Hibrid vedno pomeni nekakšno mešanico. Pa naj govorimo o rastlinah, ki jih na ta način gensko spreminjajo, ali o raznih hibridnih besedah, kot je npr. televizija (mešanica grške besede »tele«, in latinske »vizija«), ali pa tako kot v našem primeru – za avtomobile.
Hibridnost.
Pa sem vas! Sploh ne gre za hibrida, kot si ga predstavljate vsi avtomobilistični navdušenci.
Fiat 124 nima hibridnega pogona; ne Fiat ne Mazda ga namreč ne premoreta. Je pa to hibrid teh dveh znamk. Karoserijo je namreč prispevala Mazda, motor pa Fiat. To pa je verjetno sploh najboljša možna kombinacija. In če spet govorimo o hibridnosti, pa naj bo še tale prispevek hibriden in zato bom uporabil prevod iz srbščine, ki je bolj sočna, pa groba in povsem dnevno uporabna. Zaradi dostojnosti je ne bom zapisal v originalu, ampak bom poskusil za silo prevesti v slovenščino.
In jasno je, da sem si celo s to definicijo nakopal jezo sufražetk in feministk. Ampak taki avtomobili vedno pritegnejo pozornost, zato se raje jezite na Mazdo in Fiata.
Skratka spider, kot se taki karoserijski zasnovi z dvema sedežema, platneno streho, motorjem spredaj in pogonom zadaj, reče v univerzalnem avtomobilskem jeziku. Za moja leta sicer nekoliko neprimeren voz, ampak potem, ko sem se končno uspel spraviti v sedež, sem tam neizmerno užival … vse dokler se nisem moral spraviti iz avtomobila. Jasno, avtomobil, ki se mu reče spider, mora biti nizek. Včasih imaš občutek, da boš z nečem, kar imaš med nogami, udaril ob kakšno neravnino. In ne vem s čim sem si to zaslužil, ampak topless avtomobile ponavadi res dobivam na testiranje samo takrat, ko je nad našimi kraji stoletno deževje ali pa sneg. To pot je bilo slednje.
In kaj boljšega bi še lahko bilo za užitkarjenje – avtomobil je bil namreč še obut v letne pnevmatike! Tudi enega ovinka mi ni uspelo speljati naravnost; vse je šlo »pošrek« (drsenje skozi ovinek, kot temu rečemo ljubitelji dirkanja), kot v časih Juhe Kankkunena in Arija Vatanena*. No, na »zrela« leta sem nekoliko prestrašen in veliko raje se »pošrek« vozim pri hitrosti 40 km/h kot pri 140 km/h. Seveda kakšnih prehudih velikih vragolij ta ljubki avtomobil ne dopušča, saj ESP deluje natanko tako, kot si ga pri takem avtomobilu želiš; pusti ti malo veselja s spodnašanjem zadka, kakšne velike neumnosti, ki bi se vsled pomanjkanju vozniškega znanja lahko slabo končale, pa ne dopušča.
Skratka užitek da, neumnost ne! Fenomenalno!
K takemu »lovca na dame« občutku pa prispeva svoje tudi motor. Ne samo, da ima glas vrhunskih opernih virtuozov, vse od tenorskih (pri visokih vrtljajih) pa do intimno basovskih – motor je preprosto ravno pravšnji za tak avtomobil v zimskih razmerah. Je fiatov 1,4-litrski s turbinskim polnilnikom. Po domače je nabit s 160 konjskimi močmi (še za birokratke – s 119 kW).
Ampak pri pogonu spet naletimo na hibridnost; menjalnik, ki skrbi za prenos navora na zadnji kolesi, je mazdin. In to je več kot odlična hibridnost.
Prestavljanje je trdo, kratko, tako, kot si ga ljubitelji športnih avtomobilov želimo. Skratka, za nas povprečneže, kar ferrari v malem. In to se fiatovi spiderji bili od nekdaj. Da pa so se tokrat odločili, da ta avtomobil naredijo skupaj z mazdo, ali pa da karoserijo preprosto »kupijo« pri mazdi, ni nič narobe, saj je mazda MX5 daleč najbolje prodajan spider v zgodovini. Torej mazda že dolgo ve, kako se tem stvarem streže, saj je prva miata vozila po cestah že l. 1989. Resnici na ljubo se je miate prijel bolj sloves gejevskega avta, medtem, ko je 124 ostal mačistični.
Oblika karoserije je v pravem pomenu naravnost erotična, osvajalka ženskih src, ki povzdigne voznika v zaželenega viteza na belem konju.
Streha se sname izredno preprosto, nekomplicirano, hitro. Ne, sploh ne potrebujete dodatnega tečaja in izobraževanja, kot pri nekaterih drugih podobnih avtomobilih. Tako preprosto, da lahko razumejo celo Američani. Jasno je, da pri hitrosti 130 km/h – pa naj bo streha spuščena ali pa dvignjena – ne boste poslušali karkoli drugega kot veter in motor. In to je tudi edino prav!
Razen nekaterih logotipov je večina ostalega mazdinega. Tu pa gre fiatovcem majhna zamera; lahko bi v avtomobil vgradili tudi malce več italijanskega šarma! Ali pa bi vsaj naredili svoj ključ – tak, klasičen iz 50-tih let. Saj ne, da bi bilo to nujno, ampak lepo in malo nostalgično pa bi bilo. In to bi si oznaka fiat 124 tudi zaslužila. Kajti, ne pozabimo – studio Pininfarina je oblikoval fiata 124 sport spider, ki so ga izdelovali (tudi pri Pininfarini) med leti 1966 do 1982, je bil zelo priljubljen avtomobil in zagotovo je nekaj zvezdnega prahu še ostalo, da bi se tudi novi 124 posul z njim. Za prvim 124 se je pojavila barchetta, ki je bila sicer odličen spider, vendar ni nikoli dosegla ne slave ne številk 124-tke.
Seveda avtomobil ni zelo poceni, je pa prav gotovo vreden svojega denarja! Avto stane malce manj, ali pa malce več kot 30.000 evrov (uradni cenik).
Ampak toplo priporočam, da se s tem avtomobilom ne pripeljete nekam, kjer ne želite biti vidni! Na primer k ljubici, ali kak trendy lokal ali pa celo pred kak sumljivo prijazen masažni salon …
*svetovna prvaka v rallyju v osemdesetih in devetdesetih letih.
Primož Lemež