Obročna prodaja je priljubljen način prodaje, tako za ponudnike blaga, ki s tem povečujejo obseg prodaje, kot za potrošnike, saj lahko uporabljajo kupljeno blago celo leta prej, kot bi ga lahko, če bi varčevali za nakup.
Tak način nakupa je praviloma sicer nekaj dražji, kot plačilo v enkratnem znesku, ampak mnogim potrošnikom zelo pomaga, če lahko razdelijo nakup na dva, tri ali celo 36 obrokov.
Zakon o varstvu potrošnikov, ki je v uporabi od 26. januarja 2023, se posebej ukvarja z obročno prodajo.
Pogodba o prodaji blaga na obroke mora biti sestavljena v pisni obliki, ustni dogovor morda zdrži med dobrimi znanci in prijatelji, sicer pa ne. Pogodba mora imeti potrebne vsebinske elemente, sicer lahko potrošnik odstopi od pogodbe.
Določila pogodbe, ki bi bila za potrošnika manj ugodna od določb zakona, so nična, izjema so določila o lastninskem pridržku.
Katere sestavine pa mora imeti pogodba o prodaji blaga na obroke?
- Podatki o blagu (natančni opis, tip, znamka, serijska številka,…)
- cena blaga pri prodaji za gotovino
- skupen znesek vseh obročnih odplačil, tudi plačilo ob sklenitvi pogodbe
- znesek posameznega obroka, število obrokov in roki za poravnavo obrokov
- pravice, ki pripadajo potrošniku, sklenitelju pogodbe o obročnem plačevanju.
Potrošnik sme predčasno odplačati ostanek kupnine brez pogodbenih obresti, razen stroškov izdelave obračuna predčasnega odplačila kupnine. Ti stroški bi morali biti s številko opredeljeni v pogodbi, česar pa zakon ne določa.
Sodišče lahko v primeru opravičljivih razlogov na zahtevo potrošnika podaljša roke za plačilo zamujenih obrokov, če zagotovi potrošnik zavarovanje, da bo izpolnil obveznost in če podjetje/prodajalec zaradi tega ne trpi škode.
Pogodbeno določilo o pogodbeni kazni, če bi potrošnik zamujal s plačilom obroka, je nično.
Odstop od pogodbe
Prodajalec/podjetje lahko odstopi od pogodbe o prodaji blaga na obroke, če pride potrošnik v zamudo z začetnim obrokom.
Od pogodbe lahko odstopi tudi, kadar potrošnik zamuja z najmanj dvema zaporednima obrokoma, ki pomenita najmanj osmino kupnine.
Kadar so pogodbeni obroki le štirje, prodajalec lahko odstopi od pogodbe že zaradi zamude pri plačilu enega obroka.
Prodajalec lahko namesto odstopa od pogodbe o prodaji blaga na obroke zahteva od potrošnika, da plača ves ostanek kupnine, vendar mu mora zato odobriti dodaten, petnajstdnevni rok.
Potrošnik lahko v vsakem primeru odstopi od pogodbe o prodaji blaga na obroke, če to pisno sporoči prodajalcu v petnajstih dneh po podpisu. Potrošnik se tej pravici ne more vnaprej odpovedati.
Posledice odstopa
Kadar podjetje/prodajalec ali potrošnik odstopi od pogodbe o prodaji blaga na obroke, mora podjetje/prodajalec vrniti potrošniku prejete obroke z zakonitimi obrestmi od dneva, ko jih je prejel, in mu povrniti nujne stroške, ki jih je imel za blago.
Potrošnik vrne podjetju blago v stanju, v kakršnem je bilo tedaj, ko mu je bilo izročeno, in plača povračilo za njegovo uporabo vse do odstopa od pogodbe o prodaji blaga na obroke.
Uredništvo Podjetnik.net