Dolgoletni harvardski profesor Noam Wasserman, zdaj dekan Yeshiva, Academia, and Entrepreneurship, trdi, da 65 % startupov z visokim potencialom propade zaradi konflikta med soustanovitelji.
Mar res? To je prav strašljivo za bodoče podjetnike.
Začetki so praviloma navdušujoči, ideje nimajo meja in na nebu nastaja čudovita slika.
Težava pa se skriva v idealih, vrednotah, perspektivah, motivacijah in drugih, težko opredeljivih in merljivih lastnostih, ki jih je potrebno v kolektivu, tudi med ustanovitelji, poenotiti in sprejeti.
Ni dovolj, da vam je soustanovitelj ali več njih simpatičnih, da se v prvih pogovorih strinjate glede projekta samega, predmeta poslovanja in osnovnega načina poslovanja. To je v začetni fazi zbiranja ustanoviteljev praviloma tudi možen domet dogovarjanja in strinjanja. Ampak, ljudje so kot prsti na roki – vsakdo je drugačen, poseben in različen. Tudi ustanovitelji. In nevarnost preži ravno tu – v neusklajenosti, ki lahko ob zapletih prinese resne težave.
Wasserman o izvorih neusklajenosti
Ustanovitelj podjetja ima v glavi sliko, kako si predstavlja svoje podjetje, s čim naj bi se ukvarjalo, kakšne potrebe naj bi zadovoljevalo, kaj naj bi dajalo. To vizijo in cilje skuša prenesti tudi soustanoviteljem. Ti imajo najbrž malce drugačne poglede na to, kaj pričakujejo od novega podjetja in kako ga je treba voditi. Na začetku, preden nastanejo problemi, so te razlike prikrite, vendar lahko neskladnost eskalira do resnega nasprotja interesov. Lahko gre tako daleč, da je uspešno sodelovanje ne le ogroženo, ampak celo povsem nemogoče. To pa pelje v uničenje, v stečaj startupa.
Kakšne so torej prednosti pravilnega usklajevanja od zgoraj navzdol?
Hitreje na trg
Obdobje, v katerem se podjetje s svojim produktom pojavi na trgu, po letalskem žargonu imenujemo “vzletna steza”. Ko pripravljamo poslovni načrt zagonskega podjetja, skušamo čim bolj realno izračunati, kdaj moramo s produktom na trg, da nam bo ta prinašal dohodek in omogočal poslovanje, ki bi se sicer iz setvenega kapitala že končalo.
Iz različnih vzrokov, na primer izboljševanja produkta, pride do zakasnitve in sredstev prične primanjkovati. Prihaja do nasprotij med ustanovitelji, ti sestankujejo, da bi rešili situacijo, se prepirajo, iščejo krivce namesto rešitev, zmanjšuje se možnost, da sploh pridete na trg in pokrivate stroške poslovanja. Vzletna steza se krajša, vse dokler se let ne odpove.
Usklajene ekipe so sposobne nadaljevati z delom pri izgradnji podjetja. Vedo, kam gredo, in vsak član ekipe se lahko osredotoči na prednostne naloge ekipe in vizijo podjetja ter se jim približuje. To lahko storijo, ker vedo, kam gredo drugi člani ekipe, in ni dvoma o tem, kaj so njihove prioritete ali kako sodelovati.
Ekipa
Ko se ljudje navdušeni nad vizijo, je to močna stvar. Ustvarja energijo, navdušenje in zagon, ki se ne more kosati z nobeno drugo silo.
Nenadoma vaša ekipa aktivno dela za uspeh podjetja. V trenutku postane delo več kot le služba. Postane obsedenost. Kot ustanovitelj ste že obsedeni s svojim poslom, a ko se tudi vaša ekipa preda uspehu, je to tisto, kar ustvarja neustavljiv zagon.
Ko ljudje občutijo, da imajo v nečem več kot le denarni delež, ampak so vpleteni čustveno in intelektualno, bodo storili mnogo več. Potrudili se bodo, da bodo dali od sebe najboljše.
Videli bodo skrite možnosti. Našli bodo boljše načine dela, prodaje, upravljanja in navdušili okolico s predanostjo in inovativnostjo.
Odklepanje inovacij
Raziskave kažejo, da lahko hkrati razmišljamo le o peščici stvari, ker pa smo osredotočeni na neusklajenost naše notranje ekipe, nimamo mentalnega prostora za ustvarjalnost. Usklajena ekipa je bolj zadovoljna s svojim delom in tako tudi bolj produktivna.
Ljudje naj svobodno razmišljajo o težavah podjetja, ne le o nestrinjanjih. Tako se bodo začele kreativne zamisli in rešitve pojavljati na vseh nivojih podjetja. Inovacija pa je ravno tista, ki pogosto loči dober in odličen posel.
Raziskave kažejo, da pozitivno stanje duha močno poveča kognitivne sposobnosti in ustvarjalnost.
Toda, pravi Wasserman, ko so vsi usklajeni in imajo v mislih isto zgodbo, pomeni to hitrejše sprejemanje odločitev in boljšo izvedbo poslovne ideje, ker odločitve sprejemajo ljudje, ki verjamejo, da delajo za nekaj pomembnega.
Po različnih virih: uredništvo