Nedavna Gallupova študija je pokazala, da lahko priznanje zaposlenim za njihov trud pri delu pomaga izboljšati njihovo uspešnost in zmanjša verjetnost fluktuacije.
Kar 2/3 anketirancev, ki so menili, da jim šefi ne dajejo dovolj priznanj za njihova prizadevanja, aktivno iskalo nove službe.
V enem od podjetij, vključenih v raziskavo, so jim povedali več o njihovem načinu dela z zaposlenimi. Tako vsak novo zaposleni izpolni anketo o svojih življenjih navada in preferencah (hobiji, trgovine, restavracije, osebne storitve).
Ko želi takega sodelavca vodstvo zaradi uspešnosti nagraditi, pogleda najprej v anketni list.
V tem podjetju še pravijo, da ni pravil o velikosti darila, sicer pa se povprečno gibljejo med sto in dvesto evri.
Darila so lahko (kot v ZDA, tudi pri nas) šopek rož, obisk tematskega parka, spust z raftom, abonma za kulturne prireditve, masažni ali manikurni tretman, sistematični zdravstveni pregled, letna karta za tenis, ribolov, plezanje, golf, fitnes. Celo plačilo šolnine ali štipendija, plačilo za posel nepotrebnih tečajev (npr. dirkanje na ledu)
Vedno se je potrebno zavedati, da so podjetje predvsem ljudje, ki delajo v njem, njihove sposobnosti, uspešnost pri delu in njihovo zadovoljstvo.
Dobrih delavcev podjetje ne sme izgubiti.
Vito Komac, urednik našega portala, sicer pa več kot 30 let v podjetništvu, pripoveduje:
»V moji agenciji sem pred leti uvedel nekakšno tradicionalno druženje. Vsak petek po drugi uri smo zaključili z delom, komur se je mudilo, je odšel, ostali pa smo se zbrali v prostoru za kadilce in odprli steklenico ali dve dobrega vina.
Ob tem smo se sproščeno pogovarjali in nazdravljali dosežkom minulega tedna, pa tudi diskutirali o problemih. Udeležba je bila, kot rečeno, povsem prostovoljna, brez prisile ali mobinga. Običajno so ostali skoraj vsi, razen tistih, ki so morali po otroke v vrtec.
Darila za prizadevanje so lahko tudi dražja. Ko sem šel na dva pomembna sestanka v Skandinavijo, bi šel lahko sam, nikogar nisem potreboval, pa sem vendarle povabil s seboj mojega direktorja za prireditve. Da se mu zahvalim za dobro in uspešno delo, on pa je predvsem izjemno užival pri vzletanju letal. In presedala sva pogosto.
Kadar se je izkazala pri kakšni nalogi katera od ekip, so vsi dobili vstopnice za nastop znanega pop izvajalca.
Najbolj udarne člane kolektiva sem pošiljal tudi na letne marketinške dogodke, medtem, ko so se izobraževalnih dogodkov udeleževali po lastni želji. Seveda sem kdaj podaril kako malenkost komu iz kolektiva, na primer denarnico, uro, kos oblačila, teniške žogice, in podobno.
Računovodkinjam sem po izrednih dogodkih in njihovih intervencijah po navadi deloma oddolžil s šopki cvetja. Po oddaji letnih poročil pa je bila obvezna najmanj spodobna bombonjera ali uokvirjeno manjše umetniško delo za na steno.
Našo odvetnico, ki je preprečila goljufijo naše bivše zaposlene in je precej velik znesek denarja z našega računa ustavila med prenosom na njen račun, tako rekoč v zraku, sem se globoko zahvaljeval in jo vprašal, kako naj se jih oddolžim.
Pa je v trenutku pribila: »Karton viskija bo dovolj.«
Takoj sem se napotil v trgovino blizu sodišča, kjer itak uradujejo skoraj vsi odvetniki, kupil karton viskija znane znamke in ob priklanjanju osebja mi ga je trgovec nesel do pisarne naše odvetnice. Njen komentar je bil: »No, besedo pa držiš!«
Davčni vidik takega nagrajevanja zaposlenih
Ja, ne moremo kar podarjati, ne da bi obdarjenec za to v nekem trenutku postal davčni zavezanec. Po Zakonu o dohodnini (ZDoh-2) vsa darila zaposlenim in njihovim družinskim članom (v fizični obliki ali denarju) štejejo za boniteto, razen če ta na mesec ne presegajo 13€.
Pozor torej celo pred radodarnim in dobronamernim obdarovanjem otrok zaposlenih, starih do 15 let, ki jih izvajata Božiček in dedek Mraz, kjer se vrednost darila do 42€ ne všteva v davčno osnovo in jih podjetje knjiži kot davčno priznani odhodek.
V primeru, da pravna oseba obdari fizično osebo, ta pa ni v delovnem razmerju z njo, je lahko enkratna vrednost darila prav tako 42€. Celoletna pa ne sme preseči 84€, sicer mora ena ali druga oseba izračunati in plačati akontacijo dohodnine v višini 25%.
Kadar obdarujemo zaposlene z bonitetami v vrednosti do 15 EUR mesečno, se te ne vključijo v davčno osnovo.
Poslovna darila poslovnim partnerjem in pogostitve partnerjev so reprezentanca , katerih strošek je v skladu z Zakonom od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2) davčno priznan odhodek v višini 50 odstotkov.
Darila manjše vrednosti, na primer vzorci izdelkov in podobno, do vrednosti 20€, niso obdavčena. Ampak, poslovna darila so običajno večje vrednosti, medtem ko so promocijska – »giveaways« – lahko celo manj od evra.
Po Zakonu o davku na dodano vrednost – ZDDV-1 se za dobavo blaga šteje tudi uporaba blaga zavezanca zase, za njegove zaposlene in »brezplačna odtujitev tega blaga ali kakršnakoli uporaba blaga za druge namene«, ne za opravljanje dejavnosti. To velja za vse blago, za katero je bil DDV v celoti ali delno odbit.
Vseeno pa v to ne spadajo vzorci in darila manjše vrednosti. Od slednjih se DDV ne plačuje.
Naj povzamemo, DDV se ne plačuje:
- kadar ni protidobave produkta s strani obdarjenca
- če je vrednost darila manj kot 20€
- če darilo ni stalna oblika.
Če je v teh primerih zavezanec uveljavil odbitek DDV, tega ni potrebno plačati. Zelo smotrno je voditi »knjigo« poslovnih daril ter evidentirati prijavo, obračun in plačevanje DDV-ja.
Uredništvo Podjetnik.net