Zakaj in kdaj bi sploh najeli poslovni prostor?
Treba si je zastaviti nekaj vprašanj. Seveda je imenitno, da se odpravite zjutraj v svojo pisarno v lepem mestnem središču, spotoma spijete kapučin v znanem lokalu, spregovorite nekaj besed z znanci ali celo sklenete posel … Ampak, to je večini podjetnikov ‘prihranjeno’. To je za izbrance z izbranim okusom, ki načeloma tudi živijo blizu svoje pisarne.
Vprašajmo se najprej, ali poslovni prostor tudi zares potrebujemo? Odgovoriti si je treba na nekaj osnovnih vprašanj, še več pa je individualnih, specifičnih.
Zakaj ga potrebujemo?
Glede najema poslovnega prostora je potrebno dobro razmisliti. Zakaj ga potrebujemo?
- Ker ne moremo delati od doma zaradi družinskih motenj.
- Ker moramo sprejemati naročnike, kupce, dobavitelje in moramo ustvariti zaupanja vreden vtis o svojem ‘cvetočem’ poslu.
- Ker potrebujemo določeno število sodelavcev in jih pri delu od doma ne moremo namestiti ali je sedanja lokacija zaradi dostopa, povezav, parkirišča itd. neprimerna za potrebno število sodelavcev.
- Ker imajo konkurenti lepše, boljše, bolj dostopne prostore.
- Ker prehajamo od povsem spletnega na hibridni način dela.
- In še bi se našlo.
Če ste prepričani, da bi bilo dobro najeti poslovni prostor, ne le poslovni naslov, se je smotrno poglobiti še v kakšno podrobnost. Pred podpisom pogodbe za določen prostor se prepričajte:
- ali vam čisto zares zadošča za vaše potrebe (površina, opremljenost, svetloba, parkirišče za zaposlene, okoliški lokali oz. možnost prehranjevanja ipd.);
- ali bo zadovoljiv tudi ob rasti in razvoju podjetja (za koliko let);
- ali je lokacija primerno dostopna za vaše stranke, ki bodo prihajale (npr. dvigalo za starejše, zagotovljeno parkirišče ipd.);
- ali prostor ustreza predpisom za opravljanje vaše dejavnosti;
- ali so v neposredni bližini locirani tudi vaši resni konkurenti (kar ni nujno negativno, za določene dejavnosti je za manj znanega prišleka to tudi plus);
- ali ima dovolj dobro povezanost moderno komunikacijsko infrastrukturo;
- ali je najemnina s stroški sprejemljiva za vas.
Alternative
Če imate primerno zemljišče, morda blizu lastne hiše, kjer imate sicer prostore, si lahko pomagate z bivalnimi kontejnerji kot začasno ali daljšeročno rešitvijo, ki jih zlahka odstranite, ko jih več ne potrebujete, jih prodate, pa še cenovno ugodni so.
Najemu poslovnega prostora, če menite, da ga sploh potrebujete, ne morete delati od doma zaradi strank ali nimate dovolj lastnega prostora za sodelavce ali širitev, so nasproti postavljene nekatere alternative.
Tako na primer nekatere banke svojim komitentom omogočajo uporabo poslovnega prostora za sestanke, celo večje skupine ali dogodke.
Številne lokalne skupnosti pogosto za manjšo najemnino za kratkoročen najem dajejo na voljo zelo lepe prostore.
Raznim zagonskim podjetjem namenjeni tehnološki parki so alternative klasičnemu najemu ali nakupu poslovnih prostorov predstavljajo drugo možnost ponudniki coworking prostora, kjer si lahko delite večjo pisarno, v kateri imate svojo mizo. Ali pa pri teh najamete lastno pisarno in uporabljate skupne, večje prostore po dogovorjenem urniku.
Možno je tudi kombinirati večino dejavnosti v (sedanjih) cenejših prostorih, tudi na domačem naslovu in najem manjše pisarne na zelo ugledni lokaciji.
Mimogrede: poznam nekaj podjetnikov, ki so se odrekli pisarni v centru mesta, potem, ko so sešteli ure vožnje od doma v pisarno in nazaj.
Na kaj je treba paziti pri najemu?
Potrebno je skleniti najemno, praviloma pisno pogodbo. V njej naj bodo čim bolj natančno določena najemnina, trajanja najemne pogodbe, možnosti podaljšanja, pogoji vzdrževanja in morebitni dodatni stroški, in številne druge podrobnosti, pravice in obveznosti obeh strank.
Najemnik lahko najete prostore uporablja izključno za namen, ki je določen v pogodbi, razen s soglasjem najemodajalca.
Najemnik odgovarja tudi za vso povzročeno škodo, do katere je prišlo v času njegove uporabe prostora. Poleg najemnine je najemnik za poslovne prostore dolžan plačevati tudi druge stroške, povezane z uporabo poslovnega prostora – elektrika, ogrevanje itd.
Poslovni prostori, ki jih najemodajalec oddal v najem, morajo biti urejeni in pripravljeni v skladu s pogodbenim dogovorom, v nasprotnem primeru ima najemnik pravico do odškodnine. Če so pred prevzemom poslovni prostori v slabem stanju in ga najemnik na to opozori, mora najemodajalec poskrbeti za popravila v primernem roku, sicer lahko najemnik od pogodbe odstopi ali pa sam izvrši popravila na stroške najemodajalca vključno s povračilom poslovne škode.