‘Potrebujemo nove poslovne ideje!’ je poziv, ki ga napačno uporabimo, ko spodbujamo inovativnost.
»Ničesar posebnega nisem naredil. Samo na iste stvari sem pogledal drugače kot vsi doslej,« je svoj pristop ‘enostavno’ opisal Albert Einstein. Problem spodbujanja inovativnosti v podjetju ni v pomanjkanju idej. Ampak v prepoznavanju dobrih idej, ki so že tam. V tehnološkem podjetju Klika, pod vodstvom Gregorja Rebolja, redno organizirajo dneve, ko zaposleni delajo na svoji ideji. Takrat samostojno razpolagajo s svojim delovnim časom in orodji, ter se preizkušajo v izzivih, s katerimi se v običajnih delovnikih ne srečujejo. Edini pogoj, ki ga morajo izpolnjevati: predstavitev koncepta širšemu timu ob koncu dneva.
Inovativnost = kreativnost × izvedba

Vijay Govindarajan | foto: profitalist.com
Managerji inovativnost velikokrat enačijo s kreativnostjo. Toda inovativnost ni samo to. Strokovnjak za strategijo in inovacije Vijay Govindarajan pravi: »Kreativnost je proces ustvarjanja novih idej. Inovativnost pa njihova izvedba. Inovativni smo takrat, ko idejo razvijemo v uspešen posel.«
Njegova raziskava med vodilnimi ameriškimi podjetji, v kateri je sodelovalo več tisoč direktorjev, je pokazala, da verjamejo, da so njihova podjetja dobra pri kreiranju novih idej, zelo slaba pa v njihovi implementaciji.
Kakšna je rešitev za povečanje inovativnosti:
povečati število idej ali izboljšati njihovo izvedbo? Če storimo prvo, se nam ob novih idejah in nespremenjeni izvedbi, inovativnost veča zelo počasi. Če pa se ob obstoječih idejah raje posvetimo njihovem udejanjanju, sposobnost inoviranja izrazito poskoči. Sposobnost organizacije za inoviranje je kreativnost pomnožena z izvedbo. Če imata kreativnost ali izvedba vrednost nič, možnosti za inoviranje ni.
500 x 0 = 0 9 x 1= 9 6 x 3 = 18*
*ideja x izvedba = inovacija
Strah pred inovacijami vas lahko pokoplje
Sredi 90. let, preden je prišlo do digitalne revolucije na področju fotografije, je bil Kodak četrta najmočnejša blagovna znamka na svetu. Pionirji na področju fotografije so leta 1975 izumili prvi digitalni fotoaparat – dve desetletji preden je iznajdba doživela tržni razcvet. Iz strahu, da bi nova tehnologija ogrozila trg fotografskega filma, razvoju digitalnega fotoaparata niso sledili. Kasneje se je digitalna revolucija vseeno odvila, Kodak, ki je bil pred 20 leti pozicioniran tik za Disneyjem, Coca-Colo in Microsoftom, pa je leta 2012 začel stečajni postopek.

Izumitelj Peter Florjančič | foto: Domen Grogl
Četudi se zdi tvegana, inovativnost v resnici prinaša tudi (finančno) varnost. Peter Florjančič, slovenski poklicni izumitelj, ki se je podpisal pod več kot 400 patentov, med njimi tudi okvirček za diapozitive in razpršilec za parfum, pravi:
Inovacija, ki je vsem na očeh
Korporacija Hidria je v letu 2012/13 v konkurenci 15.000 evropskih podjetij prejela prestižno nagrado European Business Award za najbolj inovativno podjetje v Evropi.
Septembra letos je sledilo novo priznanje – GZS je partnerstvu razvojnega centra SiEVA in Hidrie podelila zlato priznanje za najboljšo inovacijo leta: sistem za hladen zagon dizelskega motorja s senzorjem tlaka, zaradi katerega se bodo škodljivi izpusti in poraba goriva zmanjšali tudi do 30 %. Sistem bo z letom 2018 vgrajen v vsak tretji novo proizvedeni dizelski avtomobil na svetu, že danes pa je Hidria podpisala za več kot 110 milijonov evrov vredne strateške pogodbe dobave z največjimi proizvajalci dizelskih vozil na svetu.
Učinkovite inovacije so preproste in osredotočene v majhen fokus. Peter F. Drucker dobro inovacijo prepozna po tem, ko ljudje o njej pravijo: ‘Ta je tako očitna. Zakaj se jaz nisem tega spomnil?’. Inovacija zahteva talent in iznajdljivost. Najpomembnejša pa sta znanje in trdo delo. Thomas Edison je zapisal, da je v inovaciji 1 % navdiha in 99 % potu ter trdega dela Inovativna organizacijska kultura v podjetju ni nekaj, kar se preprosto zgodi. Ampak je rezultat sistematične prakse inoviranja.
Kreativnost je proces ustvarjanja novih idej. Inovativnost pa njihova izvedba. Inovativni smo takrat, ko idejo razvijemo v uspešen posel.
6 nasvetov, kako povečati inovativnost
- Sestankujte stoje: ko stojimo, smo bolj energični in akcijsko usmerjeni.
- Obdajte se z navdihom: shranjujte si stvari in predmete, ki vas navdušujejo. Ti so vaš vir navdiha.
- Delite s sodelavcem: izmenjujte ideje, zanimive vsebine, dnevno preizkušajte nove stvari – naj bo to nova lokacija za kosilo ali nov način predstavitve projekta.
- Začnite z manjšimi projekti, ki jih lahko izvedete hitro in brez napora. Spremenite podpis elektronske pošte, zamenjajte uvodni pristop v sestanek ali se za dobro opravljeno delo drugače nagradite.
- Omejitve spodbujajo kreativnost: ustvarite na primer črno listo prepovedanih besed, komunikacijskih orodij in raziskujte, kako iste stvari narediti drugače.
- Udejanjite svoje misli: zapišite jih, narišite in oblikujte. Če ljudje vidijo vašo idejo, jo bodo prej vzeli resno in se vključili v njen razvoj.