Številne napake so morda na kratek rok neopazne, vsaj za sodelavce v podjetju, na dolgi pa vendarle lahko usodne za podjetje.
Napake novih podjetnikov
Zaupate sodelavcem?
Skratka, če ste control freak, hočete imeti vse pod nadzorom – vsakdo dela celo manjše operacije na vašo pobudo ali ukaz in izvedbo kar sami nadzorujete. Tako napako pogosto delajo dosedanje one-man-band osebe, ki se nenadoma, zaradi rasti, prelevijo v vodje. Če sodelavci nimajo osnovne svobode delovanja in odločanja, če se z omejevanjem odločanja pravzaprav dvomi v njihove kompetence, če se morajo zagovarjati za vsak storjeni korak, potem ne bodo dolgo z vami. Nastavite učinkovit sistem spremljanja in poročanja s čim manj lastnega angažmaja in vložka sodelavcev, pa vendar čim bližje realnemu času. Predvsem pa delite s sodelavci vašo vizijo, pogovarjajte se s posamezniki o nalogah in pustite odprta vrata za takojšnja vprašanja v primeru dvomov in težav.
Nasvet: morda vam prav pride ta ‘open-source’ sistem: https://www.orangescrum.org/
Ne gledate sodelavcev
Ni vse v branju elektronskih sporočil in morda slišni komunikaciji, k sreči. Ljudje imamo pet čutov in (pogosto nezavedno) zaznavamo tudi z njimi. Sploh pa moramo biti odprti za neverbalno komunikacijo, če je potrebno, pojdimo magari na kako delavnico, da dobimo vsaj osnove. Neverbalno sporočanje je pogosto pomembnejše od tistega, kar od osebe slišimo: ugotovimo negotovost, zadrego, nejevoljo, odpor, tesnobo, itd. Vse to so signali, ki bi se jim moral vodja posvetiti in raziskati vzroke, ki lahko eskalirajo v osebni krizi ali celo krizi podjetja samega.
Ne zavajajte
Vsi vedo , da ste novi na položaju vodje in da vas žene tudi začetniški entuzijazem. Novi sodelavci in patnerji vas ocenjujejo po marsičem, tudi po resnosti in resnicoljubnosti. Marsikoga zanese pretirano navdušenje in opletajo s prevelikimi številkami prodaje ali dobička, mislijo, da blefirajo na primer o sedanji in prihodnji bleščeči poti podjetja. Ampak poznavalci lahko hitro ocenijo, kaj je blef, kaj laž in kaj nevednost in kaj nekompetentnost.
Nič od tega si vodja ne more privoščiti do zunanjih deležnikov, vse informacije je možno kritično oceniti, in potem se lahko poslovimo od potencialnih investitorjev, kupcev ali bankirjev. Še manj pa smemo kreativno pretiravati pri informiranju zaposlenih v našem podjetju, saj ima laž kratke noge, informacije in preverbe pa so lahko dosegljive. Zlasti, ko se nam bližajo težave ali te že celo nastopajo, je odkrita beseda, pogosto ponavljana, novelirana, osvežena, lahko izjemno pomembna, da se sodelavci ne bi demotivirali. Pomanjkanje motiviranja zaposlenih ob dezinformacijah je usodno uspešna kombinacija za propad podjetja.
Vsi delamo napake, novi managerji in podjetniki prav tako. Ne skrivajmo jih pred svojo ekipo, čim prej jih priznajmo, stopimo osebno pred ekipo, povejmo za kaj in kako se je to zgodilo, posujmo se s pepelom in povejmo, kaj smo se iz tega naučili, kaj se lahko naučijo drugi in kako bomo skušali v prihodnje take napake preprečiti.
Kadar gre za posameznika, ki smo ga prizadeli, se mu osebno opravičimo tako, da o tem zve cela ekipa.
Ne delajte z vsemi zaposlenimi enako
Enakopravno in enako ni istopomenka. Pravičnost in enakopravnost sta priporočeni in potrebni sestavini, toda ljudje nismo enaki, nimamo enakih potencialov in kompetenc in tudi motivacijske vzvode imamo različne. Morda nekdo sliši za doseganje dviga proizvodnosti le na denarno nagrado, nekomu drugemo več pomeni priznanje »Uslužbenec meseca« ali nagradno plačilo turističnega potovanja.
Naši zaposleni imajo osebno različne druge potrebe in probleme. Če bomo predpisali strogo delavno prisotnost od 8h do 16h, in bodo morale matere, ki bodo zjutraj peljale otroka k zdravniku, za ta dan vzeti dopust, ki ga bomo skušali čim bolj omejiti, potem bomo tako mater, morda zelo sposobno in pomembno članico naše ekipe, verjetno kmalu izgubili. Če nekaterim ljudem, na primer takim, ki morajo skrbeti za bolne družinske člane, ne bomo omogočili dela od doma, kadar ne bo potrebna prisotnost v pisarni, potem smo ne tako zelo zaželeni delodajalec. In tako naprej.
Ne sprejmite vsakega posla
Vemo, da v pomanjkanju sredstev vodjo pogosto zapelje katerakoli priložnost za zaslužek, četudi so to stranpoti iz izbranega fokusa. Če bomo moči trošili na projektih, od katerih se ne moremo nič naučiti in le malo zaslužiti, bomo imeli premalo energije za uresničevanje svoje vizije. Poleg tega nam lahko ti obvozi posla splašijo moštvo, nekateri bodo odšli drugam, morebitne nove moči bi si lahko premislile in se nam ne pridružile.
Ne pozabimo vertikale
Novi manager ali novi podjetnik ima morda nad seboj višje predpostavljene, morda lastnike, morda nadzornike ali bankirje. Poskrbite, da stikov z njimi ne boste zanemarili. Pomanjkanje informacij, ki ga morda doživljajo z vaše strani, lahko doživljajo kot žalitev, vsaj aroganco, ali celo grožnjo nalogam, ki so vam bile postavljene. Vsakršna s povečanim tveganjem povezana odločitev in dejavnost, lahko predstavlja nevarnost za predpostavljene (in odpoved sodelovanja vam), če niso vnaprej seznanjeni in pripravljeni na take informacije.
Inštitut Mediapro