Paradoks dobička

by | 5 03, 2025 | Podjetniški priročnik

Čas branja: 3 min      

Poslovni paradoks: bolj ko razmišljate o dobičku, manj zaslužite. Pa to drži?

 

Cilj podjetja ni ustvarjanje dobička, temveč ustvarjanje podjetja, ki ustvarja dobiček.

Način, na katerega zastavite svoje poslovno poslanstvo, vizijo in namen, lahko uniči njegovo prihodnost.

Moja tipična razprava s poslovneži v teh dneh izgleda takole:

Jaz: »Vsako podjetje mora ustvariti vrednost za stranke in druge deležnike. To je primarni cilj in namen.”

Poslovneži: »Toda kakšen smisel ima to, če na koncu dneva ne prinese dobička? Dobiček je cilj in namen, vse ostalo pa je sredstvo za dosego cilja.”

Skupaj ugotovimo, zakaj pri takem razmišljanju zgrešijo bistvo.

 

Dobiček

 

Umetna inteligenca proti naravni zmotljivosti

 

Umetna inteligenca ni presegla človeškega uma, a ne zato, ker so ljudje tako pametni – preveč nelogični so.

Linearno misleči računalniki ne morejo posnemati tako zapletenih nepopolnosti.

Naš svet smo zgradili okoli nepopolnosti in stroji se zelo trudijo, vendar se vedno znova zaletavajo v zid, da bi bili podobni nam.

Shah, Friedman in Kruglanski (2002) so dokazali, da se posamezniki z več cilji naenkrat osredotočajo samo na enega od njih.

Gilliland in Landis (1992) sta udeležencem postavila cilje kakovosti in količine. Ko so bili cilji zahtevni, so se udeleženci osredotočili na količinske.

Predstavljajte si, da zberete svojo ekipo in rečete: “Naš cilj je zaslužiti milijardo. Vendar bomo to storili tako, da bomo izdelovali visokokakovostne izdelke, skrbeli za naše stranke in partnerje, gradili dobre delovne pogoje, bili družbeno odgovorni in ostali učinkoviti.”

Kaj bo potem? Vaši dobri nameni bodo tlakovali pot v pekel.

Vaš cilj ‘zaslužiti milijardo’ se bo vašim zaposlenim vtisnil v spomin kot nebotičnik v puščavi.

Vsi drugi vaši cilji, namere in pogoji – učinkovitost, družbena odgovornost itd. – bodo izzveneli kot oddaljeni odmev.

Zahteven količinski cilj – zaslužiti milijardo – jih bo iztisnil iz misli zaposlenih.

Člani ekipe tem sekundarnim ciljem ne bodo posvečali nič več pozornosti, kot običajno namenjamo pogojem in določilom pri namestitvi mobilne aplikacije.

Druga človeška lastnost je, da iščejo najkrajšo pot do svojih ciljev.

Nekateri člani vaše ekipe bodo našli načine, kako presekati vogale na poti do cilja.

 

Dobiček

 

Cilj podjetja je … zgraditi podjetje

Cilji, KPI in strategije so orodja za končne igre, kot so nogomet, hokej ali skrivalnice.

Posel je neskončna igra.

· Cilj končne igre je premagati tekmece do konca igre.

· Cilj neskončne igre je ostati v igri in se razvijati.

Zato imam raje pristop brez strategije.

Vsako podjetje ima šest skupin deležnikov. To so: stranke, zaposleni, delničarji, poslovni partnerji, regulatorji in družba.

Glavni cilj vsakega podjetja je zgraditi odlično podjetje z maksimiranjem vrednosti deležnikov in doseganjem ravnovesja med različnimi in včasih nasprotujočimi si interesi deležnikov.

Svojo pozornost bi morali preusmeriti s sebičnih kratkoročnih ciljev, kot so dobiček, EBITDA ali tržna kapitalizacija, na vzpostavitev pogojev, pod katerimi postaneta dobičkonosnost in rast tržne vrednosti naravni rezultat naših prizadevanj.

Če ustvarite pogoje, v katerih je zadovoljstvo strank naraven rezultat, bo sledil dobiček.

Ostanite v igri!

Svyatoslav Biryulin
<a href="https://podjetnik.aktualno.si/author/svyatoslav_biryulin/" target="_self">Svyatoslav Biryulin</a>

Svyatoslav Biryulin

O avtorju
Svyatoslav Biryulin | MBA iz strateškega managementa; Svyatoslav je nekdanji direktor večih podjetij v državah nekdanje Sovjetske zveze. Od l. 2012 je poslovni svetovalec za marketing in vodenje, s podjetjem deluje v državah bivše SZ; od l. 2015 živi Ljubljani, kjer ima podjetje KVAN Svetovanje.

Avtor prispevka:

<a href="https://podjetnik.aktualno.si/author/svyatoslav_biryulin/" target="_self">Svyatoslav Biryulin</a>

Svyatoslav Biryulin

Svyatoslav Biryulin | MBA iz strateškega managementa; Svyatoslav je nekdanji direktor večih podjetij v državah nekdanje Sovjetske zveze. Od l. 2012 je poslovni svetovalec za marketing in vodenje, s podjetjem deluje v državah bivše SZ; od l. 2015 živi Ljubljani, kjer ima podjetje KVAN Svetovanje.

Preberite še:

Javni razpisi za podjetja

Preberite še: