»Velika kriza konjskega gnoja leta 1894« je bil naslov članka, objavljenega leta 2004.
Ime se nanaša na domnevno objavo iz leta 1894 v The Timesu, ki pravi: »Čez 50 let bo vsaka ulica v Londonu pokopana pod devetimi čevlji gnoja«.
Utemeljitev je bila, da je za odstranjevanje gnoja potrebnih več konj, ti konji pa proizvedejo več gnoja.
To je bil primer napovedi (precej linearne) – poskus videti jutrišnjo sliko z uporabo dejstev in številk, ki so pri roki.
Preprosto povedano, to počnejo napovedovalci. Najbolj znan primer je vremenska napoved – uporabljamo jo vsak dan.
Seveda pa vse napovedi niso tako enostavne. In tudi ljudje smo pogosto skeptični do napovedi. Številne pomembne odločitve po vsem svetu se dnevno sprejemajo na podlagi napovedi in obstaja veliko institucij, katerih naloga je, da jih sprejemajo. Vendar ne bom razpravljal o kakovosti napovednih metod, želim pa prikazati razliko med njimi in pristopi predvidevanja.
Namesto odgovora na vprašanje “Kaj bo jutri?” praktiki metod predvidevanja pomagajo organizacijam najti odgovor na drugo vprašanje: “Kakšno prihodnost bi radi imeli?”
Prihodnost ni predvidljiva, vendar jo je mogoče ustvariti. Namen igre predvidevanja torej ni ugibati ali izračunati prihodnosti, ampak si predstavljati svet, v katerem bi člani ekipe radi živeli, ali svet, ki bi se mu želeli izogniti.
- Tako napovedovalci kot strokovnjaki za predvidevanje uporabljajo današnja dejstva za razmišljanje o prihodnosti. Toda napovedovalci raje uporabljajo trdna dejstva in dokaze, medtem ko futuristi posvečajo veliko pozornosti nastajajočim vprašanjem.
- Napovedovalci lahko gledajo v prihodnost za eno leto ali celo za eno četrtletje. Vendar se strokovnjaki za predvidevanje le redko odločijo za krajše od desetletnega obdobja.
- Ključni kazalniki uspešnosti (KPI) so cilji, ki pomagajo meriti napredek glede na najbolj strateške cilje organizacije. Te lahko uporabljajo veliko vrst meritev, vendar so KPI cilji, ki so »ključni« za uspeh vašega podjetja. Najboljši KPI za napovedovalca je natančnost. Če se napoved uresniči, je napovedovalec junak. Primarni cilj projekta predvidevanja je sprostitev ustvarjalnosti ekipe s spodbujanjem njihove domišljije. Futuristi si ne prizadevajo ustvariti natančne slike prihodnosti (kar je nemogoče); delajo z verjetnimi scenariji možne prihodnosti.
Za namene strateškega načrtovanja se uporabljajo tako napovedi kot predvidevanje. Vendar jih uporabljamo za različne vrste sklepanja:
Napoved
»Kaj vemo o danes in kako bo to spremenilo naš svet jutri? Kako lahko to znanje uporabimo za dolgoročno načrtovanje?«
Predvidevanje
»Kaj vemo o jutrišnjem dnevu in kako lahko jutri spremeni naš svet? Bi radi te spremembe pospešili ali upočasnili? Kaj lahko storimo, da ustvarimo svet, v katerem bi radi živeli, na podlagi šibkih signalov sprememb, ki jih lahko opazimo danes?«
Napovedovalci se zanašajo na analitične metode, kot je približek. Poiščejo in analizirajo trende ter poskušajo izračunati njihovo prihodnjo pot.
Na primer opazijo, da ljudje porabijo več denarja za mobilno e-trgovino, nakup blaga in storitev s svojimi pametnimi telefoni. Z uporabo teh informacij in številnih drugih virov in številk naredijo napoved ravni porabe pametnega telefona za na primer pet ali deset let. In to je prednost in slabost napovedi hkrati.
Po eni strani morajo napovedovalci utemeljiti svoje napovedi, vendar z uporabo trdnih dokazov iz preteklosti in sedanjosti.
Po drugi strani pa tudi če je trend sledil določeni poti v preteklosti, ni nujno, da bo sledil isti poti tudi v prihodnosti. Številni trendi hkrati vplivajo na našo realnost – preveč za analitika ali celo super možgane. Prihodnosti ni mogoče predvideti ob upoštevanju vseh.
Pred leti je priznana agencija Gartner, napovedala, da bomo leta 2021 glasovno iskanje po internetu uporabljali tako pogosto kot tradicionalno, kar pa se ni zgodilo.
Ko igramo igro predvidevanja, naš cilj ni ustvariti natančno sliko prihodnosti. Kakšno koli sliko si ustvarimo, bo prihodnost drugačna od nje. Cilj igre predvidevanja je ustvariti verjeten, jasen in dosleden scenarij prihodnjega sveta – brez številk in napovedi.
Kot izhodišče uporabljamo tudi nekatera dejstva o sedanjem svetu, vendar je glavno orodje, ki ga uporabljamo, domišljija. Poskušamo si predstavljati svet leta 2032, v katerem ljudje živijo, delajo, preživljajo prosti čas, nakupujejo, se poročajo in sklepajo prijateljstva na drugačen način, kot to počnejo danes.
Zamišljanje sveta prihodnosti je močan vir navdiha.
Ne poskušamo natančno ugotoviti, koliko časa na dan (v minutah) bodo ljudje leta 2032 gledali v zaslon svojih pametnih telefonov ali koliko denarja bodo porabili za spletno nakupovanje. Ni potrebno.
Toda zamišljanje sveta, v katerem recimo uporaba pametnih telefonov velja za slabo obliko ali v katerem ljudje skoraj ne nakupujejo, ampak samo najemajo, lahko ekipi prinese veliko dragocenih spoznanj, ki lahko postanejo osnova prelomne strategije.
Strokovnjaki za predvidevanje verjamemo, daje glavna naloga, ki jo mora vodstvo podjetja rešiti pri oblikovanju strategije, da poišče najboljši način za spremembo podjetja v skladu z njo.
To se sliši logično, vendar gre za pasiven pristop. Podprta je z idejo, da je prihodnost nekako vnaprej določena, vendar ni. Vse stvari okoli vas, razen tistih, ki jih je ustvarila mati narava, so izumili in utelesili ljudje.
Zato bi se moralo vsako podjetje osredotočiti na spoznanja, ki mu bodo pomagala zgraditi nov svet, in ne le slediti trendom. Apple, Google, Amazon, Tesla, Uber in mnoga druga manj znana podjetja so spremenila svet z oblikovanjem izdelkov in rešitev, ki jih prej ni bilo.
Vsako podjetje, tudi majhno, bi moralo razmišljati na ta način, igra predvidevanja pa je močno orodje, ki povečuje kreativnost ekipe in jo usmerja k disruptivnim izdelkom, rešitvam in poslovnim modelom.
Svyatoslav Biryulin, podjetniški svetovalec
Če želite zvedeti več – kontaktirajte avtorja na – linkedin.com/in/biryulin