O čem beremo in poslušamo?
O uspešnih zgodbah, o legendah, kot so Microsoft, Tesla, Facebook, Amazon, itd.
Kolikokrat pa zavemo milijonov podjetij, ki jim ni uspelo?
Najbrž kak podjetnik propade sleherno sekundo, vsako minuto se slišijo v srce trgajoči družinski prepiri in prav gotovo najmanj vsako uro v brezupu kdo od bankrotiranih podjetnikov naredi samomor, saj meni, da mu drugega ni preostalo.
Pa se kdo po stečaju tudi pobere?
Začne kaj drugega? Kdo se je po takem šoku, kot je nenameren stečaj, sploh sposoben vrniti v posel in ima moč, da to stori?
Sposobnost, da se odrine od dna, kamor ga je pahnil bankrot, je le redka. Nekaj podjetnikov ima prirojeno ali privzgojeno, nanjo pa se možno tudi pripraviti.
Walt Disney je bankrotiral 3- ali celo 5-krat.
Kot feniks je vstal iz pepela, pridobil nove investitorje, si opomogel in postal še močnejši. Ni poslušal kritikov svojih načrtovanih revolucionarnih projektov, ampak je vztrajno rinil je do končnega uspeha.
Poslovna kultura v angleško-ameriškem poslovnem svetu propadlega podjetnika vnaprej ne stigmatizira, ampak se poslovna skupnost raje sprašuje, česa koristnega se je podjetnik iz bankrota morda naučil.
Žal v Evropi stečaj še vedno velja za sramotno, nečastno in celo zavrženo dejanje.
Družina se takega podjetnika sramuje, banke ga zavračajo. Le razgledani poslovni partnerji ga sprejmejo in to celo lažje, kot bi sprejeli vedno uspešnega podjetnika, ki se ne zaveda svojih meja in bo prej kot slej zaružil.
Propadle, bolje rečeno – ponesrečene podjetnike je pametno soditi zlasti po njihovi sposobnosti odboja.
Ko tako dosežejo dno svoje podjetniške kariere, ali so dovolj močni, da se odbijejo in začnejo znova. Vsak podjetnik mora imeti vsaj nastavke tega v sebi, ko začne s svojim poslom, saj vemo, da več podjetij propade, kot uspe.
Zamislite si nekaj povsem realnih situacij:
– nenadoma vas zapušča vaš najboljši in ključni zaposleni in gre h konkurenci
– nenadoma spremenjena zakonodaja povsem onemogoči vaš produkt na trgu
– pozabili ste na denarni tok in nasedli, zaposleni pričakujejo plače
– vaš največji odjemalec, ki je zaslužen za več kot pol fakturirane realizacije, gre v stečaj.
Bo dovolj bridkih situacij?
Seveda, lahko bi še naštevali. Razlika med uspešnimi in neuspešnimi podjetniki je v precejšnji meri vztrajnost. Kaj naj se borimo proti pogubi?
Ohranite dolgoročno perspektivo
Komaj približno polovica malih podjetij preživi prvih pet let, nekatera propadejo kasneje. Ustanovitelji ne smejo imeti prehitrih pričakovanj, da bodo obogateli v dveh ali treh letih, sploh ne kot start-up, ki prihaja z nečim novim. Bil sem na pogajanjih med našim manjšim podjetjem z velikim znanjem in potencialom in tujim vlagateljem, predstavnikov skoraj sto let starega podjetja.
»Kolikšen bo donos v prvih treh letih?« je vprašal investitor.
»Ne manj kot 12% letno!« je zatrdil domači razvijalec in bil prepričan v to.
»Veš,« je rekel investitor, »investirali smo že marsikje. Nismo požrešni. Če bo to novo podjetje delalo prvi dve leti z majhno izgubo, bo vse v redu. Če bo donos 8% letno na srednji rok, bo tudi dobro, če pa 12% bo odlično!«
Podjetništvo je poklic, ne profesija,, ki poleg trenutne uspešnosti zahteva vzdržljivost. In čeprav je vsak posel pomemben, noben posel ni vreden, da bi nas iztiril.
Zavedajte se, da je vaše podjetje maraton, ne sprint z določeno ciljno črto. Pomislite na leta razvoja, ne na nujnost posla. In vedno si zapomnite, da vaš sedanji posel pogosto ni vaš zadnji, temveč odskočna deska za vaš naslednji podvig.
Sprejmite prednosti izkušnje
Številni se strinjajo, da so naši najbolj neprijetni trenutki naša največja vrednost. Ali, kot je rekel legendarni južnoameriški vojskovodja: »Poraz je bogatejši z izkušnjami, kakor zmaga!«
Pomislite na soočanje s težavami ob izbruhu pandemije covida19, pa naravnimi nesrečami in bolj ljudem lastnimi spremembami, kot je zakonodaja.
Prav razočaranje daje vrednost in vas lahko nauči, kaj popraviti in narediti drugače. Briljantnost ni značilnost podjetnika. Dinamičnost, vztrajnost in odločnost pa so. In boj je izkušnja in rezultat mora biti sprememba v vašem poslovanju ali organiziranosti. Učenje in prilagajanje.
Fokus na izkušnje
Ne mučite se z analizo hudih napak, ki ste jih storili vi ali vaše podjetje! Ne gnjavite se, to vodi le v stres in bolezen. Preučite napake in se od njih učite, spremenite procese, delate drugače. To je edina pot, ne pa obžalovanje in jadikovanje.
Če izgubite kupce, iščite druge, če kupci ne plačujejo v roku, najdite načine predplačil in odkupa terjatev. In tako dalje.
Učenje iz preteklih neuspehov je pomembno, vendar je najpomembnejše uresničevanje novih zmag, zato se ne zaciklajte v pogledu v preteklost. Glejte naprej!
Sanjajte v okviru razumnega
Dovolite si sanjati, ko se soočite s svojimi najtežjimi trenutki, namenoma sanjanje. Zamislite si rezultat in svoj prihodnji uspeh. Ni bližnjic, ne prehitevajte.
Ne fantazirajte, ampak verjemite, da je vaše želje možno uresničiti okviru realnih pričakovanj. Če merite previsoko, ste lahko tudi bolj usodno razočarani
Pod črto: podjetnik mora biti pripravljen tudi na najhujše. Takrat ne sme obupati, ampak iskati rešitve, vpeljati spremembe, četudi postavi vse na glavo.
Mora razmišljati široko in slediti svojemu cilju, pri čemer naj bo družbeno odgovoren.
Glavo gor!
Vito Komac