Številni profesionalci se sredi svoje kariere sprašujejo, kako naprej.
In mnogi si želijo več neodvisnosti, samostojnega odločanja in svobode. Nekateri vidijo poslovno idejo in ustanovijo zagonsko podjetje, pri čemer upajo, da ne bo eno od 90% novoustanovljenih, ki propadejo v nekaj letih. Srednja leta ustanoviteljev resda zmanjšujejo nebrzdan začetniški pogum, hkrati pa je novi podjetnik, sredi življenjske poti, bolj odgovorna oseba z družino, premoženjem in krediti, ki jih ne sme zaigrati. Vložiti pretežni del prihrankov, okrepljenih s krediti v nekaj novega, nepreizkušenega, čeprav silno obetavnega, je tvegan posel, ki bo morda nekaj let prinašal le stroške.
Alternativa?
Prevzem ostoječega podjetja.
Veliko manj je negotovosti, nepredvidenih stroškov in čakanja na prvi dobiček. Morda je ta skromnejši pri prevzetem podjetju, je pa zanesljivejši, manj kaotičen in manj stresen.
Na svoji karierni poti sem prevzel tudi tri ali štiri podjetja in pišem tudi iz svojih izkušenj.

Naj najprej kratko navedem prednosti prevzema!
- Takojšen vstop v želeni sektor, za katerega imamo že nekaj idej za izboljšave poslovanja in širitev ponudbe, s katerimi bomo nadgrajevali že pozitivno poslovanje. Skratka, smo na vrhu zaletišča!
- Namesto konkurenčne borbe z nekim (dosegljivim) podjetjem, ga enostavno prevzamemo, si s tem kupimo čas (namesto dolgih let problemov zagonskih podjetij) in le nadaljujemo poslovanje, saj podjetje posluje, ima kupce, ki plačujejo in zaposlene, ki opravljajo svoje delo.
- Napake v razvoju in rasti prevzetega podjetja so bile že storjene (ne bremenijo prevzemnika) in so najbrž odpravljene.
- Izognemo se ustanoviteljskim težavam in zapletom in pridobimo na času, ko bi sicer vložek v novo podjetje miroval in bi ga bilo treba dopolnjevati.
- Prevezeto podjetje že ustvarja prihodek, kar zmanjšuje tveganje, ima izkušene zaposlene, približno razvojno in tržno strategijo, ima ponudbo – produkte in tudi nabor kupcev zanje, vse to in še kaj prihrani čas, denar in stres, daje dolgoročno stabilnost in zmanjšuje tveganje prevzemnika.
- Fokus imamo na rasti, izboljšavah, ne pa na preživetju.
- Vključimo svoja ‘speča’ poslovna omrežja.
- Financiranje – podjetju, ki izkazuje dobro kondicijo in ima spodbudne prodajne rezultate, je veliko lažje pridobiti sredstva, kot zagonskemu. Dober razvojni načrt je skoraj pogoj. Ne le banke in skladi, tudi dobavitelji so pogosto kooperativni in pomagajo graditi posel.

Nevarnosti v prevzemu
- Potvorjeni poslovni, zlasti finančni izkazi ciljanega podjetja, ali vsaj preveč podvrženi kreativnemu računovodskemu friziranju; pri prevzemu je potreben (pogosto tudi večmesečen) skrben pregled, ki ga izvaja od prevzemnika najet strokovnjak ali skupina.
- Že zaposleno vodstvo, ki je podjetje soustvarjalo in se ne želi odreči lastni viziji, če jo ima, je pa nekako krivo za to, da je podjetje sploh naprodaj (tudi če ga prodaja dedič, bi moral biti management toliko zagret, da bi ga kupil sam); novi lastnik mora nekaj ljudi,ki bodo zavirali razvoj in posel, zagotovo odstraniti in uvesti novo korporativno kulturo.
- Potrebna je predhodna skrbna analiza dobaviteljev in kupcev, torej kje bi se lahko v bližnji prihodnosti kaj zataknilo in bi se prevzemnik tolkel po glavi.
- Bo prevzem predvsem lastniškega značaja, ali bo novi lastnik tudi vodil podjetje? Če ga bo vodil – ali ima ustrezne kompetence in strokovno znanje? Prevzemnik naj si izbere dejavnost in podjetje, kateremu bo lahko največ prispeval, bodisi kot vodja (kadar ima to dobro, na neorganizirano ekipo), kadrovski strokovnjak (če je ponudba dobra, manjka pa primernih zaposlenih), strokovnjak za marketing (morda se podjetje sploh ne zna predstaviti ciljni javnosti) ali za prodajo (dober produkt ne najde poti do kupcev); če bo prevzemnik počel stvari, ki ga ne zanimajo ali jim ni dorasel, se bo kmalu naveličal, morda popeljal prevzeto podjetje v izgubo ali celo stečaj.
Začnite z majhnimi koraki. Pridobite podjetje, katerega največja slabost je vaša največja moč, in preverite, kako daleč ga lahko pripeljete.
Številnim prevzemnikom pasivno lastništvo zgolj zaradi dobička ni izključni motiv. Gre tudi za poslanstvo in vrednote: za ustvajanje delovnih mest, plasiranje ali ustvarjanje vpliva, izboljšanje produktov v korist skupnosti itd.
Podjetja so bolj ali manj diskretno naprodaj. Povprašajte v zbornicah, berite oglase, spremnjajte poslovno sfero, spoznajte kakšnega svetovalca, …
Ni nujno, da je podjetje brez naslednika drago. Celo zelo poceni je lahko. Preverite!
Če prevzamete podjetje, imejte tudi vsaj približno razdelano izhodno strategijo. Kaj boste počeli čez pet ali deset let?






