Številni podjetniki se skoraj sesedejo, ko jim iz računovodstva sporočijo prvo oceno, koliko davka od »dobička« bodo morali plačati.
Vendar se to dogaja številnim podjetnikom čisto po nepotrebnem, saj bi lahko že prej vplivali na finančni letni izid. Treba bi bilo le sproti sodelovati z osebo, ki ji je podjetnik zaupal vodenje poslovnih knjig. »Last minute« ukrepi na lastno pest pogosto celo poslabšajo položaj. Logika in zdrava pamet pri računovodskih vratolomnih operacijah ne pomagata kaj dosti.
Tako se podjetniki na vrat na nos lotijo nakupovanja osnovnih sredstev in s tem praznjenja tekočega računa, ali povečujejo zaloge in dajejo avanse dobaviteljem z enakimi posledicami.
Porabljena sredstva so bumerang, ko je potrebno vseeno plačati davek od prihodka pravnih oseb, saj denarja ni več, davčna osnova pa se je nepomembno spremenila. Celo negativen poslovni rezultat se lahko pripeti, davčna osnova pa ostane pozitivna.
Kje so vzroki?
Pogosto so kriva prepričanja podjetnikov, prepričanja v njihovo znanje, aroganca in podcenjevanje računovodske stroke.
Prejemki in prihodki isto
Prejeti avansi za naročila so sicer prejemki, niso pa prihodki. Prihodki postanejo, ko predamo produkt. Enak velja, da dani avansi, niso odhodki, so pa izdatki.
Izdatki, stroški in odhodki nimajo enačaja
Izdatki nastanejo, ko poravnamo obveznost z denarjem.
Stroški so potroški elementov v delovnem procesu.
Odhodki pa so le stroški, ki so povezani s prodanimi zalogami blaga, gotovih proizvodov, polproizvodov in nedokončane proizvodnje.
V praksi bi to lahko bilo: Plačan avans za nabavo vhodnega materiala je izdatek. Vendar ni strošek. Prejeti material v zalogi , to še tudi ni strošek materiala. Strošek nastane, ko zaloge zmanjšamo za porabljen material. Odhodek pa nastane ob prodaji produkta
»Šlamparija« glede izdanih in prejetih knjigovodskih listin
Verodostojne knjigovodske liste so pogoj za računovodsko knjiženje. Iz njih mora biti jasno za kakšen poslovni dogodek gre. Knjigovodska listina mora biti jasna tudi tretji osebi, zunanjemu opazovalcu, sicer jo je potrebno dodatno pojasniti na nalogu za knjiženje ali pa na sami listini.
Vsebovati pa mora vse predpisane elemente, pri sestavi je potrebno upoštevati tudi določbe predpisov s področja DDV. Če take listine niso, računovodja zahteva dodatne informacije in dokumente, podjetnik pa je nejevoljen.
Podjetnik podcenjuje računovodstvo
Podjetnik pogosto meni, da za sprejemanje poslovnih odločitev in sklepanje pravnih poslov ni potrebno poznati osnov računovodstva in davčnega sistema. Zato seveda dela napake, namesto da bi v pomoč pozval računovodjo.
Nepotrebna inventura
Inventura, praviloma zadnji dan v letu, je namenjena usklajevanju popisnega stanja s knjigovodskim stanjem. Pomaga še pri marsičem in lahko vpliva na višino davčne osnove, če na primer podjetje izkazuje ob koncu leta pomembne zaloge proizvodov, nedokončane proizvodnje, repromateriala in trgovskega blaga, odprtih zapadlih terjatev ipd. Mimogrede: pozornost je potrebna pri uporabi pravilne kalkulacije za vrednotenje zalog lastne proizvodnje.
Ocenimo lahko višino dvomljivih in spornih terjatev, ki bi jih lahko računovodsko popravili in zakonito zmanjšali davčno osnovo. Morebitno plačilo bo v naslednjem letu izredni prihodek. Zastarane in neizterljive terjatve se odpišejo. Za dolžnika predstavlja odpis izredni prihodek, zato ga moramo o odpisu obvestiti.
Zmanjševanje davčne osnove s časovnimi razmejitvami
Pri oblikovanju časovnih razmejitev z namenom zmanjševanja davčne osnove upoštevamo načelo resničnosti, previdnosti in enakomernega vračunavanja stroškov med prihodke obračunskega obdobja. Zmanjševanja davčne osnove ne sme biti edini cilj, sploh pa naj jih ne oblikujemo, če gre za izdatke, ki so po naravi naložba.
Uredništvo Podjetnik.net