Splošni pogoji poslovanja (SPP) morajo biti usklajeni z določbami Zakona o varstvu potrošnikov (ZVPot-1), veljavnim od 26. januarja 2023.
Številni ponudniki morajo svoje dosedanje SPP prilagoditi in uskladiti z novim zakonom, ki je namenjen poenotenju zakonodaje za zaščito potrošnikov v Evropski uniji.
SPP so za podjetje pogodba o sodelovanju s svojimi kupci. Kupcem/potrošnikom dajejo višjo stopnjo zaupanja v ponudnika, saj so jim jasni npr:. garancijski pogoji, dostopnost servisnih storitev, plačilni pogoji, itd.
Splošni pogoji poslovanja pomenijo za podjetje smotrno racionalizacijo poslovanja, primarno predvsem zmanjšanje izgube časa v pri sklepanju prodajnih pogodb, zmanjšanje tveganj, še bolj pa zmanjševanje stroškov pri morebitnih zapletih s posameznimi kupci – B2B – oziroma potrošniki – B2C.
SPP praviloma oblikuje ena pogodbena stranka, s podpisom pogodbe pa zavezuje obe stranki.
Lahko so priloga glavni pogodbi ali pa se mora ta na njih sklicevati. Vendar so le zavarovalnice dolžne nanje posebej opozoriti sklenitelja zavarovanja.
SPP veljajo le, če so objavljeni na (branžno, panožno) običajen način, na primer na prodajnem mestu, v tiskanih komunikacijskih materialih in na spletni strani. Objava na običajen način je pravni standard, ki varuje interes nasprotne (praviloma šibkejše) stranke.
Stranka je zavezana SPP če so ti vključeni v sklenjeno pogodbeno razmerje in se stranki sklicujeta na njih.
Splošni pogoji poslovanja so pogoji, pod katerimi vaše podjetje posluje s svojimi strankami – bodisi potrošniki (B2C) ali pravnimi osebami (B2B).
Te pogoje lahko vsakič znova uredite in definirate v vsaki posamezni pogodbi, ki jo sklenete s svojo stranko (naročnikom/kupcem) ali pa tiste pogoje vašega poslovanja, ki so za vse enaki in od katerih ne odstopate, uredite “na splošno” tako, da veljajo za vse enako – tako nastanejo vaši splošni pogoji poslovanja (SPP).
Kot rečeno, so SPP nujni za podjetja v B2C poslu.
Naj sestavimo svoje SPP?
Preverimo, kaj za nas predpisuje zakonodaja. To je obvezno vnesti v SPP, lahko pa jih razširimo s posebnostmi iz našega posla. Seveda je najlažje prepisati SPP od konkurenta, vprašanje pa je, ali poslujeta na enak način. Najbolj smotrno je sestaviti delovno skupino, ki naj gre skozi vse faze poslovanja, ne le na papirju, ampak, da jih vizualizira in se o tem pogovarja.
Zelo uporabna je tudi igra vlog – mi in potrošniki. Šele v drugi vlogi, na nasprotni strani, se lahko vživimo v probleme in potrebe te stranke. S takim načinom lahko zares ustvarimo dober in uporaben SPP, ki bo koristen za obe strani.
Če bomo v SPP uporabljali nerazumljive formulacije in nejasen jezik, se taka določba v SPP razlaga v prid potrošnika. Medtem, ko lahko pogoje v B2B do neke mere prilagajamo, so pogoji v poslovanju B2C jasni in ščitijo potrošnika. Nejasne pogodbene določbe se razlaga v korist potrošnika. In upoštevati morate tudi določila, ki zavezujejo vas, sicer lahko dobite kazen za prekršek.
Prepovedani so nepošteni pogoji. Te natančno definira ZVPot-1 in bomo o njih še pisali v drugem prispevku.
Predvsem morajo SPP zajemati naslednje vsebine:
- Plačilni pogoji in roki plačila (ob podpisu, ob dobavi, ob montaži, po pregledu, itd.)
- Izključitev odgovornosti v določenih primerih, višina pokrite škode, napačno ravnanje kupca iz malomarnosti
- Jamstveni pogoji (vračilo blaga, vračilo denarja, garancija, rok za popravilo, ipd.)
- Opredelitev višje sile pri poslu (na primer udara strele in posledične škoda na elektronskem aparatu)
- Pridržek lastninske pravice (na primer do končnega obročnega poplačila blaga z morebitnimi zamudnimi obrestmi vred)
- Pristojno sodišče ali arbitraža v primeru sporov.
Splošne pogoje poslovanja je potrebno v številnih podjetjih posodobiti, saj ne ustrezajo več določilom novega Zakona o varstvu potrošnikov.
Še posebej to velja za spletno in platformno prodajo.
Uredništvo Podjetnik.net