Pri svojem delu se povezujem z ljudmi in podjetji, ki delimo podobno vizijo in vrednote. Vizija spletnega portala Podjetnik.net je izboljševanje nivoja podjetništva in poslovanja. In tudi moja vizija je enaka.
Zakaj je potrebno nivo podjetništva in poslovanja pravzaprav izboljšati? Zato, ker smo očitno nekje zgrešili – zgrešili oz. pozabili smo osnovni pomen podjetništva.
Kaj je v osnovi podjetništvo? Podjetništvo lahko opredelimo kot proces ustvarjanja nečesa novega. Podjetnik je človek, ki vidi potrebe v okolju in za to ponudi rešitve za zadovoljitev teh potreb. Podjetnik prične zaposlovati ljudi, ki bodo prispevali svoja znanja in izkušnje, da bo on lahko uresničeval svojo vizijo. Predvsem je pomembno, da zna podjetnik svojo vizijo prenesti na ostale zaposlene, saj bodo le tako ljudje vedeli, zakaj delajo to, kar delajo. Ob svoji ustanovitvi podjetnik/ustanovitelj zelo jasno vidi potrebe, kasneje pa se mu zaradi nenehnih sprememb ta slika zamegli.
Poglejmo si primer, kako lahko direktor dobi idejo, motivira in navduši svoje zaposlene. Peter Schultz je bil predsednik družbe Porsche. Obiskal vse oddelke in se predstavil zaposlenim. V razvojnem oddelku je mimogrede vprašal: » Ali naši tekmujejo na Le Mansu?« Zaposleni so odgovorili, da ne, ker so menili, da je to za njih prezahtevno. On pa ni bil enakega mnenja – zaupal je hišnim strokovnjakom, da zmorejo. Dejal je: »Delamo športne avtomobile, zato bomo naslednje leto tekmovali v Le Mansu. Vas v razvojnem oddelku pa izzivam, da se potrudite in verjamem v vas, da bomo prihodnje leto zmagali.« Inženirji so izziv vzeli resno, delali so dan in noč, razvili motor, oblikovali avto in ga preizkusili. Šli so v Le Mans, tekmovali in zmagali.
Slavje! Veselje je bilo veliko, a kratkotrajno. Tekmovalna komisija dirke v Le Mansu je nepričakovano spremenila pravila za naslednjo dirko, kar je pomenilo, da bi morali Porschejevi inženirji ponovno oblikovati in preizkusiti povsem nov avto.
Inženirji so bili obupani. Schulz pa je bil nadušen. » Morali bi biti veseli, da so spremenili pravila!« je dejal. «Niso jih spremenili samo za nas, spremenili so jih za vse. Kdo bo zmagal tokrat! Kdo bo uspel? Odgovor se glasi: tisti, ki bodo hitrejši in se bodo najbolje spoprijeli s spremembo. Šibkim pa bo spodletelo.«
Kaj sem želela povedati z zgornjim primerom? Spremembe v okolju so edina stalnica in vedno je potrebno izhajati iz potreb okolja. V človeški naravi pa je, da si ljudje ne želijo sprememb, zato je ključna naloga direktorja/lastnika podjetja, da zna prikazati delo kot izziv in jih motivira v premik.
Zakaj sprememba povzroči težave? Dr. Ichak Kalderon Adizes, ki je eden izmed vodilnih strokovnjakov za menedžment je lepo opisal vzrok težav v podjetništvu, organizacijah in državah.
