Če bi vas zdaj vprašal, kakšen je vaš poslovni model, bi mi verjetno začeli razlagati, kaj delate. Verjetno bi za to porabili tudi precej več časa kot eno minuto. In najverjetneje je, da bi govorili o sebi, torej kdo ste (vi ali vaše podjetje) in s čim se ukvarjate. Tako bi izvedel nekaj o vas, bolj malo pa o vašem poslovnem modelu. Če se ne strinjate s to predpostavko, ste najverjetneje izjema in znanilec poslovne pomladi. Kar je seveda za vas zelo dobro. Ampak ta prispevek prvenstveno ni namenjen vam, lahko pa ga seveda preberete do konca, če to želite.
Prispevek je namenjen »vsem ostalim«, ki so v tej zgodbi ne po svoji krivdi. Verjamem, da se vsakdo, ki se je med »vsemi ostalimi« prepoznal, trudi po najboljših močeh, kar je vse pohvale vredno. Ampak kaj, če se trudi v napačno smer? Kaj, če hodi v nepravih čevljih in je pot naporna, pa tega niti ne opazi, ker »tako pač je«?!
Vprašajmo se, zakaj je (pogosto) tako. Ponavadi zato, ker drugače (še) ne znamo. Znamo tisto, kar smo se učili in naučili. O poslovnih modelih se donedavnega pri nas nismo učili kaj dosti. Morda teorijo v sklopu izobraževanja na poslovnih oz. ekonomskih šolah in fakultetah. A teorija je eno, v praksi pa se pogosto izkazuje drugače.
Kje je torej rešitev?
Skriva se v enostavnosti. Če želimo opraviti neko delo ali rešiti določen problem, je zelo koristno, da uporabimo ustrezno orodje.
“Business Model Generation” je bil preveden v veliko mednarodnih jezikov.
V tem primeru gre za orodje, ki mu pravimo »Business Model Canvas« ali po slovensko »platno poslovnega modela«. Kljub temu, da sem zagovornik uporabe ustreznih izrazov v domačem jeziku, bom v nadaljevanju raje uporabljal »kanvas«. Platno mi enostavno »ne leži«. Že kar nekaj let je minilo, odkar je kanvas v svoji knjigi Business Model Generation, ki jo je napisal v soavtorstvu z Yvesom Pigneurjem, predstavil Aleksander Osterwalder.
KAJ JE KANVAS?
Kanvas je vizualno orodje za oblikovanje poslovnih modelov, ki »deluje« po načelu »visual storytelling«.
Najbolje, da gremo naprej po vrsti. Najprej spoznajmo, kaj je oblikovanje poslovnih modelov. V Sloveniji je najverjetneje prva misel, ko omenimo oblikovanje, v povezavi z industrijskim oblikovanjem, torej oblikovanjem predmetov in najverjetneje še z grafičnim oblikovanjem – torej ustvarjanjem vizualnih podob in identitete.
Vendar pa lahko oblikujemo še marsikaj drugega. Na primer misli. Pomislite na dojenčke, kako se trudijo. Oblikujemo lahko storitve in nenazadnje poslovne modele. Da bi slednje lahko počeli, se je najprej potrebno naučiti jezika oblikovanja poslovnih modelov. Temu bi lahko rekli tudi »navodila za uporabo« kanvasa, ki je v tem primeru orodje, s katerim si bomo pri oblikovanju pomagali.
Omenili smo, da je kanvas vizualno orodje. Na prvi pogled je podoben tabeli z devetimi polji. Kanvas seveda ni tabela, in to si je zelo dobro zapomniti, ker bomo v nasprotnem primeru kanvas napačno uporabljali. Najbolje takoj in za vselej. To pomeni, da v kanvas nikoli ne bomo ničesar neposredno pisali. Vse podatke bomo zapisali na listke, ki jih bomo na kanvas prilepili v ustrezna polja. To nam bo hkrati omogočilo, da bomo pred zapisovanjem prečistili svoje misli oz., da ne bomo dolgovezili in pisali nepotrebnih stvari. Listek je pač majhen, prostor v polju kanvasa pa je tudi omejen.
