Vsa pohvala gre Amwayu, morda najpomembnejšemu svetovnemu mrežnemu marketingu, da vlaga sredstva tudi v raziskave, ki mu na prvi pogled ne nosijo koristi.
Po skoraj letu dni od opravljenega anketiranja v 44-tih državah sveta, od tega 29-tih evropskih, je Amway predstavil rezultate raziskave Global Entrepreneurship Report.
Koordinatorka raziskave za vzhodno Evropo, gospa Candan Çorbacıoğlu o projektu pravi:
Tokratna tema omenjene raziskave je Duh podjetništva, medtem ko je bila prejšnja posvečena podjetniškemu usposabljanju in izobraževanju. Slovenskih anketirancev je bilo preko 1000, evropskih skupaj skoraj 30.000, po svetu pa skupaj 50.000, zato so izsledki relevantni. Respondenti so bili naključno izbrani prebivalci od 15. leta dalje, struktura anketirancev pa zelo podobna strukturi prebivalstva sicer.
Na podlagi dostopnih podatkov smo za Novi Podjetnik pripravili svoj pogled na obravnavano problematiko.
Pozitiven odnos do podjetništva se je v Sloveniji v zadnjem letu povečal za 5 % in znaša 83 % – kar je več od evropskega povprečja (72 %), pa precej manj od vodilne Danske s 96 %. Bolj pozitiven odnos imata mlajši ter bolj izobražen del populacije. Menimo, da bi bil letošnji rezultat še boljši, saj je zavedanje o start-upih in medijska pozornost istim vsepovsod prisotna.
Podjetniški potencial v evropskih državah pravzaprav stagnira na 38 %. Najmanjši je v Bolgariji (24 %), najvišji v Grčiji (52 %) in baltskih državah – slovenski pa komajda nad povprečjem s 43% in daleč od južnoameriške pripravljenosti (72 %). Pri slovenskih moških je želja po samostojni poti enaka kot leto poprej, ženske pa kažejo kar 14 % večjo pripravljenost za podjetništvo od moških – pa tudi 25% več, kot je evropsko povprečje. Nasploh opažamo tudi večjo resnično pripravljenost žensk za vstop v podjetništvo: so, denimo, podjetniške delavnice, kjer ženske povsem prevladujejo, pripravljene so se učiti (bolj kot moški), pa vendarle manj tvegati (v nasprotju z moškimi).
Prednosti podjetništva so bile opredeljene v petih odgovorih.
Prvouvrščeni “samoizpolnitev; možnost uresničitve lastnih idej” je zrasla za tretjino: na 61 % , kar je skoraj pol več od evropskega povprečja; slovenskim ženskam je to pomembnejše kot moškim, pa tudi mnogo bolj kot evropskim ženskam.
Drugi je “neodvisnost od delodajalca, biti sam svoj šef” s 53 %.
Presenetljivo je tretji odgovor “vrnitev na trg dela, alternativa brezposelnosti” s 47 % in je v zadnjem letu zrastel skoraj za 40 %, kar si lahko razlagamo tudi kot odraz hude zaposlitvene krize v Sloveniji, saj je ta odgovor v Evropi dobil pol manj glasov.
Na težak ekonomski položaj kaže tudi visoko strinjanje z odgovorom “možnost dodatnih prihodkov” (46 %), ki je za tretjino višje od evropskega povprečja in najvišji v srednji generaciji respondentov.
Strah pred neuspehom oz. propadom je močan faktor odločanja za podjetniško pot. Vendar se je ta v Sloveniji pomembno zmanjšal – na 54% -, medtem ko je evropsko povprečje 69 %, pri Italijanih pa celo 90 %; najnižji je ob Severnem morju. Strah ima več sestavin in med njimi so naši anketiranci postavili na prvo mesto strah pred finančnimi bremeni v času do stečaja; so pa v drugih krajih respondenti precej bolj ‘prestrašeni’. Ne vemo, ali gre za pomanjkanje informacij o tem, kaj se resnično v raznih oblikah zgodi ob bankrotu in morebitni stigmatizaciji, ali pa so se zadeve dejansko izboljšale in se je percepcija bankrotiranega podjetnika spremenila.
Da je družba podjetništvu prijazna, meni komaj četrtina vprašanih ali pol manj od evropskega povprečja. Stanje se je izboljšalo pri mlajših in precej poslabšalo pri starejših respondentih, ob čemer se pojavlja vprašanje, s kakšnimi instrumenti bo nezaposlene starejše občane država vrnila na trg dela oziroma samozaposlitve. Pogum, izražen v prejšnjih odgovorih, nima podpore za realizacijo želja v neprijaznem okolju za podjetništvo.
Podoba podjetnika v očeh slovenske javnosti je rangirana na prvih mestih takole:
- … “se radi učijo novih stvari” (93 %)
- … “želijo uživati življenje”
- … “so radi vodilni in radi govorijo drugim, kaj naj delajo”
Torej dinamični in učeči se vodje z intencijami vodij, ki pa so tudi :
dobrodelni: … “želijo pomagati ljudem”,
in načelni: … “menijo, da bi ljudje morali spoštovati pravila ves čas, tudi ko nihče ne gleda”.
Rezultati za Slovenijo se ne razlikujejo pomembno od ostalih, dobljenih po svetu. Zanimivo bi bilo vedeti, kako so rangirali odgovore podjetniki in samozaposleni, ki jih je bilo med vprašanimi 8 %.
Indeks podjetniškega duha –
T- Amway Entrepreneurial Spirit Index (AES) temelji na teoriji načrtovanega vedenja glede zaželenosti vstopa med podjetnike, zmožnosti in pripravljenosti to storiti, ter podjetnikove stabilnosti ob pritiskih okolice.
Slovenija je evropska zmagovalka z indeksom 70, kar je več tudi od celinskih povprečij! Najbližja v EU ji je Litva s 60, zadnja na lestvici pa Hrvaška z indeksom 28.
Naj navedemo še nekaj iz komentarjev, iztrganih iz širšega poročila, ki ga je imel prof. dr. Mitja Ruzzier na predstavitvi raziskave glede na ugotovitve v Sloveniji.
….»Podjetništvo in biti podjetnik postaja (preveč) trendovsko …«
….»Velike razlike med generacijami in vrednostnim sistemom …«
… »Želja po ustanovitvi lastnega podjetja pada s starostjo …«
…»Strah pred neuspehom….je manjši zaradi sprememb sistema, manj zaposlitev za nedoločen čas… in splošne promocije podjetništva …«
… »Podjetniki so dejansko postali vzorniki!« … kar je nadpovprečno pozitiven odnos do podjetništva (83 %, mladi celo 91 %).