V mladem podjetju se trženje in prodaja zelo hitro spreminjata, saj se odzivata na spremembe na trgu. Zakaj? Ker nujno potrebujeta stranke. Za stranko ste pripravljeni narediti karkoli, vendar težava nastane, ker ostali oddelki ostanejo v kameni dobi. Kar na jok mi gre, tako res je to. V podjetju, kjer sem želela uvesti spremembe, da bi se prilagodili stranki, mi je dir. računovodstva osorno, vzvišeno in arogantno dejal: » Tako delamo že 25 let in ne bo nobenih sprememb, tu sem jaz šef.« Ostali oddelki se spreminjajo zelo počasi, obnašajo se kot, da ne bi bili del podjetja, ki ima skupno poslanstvo. Zaradi tega ima podjetje težave in če se vsi oddelki ne prilagajajo, nastanejo vrzeli oziroma ozka grla, čemur rečemo »težave«. Če vrzeli ne zapolnimo dovolj hitro, težave postanejo kriza. Razpadanje se širi in čim hitreje podjetje z novimi proizvodi prodira na nova tržišča, tem manj informacij ima vodstvo, ki zato dela vedno bolj na slepo. Kadar ima vodstvo nepopolne ali celo napačne informacije, lahko sprejme slabe oziroma napačne odločitve, kar se pogosto tudi zgodi, kar ima usodne finančne posledice. Prodaja morda raste, dobiček pa pada in vodstvu se ne sanja, zakaj. Zaposleni niso pripravljeni, posamezni oddelki med seboj ne komunicirajo. Oddelki napredujejo z različno hitrostjo in ker se vodstvo osredotoča samo na trg, za ostale oddelke pa se ne meni, ima podjetje cel kup težav, s katerimi se bodo najverjetneje spoprijeli šele, ko se bodo že spremenile v krize.
V svoji poklicni karieri sem bila velikokrat priča takim razpadom. Ko sem pred nekaj leti razlagala svoje rešitve uspešnemu podjetniku, predavatelju, mi je dejal: » Očitno ste imela prav take življenjske izkušnje, da znate podati rešitve.« Sama sebe sem tolažila, ko sem še delala za ta podjetja, da, dokler ne vemo kaj ne deluje, tudi ne moremo vedeti kaj deluje.
Poslovanje me zelo zanima, predvsem pa me zanimajo ljudje, zakaj delajo to kar delajo, zakaj so nekateri zaposleni zelo motivirani, drugi pa pasivni, zakaj prihaja do konfliktov in neskladij. Zakaj nimajo vsi ljudje zavedanja, da delamo in ustvarjamo za sebe, za svojo srečo, ker ko pomagamo drugim nas to najbolj osrečuje.
Rešitev ob nastopu sprememb je, da se na novo uskladi poslanstvo podjetja, strategija in struktura odgovornosti. Ker neprestano prihaja do sprememb, je ta postopek potrebno vedno znova odvrteti, da zaposleni vedo del česa so.
Zavedanje poslanstva je morda najpomembnejši generator notranje motivacije zaposlenih za delo, ki ga opravljajo. Poslanstvo daje večji občutek nagrade kot plača. Pri plači traja občutek nagrade samo dva tedna. Je vaše poslanstvo le nekaj praznih besed, ki ste jih izbrali zato, ker dobro zvenijo ali se zaposleni zavedajo resničnega poslanstva vašega podjetja.? To je zavedanje, da naredijo nekaj resnično pomembnega za soljudi. Ali lahko poleg tega svojim zaposlenim daste občutek, da lahko spremenijo odločitve? Lahko sodelujejo pri vodenju? Imajo možnost izražati svoje mnenje? Imajo koga, komur lahko zaupajo svoje težave in ga prosijo za pomoč?
Ne izgubljajte zaposlenih zato, ker jim nimate časa prikazati svoje vizije ali ker ste morda pozabili, kaj je vas motiviralo in navdihovalo! Zaposleni želijo vedeti, kam so jadra obrnjena in katero pot ste izbrali. Želijo pa predvsem vedeti zakaj? Potrebujejo motiv, da se motivirajo.
Novodobni podjetnik za mene pomeni podjetnika, ki mu je za mar zaposlene, ki ceni njihov prispevek k uresničevanju njegove vizije. Sodobni podjetnik se zaveda svojega poslanstva, je avtentičen in ima vizijo. Moč črpa iz svoje zdrave osebnosti, zaposleni ga cenijo, zato mu sledijo, ker cenijo njegove vrednote.
Florence Maria Bratuž