Vsakdo je že na svoji življenjski poti naletel na vsaj eno narcistično osebo.
Pa najbrž ne le eno, ali pa jo morda ni prepoznal kot tako. To so lahko pretekle ljubljene osebe, tudi (izven)zakonski partnerji, o katerih se dokončno zavemo njihovega narcističnega značaja šele, ko se odlepimo od njih. Spoznamo jih predvsem po tem, da postavljajo svoje potrebe pred potrebe vseh drugih, tudi naših. Pravzaprav jih te niti ne zanimajo, jim ne prisluhnejo in jih niti ne želijo spoznati.
Prav gotovo pa ste naleteli na narcise v službi, pri delu, na vaši podjetniški poti.
Ampak, kako naj jih čim prej prepoznamo, da bo storjena škoda iz naslova narcizma čim manjša? Da se bomo izognili tveganjem, razočaranjem in celo ogrožanju našega obstoja?
Psihoterapevtka Amy Morin omenja nekatere tipične pojavne oblike oziroma ‘markerje’ s katerimi lažje prepoznamo narcistično osebo in jih spodaj povzemamo.
o Narcis postavlja sebe pred vse in vse mora biti po njegovo in podrejeno njegovim interesom. (Se spomnite tistega komada od Josipe Lisac: Sve po mom? op.urednika)
o Narcis je vseveden, vsi drugi so inkompetenti bebci. Tako se dogaja, da organizatorji podučujejo strojnike, managerji oblikovalce, politiki raziskovalce javnega mnenja in podobno. (Sam sem kot vrhunsko manifestacijo narcizma doživel nastop mojega hrvaškega poslovnega partnerja, ki je tuje strokovnjake z referenco instaliranih 1000 MW vetrnih turbin podučeval, kako se to počne, ne da bi imel sam eno samo turbino ali bi jo instaliral – op. urednika).
Narcis svoje mnenje vnaprej utrdi z izjavami, kot: Tole nimate prav; V tem grešite; Morali bi drugače; … Svoje stališče zagovarja do konca, zato se ‘pametnejši’ umikajo, narcis pa meni, da je zmagal, ker ima prav.
Narcisi ostale ljudi podcenjujejo, jih imajo za manj pametne in se posmehujejo njihovim izkušnjam.
o Za narcise pravila ne veljajo, pravila so zato, da se kršijo, in pametni ljudje (kamor seveda prištevajo sebe) si ustvarjajo svoja pravila, ali prepričajo druge, da jim zakone in pravila malce priredijo, ukrivijo ali zanemarijo, saj so jih itak sestavljali bebci.
o Narcisi so prepričani o svoji edinstvenosti, ki jo okolici razkazujejo tudi s prestižnimi dizajnerskimi oblačili, bondovskimi zapestnimi urami, dragocenimi ekskluzivnimi avtomobili in druženjem z zelo znanimi ljudmi, iz stroke, posla ali estrade, da bi tudi nanje posijal žarek slave in bi bil njihov narcizem primerno negovan.
o Narcisi so mojstri prvega vtisa, so šarmantne osebe, ki prevzamejo občinstvo, delujejo zaupno, ljubeznivo in vznemirljivo; žal pa ta vtis kmalu zbledi v spopadu z resničnimi problemi. Narcisi pričakujejo, da jih vsi občudujejo in ‘jedo iz roke’.
o Narcisi so lahko zelo občutljivi na kritiko, na negative reakcije in komentarje okolice glede njihovih dejanj in razkazovanja. Pogosto na to reagirajo neustrezno, tudi maščevalno.
Delati z narcisom je lahko težavno.
Prej, ko spoznate, da imate opravke z narcisom, lažje ga boste obvladali, saj boste razumeli njegove reakcije, in lažje se boste zaščitili s postavljanjem meja.
Poglejmo si še druge aspekte narcizma v podjetništvu!
Združena akademska raziskava je potekala v treh državah in je zajela 4798 respondentov, zatorej je – če so bili tudi vprašalniki ustrezni – vsaj pogojno vredna zaupanja.
Ugotovitve kažejo na pozitivno povezavo med narcizmom in podjetništvom, še posebno v zgodnji fazi podjetništva. Ta povezava s poudarkom med vodenjem in narcizmom je linearna.
Narcise privlači podjetništvo bolj kot služba, saj v njem lažje uresničijo potrebe po pozornosti, občudovanju, moči in neodvisnosti, celo po uresničevanju javnega herojskega lika podjetnika.
Seveda se narcisi odločajo tudi za druge karierne poti, ki jim to omogočajo, čeprav ne zagotavljajo neodvisnega odločanja (npr. umetniki, politiki, novinarji,…)
Narcisi so načelno bolj zadovoljni z življenjem.
Raziskava kaže, da narcizem ni povezan z uspešnostjo podjetij v lasti narcisov (malih in srednjih podjetjih), so pa nekaj boljši od podobnih konkurentov. To se sicer ne odraža ločitveno v finančnem položaju vodij-narcisov.
Pozitivna povezava med narcizmom in podjetništvom je tudi v tem, da so narcisi bolj naklonjeni tveganju (kar je gonilo podjetništva – op. ured.), inovativni in proaktivni. To se odraža tudi na ravni organizacije, saj so te bolj prodorne in odražajo značaj podjetnika – ustanovitelja.
Narcizem ima torej mešan vpliv na podjetništvo.
Poleg omenjenih dobrih lastnosti za zagon podjetja, imajo narcisi v kasnejšem poslovnem procesu težave z manjšim nadzorom, saj na odločitve vplivajo tržni pogoji in deležniki, kar zmanjšuje njihovo pozitivno vlogo ali jo celo spreobrnejo.
Narcisi so tudi manj učljivi od neuspeha in so bolj nagnjeni k ustanovitvi novega podjetja, skratka, begajoči.
Torej, narcisi, tudi tisti, ki ne razmišljamo tako o sebi, podjetništvo je lahko naša pot samouresničevanja.
Uredništvo Podjetnik.net