
Številne zmote in iluzije vplivajo na naše razmišljanje o prihodnosti.
Ko gradimo podjetje – z njegovo vizijo, sredstvi, blagovnimi znamkami in korporativno kulturo – se ujamemo v isto past.
Verjamemo, da bo trajalo večno.
Vendar pa, če ne vemo, kdaj in kako ga uničiti, lahko zaidemo v težave.
Graditi za uničenje
Industrije so različne.
Oblačila in obutev kupujemo in nosimo približno tako kot pred 500 leti. Pred 100, 200 ali 300 leti smo nosili jakne, hlače in usnjene čevlje.
Kuhamo hrano, se tuširamo in igramo nogomet na enak način kot naši starši.
Ojej, sploh se ne spomnim, kdaj sem nazadnje napisal pismo na roko…
Vendar se vse panoge spreminjajo. Zato moramo premagati svoj naravni strah pred spremembami in se vprašati, kdaj in kako naj preoblikujemo, preoblikujemo ali na novo zgradimo svoj poslovni model iz nič. Ker če tega ne storimo sami, bo to storil nekdo drug.
Knjige nas učijo, da je strategija ustvarjanje, širjenje in razvoj.
Gre pa tudi za uničevanje, rušenje in razgradnjo.
Večina izmed desetih najstarejših podjetij na svetu so evropske kleti. To je panoga, kjer je zvestoba tradiciji pomembnejša od inovativnosti.
Druge dejavnosti bi si morali redno postavljati nekaj neprijetnih, a nujnih vprašanj.
Neprijetna vprašanja
- So kakšni so načini za boljše zadovoljevanje potreb, za kar vaši kupci trenutno uporabljajo vaš produkt? Četudi ti načini morda obstajajo samo v teoriji, o njih temeljito razmislite. Vsaka inovacija je bila nekoč le teorija.
- Kateri startupi poskušajo prevzeti vaše stranke? Čeprav so oni doslej pod radarjem, vi pa na vrhu, se lahko to čez noč spremeni.
- Katerih potreb strank vaši produkti ne zadovoljujejo?
- Katere druge vrednosti lahko ustvarite za stranke?
- Katere dele vašega podjetja lahko neboleče odstranite?
- Kaj bi lahko v prihodnosti uničilo vaše podjetje?
V eni izmed epizod serije Hiše iz kart tibetanski menihi več dni ustvarjajo peščeno mandalo v predsednikovi hiši.
Peščena mandala je zelo zapletena in lepa večbarvna peščena risba na ploskvi. Ustvarjanje zahteva veliko časa in truda. Vendar takoj, ko dokončajo mandalo, jo uničijo. S tem tibetanski menihi poudarjajo, da je vse na svetu le začasno.
Tudi vaše podjetje je začasno, ne glede na to, kako trdo delate, da ga zgradite. Če ga nekoč ne boste uničili, da zgradite novega, ga bo pač nekdo drug.
Svyatoslav Biryulin, podjetniški svetovalec in strateg iz Ljubljane