Zapomnimo si še eno pomembno pravilo: na enem listku bo vedno samo en podatek. Za primer: vseh strank, ki jih utegne naša ponudba vrednosti zanimati, ne bomo stlačili na en listek, pač pa bomo vsako zapisali na svojega. Verjemite, da se v teh navodilih skriva logika. Tudi tu ni nič drugače kot pri ostalih orodjih. Znati jih je potrebno pravilno uporabljati, sicer si z njimi lahko naredimo več škode kot koristi.
Zakaj je kanvas vizualno orodje?
Namen kanvasa je, da poslovni model vizualiziramo. To pomeni, da na enem listu papirja s pomočjo kanvasa predstavimo vse bistvene sestavine poslovnega modela, kar nam omogoča, da dejansko vidimo vse medsebojne povezave in soodvisnosti. Omogoča nam tudi, da enostavneje izmenjujemo ideje. Vse to nam pomaga pri hitrejšem sprejemanju odločitev.
Zdaj pa si zamislite poslovni načrt. Verjetno ste ga že kdaj delali. Podatki v njem so predstavljeni opisno, številčno in z različnimi grafi. Poslovni načrt je v bistvu po obliki knjiga, ki opisuje naša predvidevanja, kako naj bi poslovali. Žal je knjigo potrebno prebrati večkrat, če si resnično želimo zapomniti, kaj v njej piše. To pa zahteva čas. Tega pa nimamo ravno preveč, da bi večkrat zapored brali poslovni načrt. Včasih se tudi zgodi, da ga preprosto damo komu narediti, ker nimamo časa, da bi ga sami, in ker ga nujno potrebujemo (na primer za pridobitev posojila). Vprašamo se lahko, koliko je to dejansko naš poslovni načrt.
Predlagam obratno pot: naučite se oblikovanja poslovnih modelov. Prvič zato, ker boste tako vedno znali opisati svoj poslovni model, in drugič zato, ker boste s pomočjo poslovnega modela tega zlahka razširili v poslovni načrt.
In še odgovor na vprašanje v naslovu: kanvas je vizualno orodje, ker nam dejansko omogoča vizualno predstavitev poslovnega modela, oz., če želite, tega, kar počnemo. Predvsem pa, zakaj to počnemo, komu pomagamo oz. rešujemo problem, kako to počnemo, kaj potrebujemo za to (naši ključni viri), katera opravila moramo vse opraviti, s kom nameravamo sodelovati (naši partnerji), kako nameravamo dostopati do strank in kakšne odnose želimo imeti (graditi) z njimi. In nenazadnje – kakšne stroške bomo imeli pri vsem tem in kako bomo zajemali prihodke.
Vse to je prikazano na na enem listu in nam pomaga povedati zgodbo našega poslovnega modela na kratek in razumljiv način. V osrčju te zgodbe je naša ponudba vrednosti, ki jo nudimo svojim strankam. Ta zgodba se pripoveduje tudi na drugačen način. Ne začenjamo je namreč z »mi« ali »naše podjetje«. V ospredje postavimo stranke in ponudbo vrednosti za njih.
Povzetek:
Kanvas oz. orodje za oblikovanje poslovnih modelov uporabljajo prodorne organizacije po celem svetu, med njimi NASA, Microsoft, WWF, Master Card. Knjiga »Business Model Generation« je bila dosedaj prodana že v več kot milijon izvodih. Prevedena je v več kot 40 jezikov, med njimi tudi v mongolščino. Sam kanvas pa si je s spletne strani preneslo že več kot 5 milijonov uporabnikov. Kanvas je učinkovito orodje, enostavno za uporabo, ki deluje in daje uporabne rezultate, … če ga uporabljamo na pravilen način.
Naslednji prispevek: